همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!! قسمت دوم


همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!! قسمت دوم

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

غنی ترین منابع غذایی حاوی ویتامین E

عبارتند از: آرد گندم، روغن سویا، روغن دانه پنبه، روغن بادام زمینی، مارگارین، آجیل، سویا، تخم مرغ، کره، جگر، سیب زمینی شیرین، و برگ بسیاری از سبزی ها مانند شلغم. ویتامین K، گروهی از کینون های ضروری محلول در چربی ضروری برای ساخت پروترومبین در کبد و تعدادی از پروتئین های وابسته به آن هستند که در انعقاد خون نقش دارند. ویتامین K به شکل گسترده در غذاها، به ویژه سبزیجات دارای برگ سبز، ماست، زرده تخم مرغ، جلبک دریایی، یونجه و روغن کبد ماهی یافت می شود. کمبود ویتامین K موجب کاهش پروترومبین خون می شود که با اختلال انعقاد خون، و خونریزی همراه است و اغلب در اثر جذب ناکافی ویتامین از دستگاه گوارش و یا عدم توانایی مصرف آن در کبد روی می دهد. ویتامین K به منظور کاهش زمان انعقاد در بعضی از بیماری ها و نیز در وضعیت های خونریزی دهنده مرتبط با بیماری های روده و کبد به کار می رود و برای پیشگیری از بیماری خونریزی دهنده نوزادان استفاده می شود. ویتامین B (تیامین)، ترکیب متبلور و محلول در آبی از گروه ویتامین B کمپلکس است که برای متابولیسم طبیعی و سلامت دستگاه قلب و عروق و اعصاب ضرورت دارد. تیامین نقش کلیدی در تجزیه متابولیک گلوکز برای ایجاد انرژی در بافت های بدن ایفا می کند. منابع سرشار از تیامین عبارتند از: گوشت خوک، احشای حیوانات، سبزیجات دارای برگ سبز، ذرت شیرین، زره تخممرغ، آرد ذرت، برنج قهوه ای مخمر، وآرد وسیوس غلات و دانه ها، کمبود تیامین به ویژه بر دستگاه عصبی، گردش خون و دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و علایم آن عبارتند از: تحریک پذیری، اختلالات عاطفی، کاهش اشتها، التهاب چندین عصب محیطی، افزایش ضربان نبض، تنگی نفس، کاهش حرکات روده و بی نظمی قلب. کمبود شدید تیامین، موجب بروز بیماری بری بری می شود که با پلی نوریت (التهاب همزمان چندین عصب محیطی) بیماری قلبی و خیز (تورم) بدن همراه است. فرم اپیدمیک بری بری عمدتاً در مناطقی که برنج سفید (بدون سبوسا غذای اصلی مردم را تشکیل میدهد دیده می شود. ویتامین2 B (ریبوفلاوین)، نوعی رنگدانه فلاوینی متبلور و زرد رنگ محلول در آب است که از اجزای مقاوم به حرارت ویتامین B کمپلکس به شمار می آید و با فلاو و پروتئین های خاص ترکیب می شود و به عنوان کوآنزیم در فرآیندهای اکسیداتیو کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین ها عمل می کند.ریبوفلاوین به مقدار کم در کبد و کلیه وجود دارد ولی به مقدار زیاد در بدن ذخیره نمی شود و باید به طور منظم از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. منابع رایج ریبوفلاوین عبارتند از: گوشت احشا، شیر، پنیر، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت، غلات کامل وحبوبات. کمبود ریبوفلاوین به ندرت روی می دهد و با ایجاد شقاق (شکاف) و پوسته ریزی خشک سطح گوشه های دهان و لب، التهاب موضعی، خشکیدگی پوست، التهاب زبان، ترس از نور، کدورت قرنیه، اضافه شدن رگ های قرنیه، درماتیت سبورئیک اطراف بینی، دهان، پیشانی، گوش ها و بیضه، لرزش بدن، بی حالی، گیجی، تورم بدن، اشکال در ادرار کردن و خارش مهبل همراه است. بیماری کمبود ریبوفلاوین، «اریبوفلاوینوز» نامیده می شود. ویتامین B (نیاسین، اسید نیکوتینیک، ویتامین pp)، نوعی ویتامین متبلور سفید محلول در آب از گروه B کمپلکس است که معمولاً در گیاهان مختلف و بافت های جانوران به شکل نیکوتینامید یافت می شود و برای ساخته شدن کوآنزیم های NAD و NADP ضروری برای اکسیداسیون های بیوشیمیایی لازم است.نیاسین به عنوان کوآنزیم ضروری برای تجزیه و مصرف تمام مواد غذایی اصلی و برای داشتن پوست سالم، عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، نگهداری از دستگاه عصبی و ساخته شدن هورمون های جنسی مورد نیاز است و میتوان از آن برای کمک به کاهش مقادیر بالای کلسترول خون به عنوان دارو استفاده کرد. منابع سرشار نیاسین و پیش ساز آن یعنی تریپتوفان عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، جگر، قلوه، تخم مرغ، آجیل، کره، بادام زمینی، مخمر آبجو و آرد گندم. علایم کمبود ویتامین و B عبارتند از: ضعف عضلانی، خستگی عمومی، کاهش اشتها، بثورات مختلف پوستی، بوی بد دهان، التهاب دهان، بی خوابی، تحریک پذیری، تهوع، استفراغ، سردردهای عود کننده، حساس شدن لثه ها، تنش و افسردگی۔ کمبود شدید ویتامین B موجب بروز بیماری پلاگر (pellagra) می شود که با درماتیت (التهاب پوست) در بخش هایی از بدن که در معرض نور یا ضربه قرار دارند، التهاب غشاهای مخاطی، اسهال و اختلالات روانی همراه است. دوزهای بالای نیاسین میتوانند باعث مسمومیت شوند که با گرگرفتگی، تهوع، گیجی، اسهال، دردشکم و تفسیر تحمل به گلوکز همراه است. همچنین ممکن است بیماری های قبلی مانند بی نظمی ریتم قلب (آریتمی) و عملکرد غیرطبیعی کبد در اثر مصرف دوزهای بالای نیاسین وخیم تر شوند.پانتوتنیک (ویتامین B)، جزیی از کوآنزیم A و ویتامینی از گروه B کمپلکس است که به طور گسترده در گیاهان و بافت های حیوانی یافت می شود. اسید پانتوتنیک بر پوست، مخاط، ناخن، مو (نمو و رنگ آن) و سلولهای کبدی، اثر محرک دارد. کمبود ویتامین B موجب اختلال کار کبد، از بین رفتن مخاط های تنفسی و معده ای روده ای می شود. اسید پانتوتنیک در متابولیسم اسید چرب، سنتز کلسترول و هورمون های استروییدی و استیلاسیون پروتئین ها دخالت دارد.اسید پانتوتنیک در جگر، مخمر، زرده تخم مرغ، غلات کامل و سبزیجات یافت می شود. به طور طبیعی کمبود این ویتامین در انسان دیده نمی شود ولی در موارد به کارگیری رژیم های تجربی فاقد ویتامین مزبور یا در صورت مصرف ترکیبات ضد این ویتامین، علایم کمبود آن به صورت اختلالات گوارشی، افسردگی کرامپ های عضلانی، گزگز و کاهش قند خون بروز می کنند. پیریدوکسین (ویتامین» B)، نوعی ویتامین متبلور سفیدرنگ متعلق به گروه B کمپلکس است که از پیریدین مشتق می شود و به عنوان کوآنزیم ضروری برای ساخت و تجزیه اسیدهای آمینه، تبدیل تریپتوفان به نیاسین، تجزیه گلیکوژن به گلوکز ۱- فسفات، تولید آنتی بادی ها، تشکیل «هم» در هموگلوبین، ساخته شدن هورمون های مهم در عملکرد مغز، جذب صحیح ویتامین و B، تولید اسید هیدروکلریک و منیزیم و حفظ تعادل سدیم و پتاسیم (که موجب تنظیم مایعات بدن و عملکرد دستگاه عصبی و عضلانی اسکلتی میشود) به کار میرود. منابع غنی پیریدوکسین عبارتند از: گوشت (به ویژه احشا)، غلات کامل، سویا، بادام زمینی، آرد گندم و مخمر آبجو، شیر و سبزیجات دارای برگ سبز مقدار کمتری پیریدوکسین دارند. شایعترین علایم کمبود ویتامین B عبارتند از: درماتیت سبورئیک (شوره) اطراف چشم ها، بینی، دهان و پشت گوش: ایجاد شقاق (شکاف) در گوش های لب ها و دهان، التهاب زبان و دهان؛ عصبی شدن؛ افسردگی؛ نوروپاتی محیطی: کاهش لنفوسیت های خون که منجر به تشنج در شیرخواران و کم خونی در بزرگسالان می شود. بیوتین که سابقاً به آن ویتامین H هم گفته میشد، نوعی ویتامین B متبلور، بی رنگ و محلول در آب است که به عنوان کوآنزیم در تولید اسیدهای چرب و نیز در اکسیداسیون اسیدهای چرب و کربوهیدراتها عمل می کند. بیوتین همچنین به مصرف پروتئین، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک و ویتامین B2در بدن کمک می کند و در بیان ژن نقش دارد

منابع غنی بیوتین عبارتند از:

زرده تخم مرغ، جگر گاو، قلوه، برنج دارای سبوس، مخمر آبجو، بادام زمینی، گل کلم و قارچ ها. کمبود بیوتین به ندرت دیده می شود و در رژیم های تجربی مبتنی بر مصرف سفیده تخم مرغ مشاهده شده است. علایم کمبود بیوتین در بزرگسالان عبارتند از: افسردگی، توهم، گزگز، بی اشتهایی و تهوع، ممکن است بثورات پوسته ای و قرمز در اطراف چشم ها، بینی، دهان و انتهاها ایجاد شوند. در شیرخواران، کمبود بیوتین با شل بودن، ضعف و بی توجهی به اطراف همراه است. مسمومیت با بیوتین دیده نشده است. ویتامین و B (سیانو کوبالامین)، نوعی ماده متبلور قرمز رنگ محلول در آب است که فرم متداول دارویی ویتامین مزبور را تشکیل می دهد و در متابولیسم پروتئین، چربی ها و کربوهیدراتها ساخته شدن طبیعی خون و عملکرد عصبی دخالت دارد.سیانو کوبالامین، نخستین ماده حاوی کبالت است که وجود آن برای حیات ضرورت دارد.ویتامین12 B را نمیتوان به طور صناعی تولید کرد ولی از کشت های Streptomyces griSeuS به دست میآید. منابع غنی غذایی ویتامین 12B عبارتند از: جگر، قلوه، گوشت، ماهی و لبنیات.کمبود ویتامینB12 به دلیل فقدان فاکتور داخلی (که در معده ساخته میشود) روی می دهد. فاکتور داخلی برای جذب سیانو کوبالامین از دستگاه گوارش ضروری است. کمبود ویتامین و B در افرادی که فقط از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند نیز روی میدهد. علایم کمبود این ویتامین عبارتند از: عصبی شدن، التهاب عصبی، کرختی و گزگز دست و پا، ضعف در هماهنگی عضلانی و اختلالات قاعدگی، سیانو کوبالامین تزریقی در پیشگیری و درمان کمخونی وخیم (آنمی پرنیسیوز) و کمخونی مگالوبلاستیک به کار میرود.فولات (اسیدفولیک، ویتامین 9B، فولاسین، اسید پترویل گلوتامیک)، نوعی ویتامین متبلور زردرنگ محلول در آب از گروه ویتامین B کمپلکس است که برای رشد سلول و تولید مثل ضرورت دارد و به عنوان کوآنزیم، همراه با ویتامین 12B و ویتامین C در متابولیسم و مصرف پروتئینها و ساخته شدن اسید نوکلئیک و «هم» برای هموگلوبین عمل می کند کمبود اسید فولیک موجب کاهش رشد بدن، خاکستری شدن مو، التهاب زبان، التهاب دهان، ضایعات دستگاه گوارش و اسهال می شود. همچنین کمبود این ویتامین میتواند منجر به بروز کمخونی مگالوبلاستیک شود. کمبود اسیدفولیک در موارد کاهش آن در رژیم غذایی، سوء جذب، اختلالات متابولیک یا تداخل بعضی داروها با موادغذایی حاوی اسید فولیک روی میدهد.نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری، شیرخوارگی و نیز در دوران استرس افزایش می یابد. دریافت روزانه ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک، قبل از حامله شدن و در اوایل بارداری، خطر بروز اختلالات لوله عصبی را در جنین کاهش میدهد. منابع غنی اسیدفولیک عبارتند از: اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ سبز، جگر، قلوه، مارچوبه، آجیل، آب پرتقال و غلات کامل . ویتامین C (اسید آسکوربیک)، نوعی ویتامین متبلور سفید محلول در آب است که در مرکبات، گوجه فرنگی، توت سیب زمینی و سبزیجات تازه و دارای برگ سبز شامل بروکلی، کلم بروسل، شلغم، جعفری، فلفل شیرین و کلم پیچ یافت می شود. ویتامین C برای ساخته شدن کلاژن و بافت فیبری ماتریکس بین سلول دندان، استخوان، غضروف، بافت همبند و پوست و نیز برای انسجام ساختمانی دیواره مویرگ ها ضرورت دارد. ویتامین C همچنین به مبارزه بدن با عفونت های میکروبی کمک می کند و با سایر مواد غذایی تعامل دارد. علایم کمبود ویتامین C عبارتند از خو نریزی از لثه ها، تمایل بدن به کبودی، تورم یا درد مفاصل، خونریزی بینی، کم خونی، کاهش مقاومت بدن نسبت به عفونت ها و آهسته شدن ترمیم زخمها و شکستگی ها. کمبود شدید ویتامین C موجب بیماری «اسکوربوت» می شود که با کم خونی، اسفنجی شدن لثه ها، تمایل به خونریزی های پوستی مخاطی و سفت شدن عضلات پشت ساق همراه است. علایم دریافت مقادیر بسیار زیاد ویتامین C عبارتند از: سوزش در هنگام ادرار کردن، اسهال، بثورات جلدی و تهوع همچنین ممکن است جذب و متابولیسم ویتامین و B در موارد ازدیاد ویتامین C مختل شود. به ویتامین C، ویتامین ضد اسکوربوت هم گفته می شود. حدود ۷۰٪ از توده غیر چربی بدن انسان را آب تشکیل میدهد. بدن برای عملکرد صحیح به یک تا هفت لیتر آب در شبانه روز نیاز دارد تا دچار کم آبی نشود. مقدار دقیق آب مورد نیاز بدن به میزان فعالیت، دما، رطوبت و سایر عوامل بستگی دارد همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!! قسمت اول

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد