همه چیز درباره ورزش در دوران بارداری، زایمان و شیردهی


همه چیز درباره ورزش در دوران بارداری، زایمان و شیردهی

همه چیز درباره ورزش در دوران بارداری، زایمان و شیردهی

 زنان دوره های گوناگونی را در طول زندگی خود تجربه میکنند که امروزه تقابل آنها با فعالیت بدنی و ورزش مورد پرسش بسیاری از افراد قرار گرفته است. بارداری، زایمان و شیردهی مراحلی از زندگی زنان است که به غیر از زندگی معمول باید انرژی و وقت خود را صرف این شرایط کنند. تحقیقات زیادی صورت پذیرفته تا نشان دهد که آیا زنان در طی دورهٔ بارداری می توانند در فعالیت های ورزشی شرکت کنند؟ البته با توجه به نتایج تحقیقات، پاسخ قاطع در تمام موارد دور از واقع نگری به نظر میرسد. کالج آمریکایی زنان و زایمان در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد کرده است که یک زن باردار سالم می تواند به ورزش کردن بدون هیچ محدودیتی تشویق شود، البته در صورتی که هیچ لطمه ای برای رشد و تکامل جنین، یا زایمان نداشته باشد  یا سبب عوارض بارداری و زایمان نگردد. با توجه به این مسئله در هر مورد خاصی باید پزشک متخصص با تشخیص صحیح خود توصیه های لازم را برای زنان به عمل آورد. در بازنگری بر تحقیقات انجام گرفته به نظر میرسد فعالیت بدنی بر امتیاز آپگار و سلامتی نوزاد یا بی تأثیر است و یا این که تأثیر مثبت دارد. اما به نظر میرسد مادران فعال که به وضعیت تغذیه خود توجه دقیقی ندارند کودکان سبک تری به دنیا میآورند. افزایش وزن در طی و پس از بارداری مشکلی است که زنان با آن دست به گریبانند و یکی از دلایل مهم شرکت در فعالیت بدنی کاهش و کنترل وزن است. با این وجود دیدگاه های اجتماعی نیز میتواند در این زمینه مهم باشد. بسیاری از زنان، چاق بودن را بد میدانند اما اگر در اثر حاملگی و زایمان و پس از تولد در دوران شیردهی افزایش وزن صورت گیرد، زیاد به آن اهمیت نمی دهند و همین مسئله عاملی است که گاهی به ورزش آنطور که باید توجه نمیکنند. بعضی از مطالعات نشان داده که زنان فعال به خصوص در حاملگی های دوم و سوم خود زمان زایمان کوتاه تری دارند. اما بیشتر مطالعات فعالیت بدنی را روی زمان زایمان زنانی که اولین حاملگی را  تجربه میکردند بی تأثیر میداند. مادران شیرده میتوانند  در طی دورہ شیردهی به فعالیت بدنی خود ادامه دهند بدون آن که نگران تغذیه نوزاد باشند. در حقیقت چنین مادرانی حتی اگر رژیم غذایی مناسبی هم نداشته باشند بدنشان تمام نیروی خود را بسیج مادران کاهش یابد معمولاً نوزادان با بیشتر خوردن، این کمبود را جبران میکنند. بسیاری از فعالیت بدنی را از سر بگیرند. در ضمن مادران باید بدانند که اعتدال کلید سلامتی خود و نوزادشان می باشد، زیادهروی در فعالیت و کاهش وزن سریع شاید به نفع هیچ یک نباشد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد