قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه چیز درباره تغذیه و تقویت حافظه/ قسمت دوم
تقویت حافظه
تقویت حافظه

همه چیز درباره تغذیه و تقویت حافظه/ قسمت دوم

۳) ویتامین E: مغز را از آسیب حفظ می کند. همچنین روند پیشرفت بیماری آلزایمر افراد را آهسته می کند. اثر آنتی اکسیدانی ویتامین E تشکیل پلاک های آمیلوئیدی را که سبب التهاب و کج شدن انتهای اعصاب می شوند، متوقف می کند.

۴) کولین: کولین ماده ای است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد و حافظه را تقویت می کند. تحقیقات نشان داده است که اگر در دوران بارداری مادر به رژیم غذایی او کولین اضافه شود، قدرت حافظه جنین در حال رشد را برای مراحل بعدی زندگی افزایش میدهد. کولین به طور مستقیم روی پیامهای عصبی مؤثر است و قدرت ساخت و آزادسازی استیل کولین را سرعت می بخشد. استیل کولین ناقلی عصبی است که در کنترل عضلات و قدرت حافظه دخالت دارد. منابع غذایی کولین عبارت اند از:

شیر، جگر، تخم مرغ و بادام زمینی، کولین در بدن از اسیدآمینه متیونین نیز ساخته میشود.

ماهی و روغن آن: از قدیم می گویند ماهی فسفر دارد و این فسفر برای مغز مفید است. اما بیشتر از فسفر آن این روزها امگا۳ که در ماهیهایی مانند ماهی تن و آزاد و حتی ساردین وجود دارد مورد اهمیت است.

در مطالعه ای، دیده شده مادرانی که در دوران بارداری خود از ماهی های چرب، دانه ها و مغزها به میزان بیشتر استفاده کرده اند نوزادان باهوشتری به دنیا میآورند. مطالعه ای که روی ۹ هزار مادر به انجام رسیده نشان می دهد، مادرانی که از این موادغذایی کمتر استفاده می کنند، فرزندانشان ضریب هوشی پایین تری دارند.

جالب تر اینکه فرزندان این مادران مهارت کمتری در برقراری رابطه اجتماعی با سایر همسالان خود دارند. حتی این بچه ها کمتر می توانند دوستی مناسب برای خود برگزینند. این ماده مغذی در تسهیل جریان خون و خون رسانی به مغز بسیار مؤثر است و کسانی که از منابع غذایی آن کمتر استفاده میکنند، با کاهش قدرت تمرکز و قدرت

حافظه روبه رو خواهند بود. مطالعات دیگر نشان داده اند، امگا۳ موجود در این موادغذایی می تواند موجب بهبود و افزایش ضریب هوشی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش مشکلات روحی افراد شود. به این دلیل به پسرها و دخترهای زیر ۱۶ سال توصیه میشود حتماً هفته ای یک تا دو بار از ماهی استفاده کنند زیرا این گروه سنی پیش از همه به این ماده مغذی نیازمندند. اما بدانید خوردن ۳۰ گرم از این ماهیها فقط ۵ درصد از نیاز روزانه شما را به امگا ۳ برآورده می کند.

رژیم غذایی کم چرب امّا پر میوه: گفتنی است چربی زیاد، در رژیم غذایی می تواند حواس ذهنی افراد را تحلیل ببرد. بررسیها نشان میدهد افرادی که از رژیم غذایی با بیش از ۴۰ درصد چربی استفاده می کنند، از مهارتهای ذهنی پایین تری برخوردارند. به این ترتیب که قدرت حافظه، یادگیری و هوش آنها کمتر خواهد بود و این موضوع با استفاده هرچه بیشتر از چربیهای اشباع تشدید می شود.

اما به واقع چرا این مشکلات به وجود میآید؟ اول اینکه با مصرف بنابراین اکسیژن رسانی به مغز کم می شود. دوم این که چربی زیاد، متابولیسم گلوکز که همان منبع غذایی مغز است را کم می کند. بنابراین بهتر است حتی اگر کلسترول بالایی هم ندارید از گوشت قرمز و فرآورده های لبنی چرب، کمتر استفاده کنید و به جای آن ماهی و انواع حبوبات و مواد لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود گنجانده و از آنها لذت ببرید. به علاوه، سعی کنید از روغن های گیاهی مایع در تهیه انواع غذاهای خانواده تان استفاده نمایید

ویتامین ها به هرشکلی در سیستم عصبی جلوگیری می کنند، به همین دلیل نباید مصرف روزانه منابع غذایی آنها را که در انواع میوه وجود دارد از یاد برد، به خصوص در زنگ های تفریح مدارس که فرصت مناسبی برای خوردن هر غذای کم ارزشی وجود دارد.

همه چیز درباره تغذیه و تقویت حافظه/ قسمت اول

مطلب پیشنهادی

عفونت سینه

اقدامات لازم بعداز ابتلا به عفونت سینه در دوران شیردهی

اقدامات لازم بعداز ابتلا به عفونت سینه در دوران شیردهی   در حالی که دچار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *