همه چیز در مورد ویتامین ۱ B وعلایم کمبود آن در بدن


 همه چیز در مورد ویتامین ۱ B وعلایم کمبود آن در بدن

 همه چیز در مورد ویتامین ۱ B وعلایم کمبود آن  در بدن

 ویتامین ۱ B (تیامین) از جمله ویتامین هایی است که فعالیت و تعادل سیستم عصبی را تنظیم می کند و برای کسانی که کار طاقت فرسا دارند و یا تحرک زیادی دارند، مانند ورزشکاران، بسیار مفید میباشد و موجب ایجاد قدرت و تحرک می شود.همچنین مواد قندی را در بدن تنظیم می کند، مصرف زیاد آن عارضه ای ندارد چون اضافات آن از طریق ادرار دفع می شود.  اگر از شیرینی به مقدار زیاد مصرف می کنید بایستی در جیره غدایی شما ویتامین ۱ B را هم اضافه کنید و بچه ها نیز باید از این ویتامین به مقدار بیشتری استفاده کنند. این ویتامین هم منشاء حیوانی دارد و هم در گیاهان به مقدار فراوان یافت می شود.علائم کمبود این ویتامین عبارت است از خستگی، کم خوابی، بی حسی، تپش قلب، درد عضلات، بی اشتهایی، خشکی موها و ریزش آنها، عدم شادابی پوست و بهترین علت کمبود آن که می توان به راحتی تشخیص داد شکاف لب پایین می تواند باشد. همچنین کمبود این ویتامین باعث افسردگی، سردرد و بزرگترین و خطرناک ترین علامت کمبود آن را میتوان بیماری بری بری نام برد که حتی منجر به مرگ می شود. ویتامین ۱B به مقدار فراوان در انواع گوشتها، دل و قلوه گاو و گوسفند، گوشت ماهی، مرغ، مرغابی، نخود سبز، ذرت، عدس، جو، اسفناج، شاهی، کلم، هویج، پرتقال، خربزه، گیلاس، هلو، خرما، مغز بادام، گردو، فندق و در مخمر آبجو نیز موجود میباشد.- ويتامين B۱ تيامين حلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع مي‎گردد.–    مصرف روزانه ويتامين B۱ براي بزرگسالان يك تا يك و نيم گرم و خانم‎ها در دوران بارداري و شيردهي ۱ تا ۶/۱ ميلي‎گرم مي‎باشد.–    ويتامين B۱  به رشد بدن كمك مي‎كند.–    ويتامين B۱ باعث بهبود روحيه مي‎گردد و سيستم عصبي عضلات و عملكرد قلب را معمولي نگه مي‎دارد.–    ويتامين B۱ به هضم غذا مخصوصاً هضم كربوهيدارتها كمك مي‎كند.–    ويتامين B۱ در مسافرت‎هاي دريايي و هوايي برطرف كننده تهوع مي‎باشد.–    ويتامين B۱ در اثر حرارت و پخت از بين مي‎رود.–    قهوه و الكل باعث از بين رفتن ويتامين B۱  مي‎شود، بيماران پوستي زيادي هستند كه باعث بيماري پوست آنها مصرف زياد الكل بوده است.–  كساني كه بعد از غذا آنتي اسيد مي‎خورند باعث مي‎شود كه ويتامين B۱ را از دست بدهند. قابل توج كساني كه جهت رفع ترشي معده شربت آنتي اسيد مي‎خورند.– كشيدن سيگار و خوردن شكر بيش از حد باعث كمبود ويتامين B۱ مي‎شود.-كمبود ويتامين B۱ اختلال در رشد و زايمان مي‎آورد.– كمبود ويتامين B۱  ، غم‎هاي بي‎دليل به وجود مي‎آورد و گاهي ميل به خودكشي را در فرد ايجاد مي‎كند.– هيچ‎گاه براي پخته شدن زود غذا از جوش شيرين استفاده نكنيد چون باعث از بين بردن ويتامين B۱ مي‎گردد. خانم‎هايي كه به جاي خميرمايه طبيعي از جوش‎شيرين استفاده مي‎كنند باعث از بين بردن ويتامين B۱ مي‎شوند.– كمبود ويتامين B۱ باعث ريزش مو مي‎گردد.– كمبود ويتامين B۱ كمك به ايجاد زخم معده مي‎كند.– كساني كه دردهاي سياتيك دارند ويتامين B۱ را زياد استفاده كنند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد