همه چیز درباره ویتامین D وE و اثرات آن / قسمت اول


همه چیز درباره ویتامین D وE و اثرات آن / قسمت اول

همه چیز درباره ویتامین D وE و اثرات آن 

 این ویتامین برای جذب کلسیم لازم است. برای افرادی که از تابش نور خورشید دورند و افرادی که لباس سیاه می پوشند و کسانی که شبها مشغول کارند و روزها استراحت می کنند و بطور کلی از نور خورشید کمتر استفاده می نمایند، لازم است.این ویتامین در زرده تخم مرغی که در آفتاب زندگی بکند وجود دارد. در تخم مرغهای ماشینی وجود ندارد. این ویتامین بیشتر در شیرگاوهایی که در نور خورشید چرا می کنند وجود دارد. برای جذب آن از راه پوست باید پوست چرب باشد تا در مقابل اشعه ماورای بنفش جذب ویتامین D نماید.امروز زندگی ماشینی شده و دیگر پوست چربی وجود ندارد که ویتامین D از راه آن جذب شود (چون بیشتر خانه ها دارای حمام بوده و اهل خانه مرتبا دوش میگیرند چربی روی پوستشان پاک می شود کمبود ویتامین D نرم استخوانی را در کودکان باعث می شود و نیز پوک استخوانی که این هر دو می توانند تا دوران کهنسالی هم کشیده شوند. مخصوصا پوک استخوانی و نرم اسخوانی زایمانها را سخت می کند. زیرا لگن های خاصره خانم های ابستن نرم استخوان، تغییر شکل می دهد. سنگ کلیه در این گونه بیماران زیاد دیده می شود. زیادی ویتامین Dعوارضی چون مسمومیت، تهوع، ضعف و خستگی، کاهش وزن بدن، اسهال، گرفتگی عضلات بدن را بوجود می اورد. افزایش کلسیم خون، رسوب کلسیم در بافت های نرم، بالارفتن فشار خون در کودکان و بزرگان را نیز که هم باعث مسمومیت می شود به همراه دارد. تجویز ویتامین D و ویتامین E و کولین می تواند از مسمومیت جلوگیری کند. بهترین راه تجویز ویتامین D از طریق خوردن و استفاده از روغن ماهی کود(COC) است. روزانه نیم قاشق چای خوری از این روغن را میتوان تجویز کرد به جای روغن می توان از پرل (کپسولهای گرد روغن دار) ویتامین D و E و A استفاده کرد. در بزرگان رسم بر این است که از راه پوست جذب ویتامین D انجام پذیرد در حیوانات در اثر تابش نور خورشید، روی پوست و پشم آنها ویتامین D درست می شود. مقداری از این ویتامین D را حیوان در موقع لیس زدن به پر و پشم خود، به بدن می رساند. افزایش رنگ پوست، به قهوه ای سیر، مانع جذب ویتامین D می شود اگر افرادی که در نواحی خط استوا که اشعه ماوراء بنفش خیلی زیادی وجود دارد ، دارای پوست سیاه نبودند زیادی جذب ویتامین Dزندگی آنها را مرتباً به مخاطره میکشید. (قبلاً متذکر شدیم که ویتامین D از اشیاع سیاه عبور نمیکند). این یک موهبت الهی است که به سیاه پوستان داده شده تا از جذب زیادی اشعه درامان بوده دچار مسمومیت نگردند. مقدار ویتامین D بوجود آمده در مقابل نور خورشید، در کبد و کلیهها به ویتامین D تبدیل می شود. کمترین نیازمندی یک فرد به ویتامین D حدود ۱۰۰ واحد است که معادل ۲/۵ گامامی باشد. داروهای ضدصرع (فنوباربیتال و هیدانتویین) جذب ویتامین D را به مخاطره می کشند و آثار کمبود آن را بوجود می اورد. منابع ویتامین D نروغن کبد ماهی، تخم مرغ، قارچها و پنیر، جگر، کره، شیرگاو، نخود، خرما ، برنج ، سویا و چائی ۔ در غشاء روده کوچک ویتامین D فراوان می باشد و مخمرها جذب کلسیم را در روده کوچک تحریک میکنند. کلسیم از راه روده، عرق و کلیه ها دفع می شود. در کودکان، زنان شیرده و دوران پیری به کلسیم احتیاج بیشتری است. کلسیم و ویتامین D نقش مهمی در پوک استخوانی دارند. پرخوری از غذاهای چرب باعث ترکیب چربیها با کلسیم شده و نمکهای صابونی غیر قابل جذبی بوجود میآیند، و از راه مدفوع خارج می گردند. اسید فیتیک و اسید اگزالیک کلسیم مواد غذایی را جذب و خنثی میکنند. برعکس اسید سیتریک با کلسیم ترکیب شده آن را جذب بدن میکند. ویتامین Eیا تو کوفرول ویتامین E که یکی از ویتامین های مهم و کارساز بدن آدمی است در بیشتر دانه های غذایی و روغن همه این دانه ها وجود دارد. ویتامین E به جز آلفا توکوفرول بقیه در مقابل منجمد کردن و ذخیره سازی از بین می روند. مثلاً غذاهای سرخ شده که در یخچال نگهداری میشود تا ۹۸٪ از این ویتامین را از دست می دهند.معتقدند که حتی یک واحد از ویتامین E در روغنهایی که از طریق شیمیایی گرفته می شود یا در آردهای تصفیه شده وجود ندارد. گردو، فندق ، جوانه گندم و روغنهایی که با فشار گرفته می شوند و آرد غلات کامل و نانهای تهیه شده از این آردها دارای ویتامین E هستند (آردهایی که با آسیاب سنگی خرد شده اند)همه چیز درباره ویتامین D وE, اثرات آن / قسمت دومهمه چیز درباره ویتامین D وE, اثرات آن / قسمت سومهمه چیز درباره ویتامین D وE, اثرات آن / قسمت چهارم

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد