همه چیز درباره کم خونی


همه چیز درباره کم خونی

همه چیز درباره کم خونی

  اگر برنامهٔ رژیم غذایی داده شده کامل و متعادل باشد (به طوری که  کالری ها و نیازها بدقت محاسبه شده باشد) و هر شش گروه غذایی را در برداشته باشد (کربوهیدرات، پروتیین، چربی، مواد معدنی ویتامین، و آب)، فرد رژیم گیر به هیچ وجه دچار کم خونی نخواهد شد ولی تعداد زیادی از شرکت کنندگان در برنامهٔ رژیم قبل از شروع رژیم غذایی از کم خونی رنج میبردند. چنین افرادی باید نکات پنج گانهٔ زیر را رعایت کنند : ۱ - غذاهای دارای آهن زیاد و کالری کم را بیشتر مصرف کنند (مثل اسفناج، سبزیجات سرسفره، و...).۲ - غذاهای دارای آهن بالا را چایگزین غذاهای موجود در لیست غذایی کنند (مثلاً جگر را به جای گوشت قرمز و گوشت قرمز را به جای گوشت سفید مصرف کنند). ۳- چای یا قهوه را یا یک ساعت قبل از غذا یا دوساعت بعد از صرف غذا بنوشند زیرا چای و قهوه و کاکائو وقتی با غذاها مخلوط شوند باعث رسوب آهن های موجود در غذاها شده، این امر منجر به کم خونی میشود. ۴- روزانه یک کپسول آهن یا دو قرص آهن مصرف کنند. ۵ - هرروز یک قرص اسید فولیک استفاده کنند که برای تأمین ویتامین بدن به کار میرود.۶ - آمپول B12 را هرهفته یک بار تزریق کنند. و صرف آنها هیچ اثر منفی بر رژیم شما ندارد. البته کپسول آهن برای بعضی از معده ها ناراحتی ایجاد میکند که توصیه میشود افراد دارای ناراحتی های معدوی از قرص یا شربت آهن استفاده کنند.

علت کم خونی :

۱ - کمبود مواد اولیه. آهن در غذاهای مصرفی به اندازه کافی نیست. یا آهن مصرفی جذب نمیشود.۲ - خرابی مغز استخوان۳ - افزایش نیاز الف - قرار داشتن در زمان رشدب - بارداری و شیردھی ج - دوران قاعدگی خانمهاد - وجود انگلهای خونخوار

 علایم بالینی کم خونی:  

۱- رنگ پریدگی،۲- بی اشتهایی.۳- میل به خوردن بعضی مواد ناجور (خاک، یخ و گچ). ۴ - وجود ناخنھایی قاشقی۵ - بی قراری.۶- تاکیکاردی (افزایش تپش قلب ). ۷ - بزرگی طحال. ۸- خواب رفتگی دست و پا.

درمان

- قرص، آهن، اسید فولیک. -گوشت قرمز، مرغ، ماھی، جگر۔ - غلات و حبوبات . - سبزیجات .

عوامل افزایش دهنده جذب آهن:

- مصرف گوشتها. - مصرف ویتامین C.

عوامل کاهش دهنده جذب آهن :

- مصرف قهوه. - مصرف چای.- مصرف سویا.   

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد