خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

غنی ترین منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: آرد گندم، روغن سویا، روغن دانه پنبه، روغن بادام زمینی، مارگارین، آجیل، سویا، تخم مرغ، کره، جگر، سیب زمینی شیرین، و برگ بسیاری از سبزی ها مانند شلغم. ویتامین K، گروهی از کینون های ضروری محلول در چربی ضروری برای ساخت پروترومبین در کبد و تعدادی از پروتئین های وابسته به آن هستند که در انعقاد خون نقش دارند. ویتامین K به شکل گسترده در غذاها، به ویژه سبزیجات دارای برگ سبز، ماست، زرده تخم مرغ، جلبک دریایی، یونجه و روغن کبد ماهی یافت می شود. کمبود ویتامین K موجب کاهش پروترومبین خون می شود که با اختلال انعقاد خون، و خونریزی همراه است و اغلب در اثر جذب ناکافی ویتامین از دستگاه گوارش و یا عدم توانایی مصرف آن در کبد روی می دهد. ویتامین K به منظور کاهش زمان انعقاد در بعضی از بیماری ها و نیز در وضعیت های خونریزی دهنده مرتبط با بیماری های روده و کبد به کار می رود و برای پیشگیری از بیماری خونریزی دهنده نوزادان استفاده می شود

. ویتامین B (تیامین)، ترکیب متبلور و محلول در آبی از گروه ویتامین B کمپلکس است که برای متابولیسم طبیعی و سلامت دستگاه قلب و عروق و اعصاب ضرورت دارد. تیامین نقش کلیدی در تجزیه متابولیک گلوکز برای ایجاد انرژی در بافت های بدن ایفا می کند. منابع سرشار از تیامین عبارتند از: گوشت خوک، احشای حیوانات، سبزیجات دارای برگ سبز، ذرت شیرین، زره تخممرغ، آرد ذرت، برنج قهوه ای مخمر، وآرد وسیوس غلات و دانه ها،

کمبود تیامین به ویژه بر دستگاه عصبی، گردش خون و دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و علایم آن عبارتند از: تحریک پذیری، اختلالات عاطفی، کاهش اشتها، التهاب چندین عصب محیطی، افزایش ضربان نبض، تنگی نفس، کاهش حرکات روده و بی نظمی قلب. کمبود شدید تیامین، موجب بروز بیماری بری بری می شود که با پلی نوریت (التهاب همزمان چندین عصب محیطی) بیماری قلبی و خیز (تورم) بدن همراه است. فرم اپیدمیک بری بری عمدتاً در مناطقی که برنج سفید (بدون سبوسا غذای اصلی مردم را تشکیل میدهد دیده می شود.

ویتامین2 B (ریبوفلاوین)، نوعی رنگدانه فلاوینی متبلور و زرد رنگ محلول در آب است که از اجزای مقاوم به حرارت ویتامین B کمپلکس به شمار می آید و با فلاو و پروتئین های خاص ترکیب می شود و به عنوان کوآنزیم در فرآیندهای اکسیداتیو کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین ها عمل می کند.ریبوفلاوین به مقدار کم در کبد و کلیه وجود دارد ولی به مقدار زیاد در بدن ذخیره نمی شود و باید به طور منظم از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. منابع رایج ریبوفلاوین عبارتند از: گوشت احشا، شیر، پنیر، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت، غلات کامل وحبوبات. کمبود ریبوفلاوین به ندرت روی می دهد و با ایجاد شقاق (شکاف) و پوسته ریزی خشک سطح گوشه های دهان و لب، التهاب موضعی، خشکیدگی پوست، التهاب زبان، ترس از نور، کدورت قرنیه، اضافه شدن رگ های قرنیه، درماتیت سبورئیک اطراف بینی، دهان، پیشانی، گوش ها و بیضه، لرزش بدن، بی حالی، گیجی، تورم بدن، اشکال در ادرار کردن و خارش مهبل همراه است. بیماری کمبود ریبوفلاوین، «اریبوفلاوینوز» نامیده می شود. ویتامین B (نیاسین، اسید نیکوتینیک، ویتامین pp)، نوعی ویتامین متبلور سفید محلول در آب از گروه B کمپلکس است که معمولاً در گیاهان مختلف و بافت های جانوران به شکل نیکوتینامید یافت می شود و برای ساخته شدن کوآنزیم های NAD و NADP ضروری برای اکسیداسیون های بیوشیمیایی لازم است.

ادامه تغذیه قسمت پنجم

telegram

همچنین ببینید

سرطان

احساسات و عواطف در طی مراحل تشخیصی، درمان و بهبود از سرطان/ قسمت دوم

انکار، پرهیز انکار معمولاً دومین و شایعترین احساس در بیمار و گاهی در افراد خانواده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *