قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / هنگام غذاخوردن به غذا خوردن خود توجه کنید …(قسمت اول)
به غذا خوردن خود توجه کنید
به غذا خوردن خود توجه کنید

هنگام غذاخوردن به غذا خوردن خود توجه کنید …(قسمت اول)

هنگام غذاخوردن  به غذا خوردن خود توجه کنید …(قسمت اول)

ما وقتی غذا میخوریم معمولاً به مقدار کالری آن فکر میکنیم که این غذا کالری دارد و آن یکی ندارد و اغلب اصولاً منبع های اصلی کالری (واحد سوخت و ساز) را نمیدانند – در حالیکه کالری از سه منبع بدست می آید.

۱ – مواد نشاسته ای.

۲- پروتئین ها

۳- چربی ها.

خود این ها را باید به دو منبع انرژی زا تقسیم کرد. ۱ – گلوکز و شیرینی ها (دو منبع مواد نشاسته ای و پروتئینی). – چربی ها.

و باز متخصصین بهداشت غذائی معتقدند که درستت است که :

اغلب اشخاص غذاهای چرب و چربی ها را خیلی دوست دارند اما غافل از این هستند که:

۱ – چربی اولاً وزن بدن را زیاد میکند (که خطرناک است)

۲- چربی دشمن قلب است.

۳- متخصصین معتقدند که چربی در بعضی سرطانها تأثیر دارد.  وانگهی چربی دیر انرژی در بدن تولید میکند. در حالکیه مواد پروتئینی زودتر هضم شده و به مصرف خواهند رسید. البته چربی به مقدار کم برای بدن لازم هست زیرا ویتامین های (D_E_K_A) باید در چربی حل شوند تا سپس به مصرف بدن برسند اما مقدار زیاد آن مضر میباشد. و اما مواد هیدرات دو کربن یا مواد شیرینی زا. این مواد از دو منبع بدست می آیند:

۱- شکر یا همان منبع اصلی هیدرات کربن.

۲ – از مواد نشاسته ای و غذاهای الیاف دار معمولی (مثل مغز نان – حبوبات – برنج ۔ غلات نخود ولوبیا۔ نان- مواد غذائی الیاف دار). حالا اجازه بفرمائید کمی بیشتر درباره هیدرات دو کربن معمولی یا شکر با هم صحبت کنیم: آری شکر بطورکلی از قدیم الایام برای بشر شناخته شده است و قابل مصرف هم شده است و به طرق مختلف از ان استفاده میکردند و ما هم استفاده میکنیم چرا؟

زیرا شکر بطور کلی ساختمان ملکولی ساده ایست که خیلی بزودی قابلی هضم و جذب بدن میشود. بنابراین یک منبع انرژی سریع است برای بدن انسان یعنی خیلی زود وارد جریان خون انسان میشود و به همین دلیل در برخی اشخاص موقتاً قند خون پایین می آید و باز به همین جهت مغز چون میخواهد خود را سالم نگاه دارد. بنابراین یک حالت خواب الودگی در شخصی پدیدار میشود. در هر حالی درباره قند و شکر یا بطور کلی شیرینی بحث های مفصلی شده است. از نکات دانستنی شیرینی بد نیست بدانیم که شیرینی فقط کالری بدن را بالا میبرد و ارزش غذائی دیگری ندارد – البته در بسیاری موارد کلسترول خون را هم بالا میبرد.

و اما درباره کافئین

– کافئین که در چای – قهوه و در کوکا یافت. میشود

– بسیاری اشخاص، معتقدند که کافئین شخص را بشاش و شادابتر میکند

– بگذریم از سایر ضرر و معایبی که در مصرف کردن مواد کافئین دار هست یکی از معایب آن هم این است که هر دفعه چای با مقداری قند یا شکر مصرف میشود که خود آن به نوبه خود بدون زیان نیست

– از سایر معایب کافئین که بگذریم چون به عقیده این اشخاص شادابی می آورد بنابراین در مصرف آن زیاده روی هم میکنند بالطبع اعتیاد هم می آورد

– وقتی اعتیاد حاصل شد آن وقت است که آن حالت شادابی منجر به سردرد

– اضطراب

– گرفتگی عضلات و کم شدن انرژی میشود به همین جهت و تصور باز به مقدار کافئین (خواه قهوه خواه چای) می افزایند. بالطبع آن حالات وخیمتر می شود. باز راجع به رابطه بین کمی فشار خون و شل بودن و بی اراده بودن خیلی حرف ها زده شده است که صحیح نیست فقط نکته ای را که باید در نظر داشت این است که به اصطلاح پرونده این دو از یکدیگر جدا است. و اما موقعی که میخواهید به مغازه شیرینی فروشی تشریف ببرید شما همان قسم که تا بحال گفته شده است به خاطر داشته باشید که شیرینی و قند و شکر فقط ارزش زیاد کردن کالری دارند – ارزش غذائی مفیدی ندارند بجز اینکه در مدت زمان کوتاهی باعث به اصطلاح کرم خوردگی دندان ها می شوند (وای به وقتی که بعضی ها چه اطفال و چه بزرگترها) قند را هم با دندان میشکنند که در مدت زمان خیلی کمی، مینای دندان ها به کلی خراب و فاسد میشود و همان موقع هم هست که کرم خوردگی دندانها شروع خواهد شد .

نتیجه چنین می شود که هر وقت هوس کردید که قند بخورید یا بجوید بهتر است که یک سیب گاز بزنید که از هر جهت برای جسم و تعادلی و توازن بن هیدرات دو کربن (شیرینی) و پروتئین های مختلف لازم است

هنگام غذاخوردن  به غذا خوردن خود توجه کنید …(قسمت دوم)

مطلب پیشنهادی

ام اس و روابط اجنماعی

بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران(خاصه بیماران مبتلا به ام اس )

بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران(خاصه بیماران مبتلا به ام اس )   بهترین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *