قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

۱۳ ویتامین ضروری عبارتند از: ویتامین های K ،E ، D، C،A و مجموعه  ویتامین های B (شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B، بیوتین، ویتامین و B و فولات). ویتامین ها را بر اساس محلول بودن در چربی یا آب، آثار فیزیولوژیک، یا ساختمان شیمیایی طبقه بندی می کنند. ویتامین های محلول در چربی عبارتند از ویتامین E ، D، A و K. ویتامین های محلول در آب عبارتند از مجموع ویتامین های B (ویتامین B کمپلکس) و نیز ویتامین C. ویتامین A در سبزیجات دارای برگ سبز و میوه ها و سبزی های زردرنگ به صورت پیش ساز و در روغن کبد ماهی، پنیر، کره و زرده تخم مرغ یافت می شود.

کمبود ویتامین A موجب تحلیل رفتگی بافت اپیتلیال و در نتیجه، کراتومالاسی (نرم شدن و نکروز قرنیه چشم)، گزروفتالمی (خشکی و ضخیم شدگی غیرطبیعی ملتحمه و قرنیه)، شب کوری و کاهش مقاومت در برابر عفونت غشاهای مخاطی می شود. نشانه های افزایش مقدار ویتامین A عبارتند از: تحریک پذیری، خستگی، بی حالی، ناراحتی شکم، درد مفاصل، سردرد ضربانی شدید، افزایش فشار داخل جمجمه، بی خوابی و بی قراری، تعریق شبانه، ریزش موهای بدن و شکننده شدن ناخن ها.

ویتامین D، ویتامینی محلول در چربی است و از نظر شیمیایی به استروییدها وابستگی دارد و برای تشکیل طبیعی استخوان ها و دندان ها و جذب کلسیم و فسفر از دستگاه گوارش ضروری است. ویتامین D به مقدار کم در غذاهای طبیعی یافت می شود و معمولاً مقادیر مورد نیاز آن از طریق غذاهایی که ویتامین مزبور به طور مصنوعی به آنها افزوده شده، به ویژه شیر و لبنیات دیگر و نیز از طریق تماس با نور آفتاب تأمین میشود. غذاهای طبیعی حاوی ویتامین D، منشأ حیوانی دارند و عبارتند از: ماهیان آب های شور به ویژه ماهی سالمون، .ساردین ها و کیلکاها؛ روغن کبد ماهی و زرده تخم مرغ کمبود ویتامین D در کودکان موجب راشیتیسم و در بزرگسالان باعث ایجاد استئومالاسی (نرمی استخوان)، پوکی استخوان و تکامل غیرطبیعی استخوان (استئودیستروفی) می شود. افزایش بیش از حد ویتامین D موجب بروز سندرم مسمومیت (شامل بی اشتهایی، استفراغ، سردرد، خواب آلودگی، اسهال و کلسیفیه شدن بافتهای نرم قلب، رگهای خونی، لوله های کلیوی و ریه ها) می شود. ویتامین E (توکوفرول) به هر یک از ویتامین های محلول در چربی ضروری برای تولید مثل طبیعی، تکامل عضلانی، مقاومت گلبول های قرمز در برابر لیز شدن (همولیز؛ جدا شدن هموگلوبین از گلبول های قرمز و ظاهر شدن آن در پلاسما)، و سایر عملکردهای بیو شیمیایی گفته می شود. ویتامین بنا نوعی انتی اکسیدان است و موجب حفظ پایداری اسیدهای چرب polyunsaturated و سایر مواد شبیه چربی، از جمله ویتامین A و هورمونهای هیپوفیز، غده فوق کلیه و غدد جنسی می شود کمبود ویتامین E به ندرت دیده می شود و ممکن است ماه ها تا سال ها طول بکشد تا علایم آن به وجود بیایند. علایم کمبود این ویتامین عبارتند از: تحلیل رفتگی عضلات، اختلالات دستگاه عروق، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی همولیتیک، ناباروری، کراتینوری و آسیب کبدی و کلیوی و با فرایند افزایش سن در ارتباط هستند.

 ادامه  تغذیه قسمت چهارم

مطلب پیشنهادی

بیماری پلاگر

از بیماری پلاگر چه میدانید؟!

از بیماری پلاگر چه میدانید؟! پلاگر پلاگر (به انگلیسی: Pellagra) یک نوع بیماری است که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *