هنگام مواجهه با  صدمات ورزشی چه باید کرد ؟؟


هنگام مواجهه با  صدمات ورزشی چه باید کرد ؟؟

هنگام مواجهه با  صدمات ورزشی چه باید کرد ؟؟

  از سال ۱۹۷۲ که فعالیت های آمادگی جسمانی برای بانوان جهت مشارکت آنان در فعالیت های ورزشی در سطح دبستان، دبیرستان و دانشگاه گسترش یافت، باعث شد خانم هایی که در مدارس یا دانشکده ها فعالیت ورزشی نداشتند، با علاقه بسیار به این گونه تمرینات رو بیاورند. چنان که امروز، شما زنان فعال در میادین ورزشی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. برای مثال، در امریکا تعداد دوندگان حدود ۲۵ میلیون نفر تخمین زده شده است که نصف این افراد را خانمها تشکیل می دهند. شرکت زنان در سایر ورزش ها مانند تنیس، دوچرخه سواری، گلف و شنا، همچنین ورزش های گروهی مانند والیبال، بسکتبال، و هاکی روی یخ افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. ابتدا تصور می شد که افزایش شرکت خانم ها در فعالیت ورزشی، برای آنها صدماتی در برداشته باشد.  این پیشگویی راخی و جان بیلت و آتور چیتین که از مربیان ورزشی هستند، در یک تحقیق مورد بررسی قرار دادند. آنها تعداد و انواع صدمات ورزشی را از زمانی که عنوان فعالیت های آمادگی جسمانی برای گسترش یافته بود، مطالعه کردند (۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵). در طول این مدت، تعداد زنان ورزشکار در سطح دانشگاه ها به دو برابر رسید و پیش بینی می شد که این تحقیق، صدمات زیادی را نشان دهد. در ضمن انجام تحقیق، علاقمند  بودیم بدانیم مردم چه نوع فعالیت بدنی را دلیل افزایش صدمات در بین خانم ها می دانند.  نتایج این بررسی،تحت عنوان «صدمات ورزشی در بانوان - حقایق در مقابل تصورها» در مجله انجمن پزشکی امریکا در سال ۱۹۸۶ به چاپ رسید. نتایج این تحقیق نشان دادند که: اولاً، صدمات وارد به زنان به طور کلی با صدمات ورزشی وارد به مردان تفاوتی ندارند. ثانیاً، اکثر صدمات وارد به زانو و مچ پا مربوط می شود. ثالثاً، صدمات وارد به زنان نسبت به مردان از شدت کمتری برخوردار است؛ البته به شرط آنکه خانم ها خود را درگیر فعالیت سنگین و شدید نکنند. برای مثال، در این تحقیق زنان به اندازه مردان دچار شکستگی و صدمات ناحیه سر نشده بودند. را بعاً، صدماتی که مربوط به اختلاف آناتومیکی مردان و زنان می شود، بسیار کم است. برای مثال، در این تحقیق صدمات واژن یا پستان ها خیلی کم مشاهده شد. همچنین آسیب های اولیه ای که خانم ها به آنها مبتلا می شوند، صدمات زانو ورم غضروف بود. به عنوان آسیب های بعدی از شین اسپلینت (آسیب جلوی ساق پا) و استرس فراکچر (شکستگی ناشی از فشار) می توان نام برد که نسبت به آسیب های دیگر، از میزان بیشتری برخوردار بودند. در آسیب شین اسپلینت، درد در ناحیه قدامی ساق پا احساس می شود.  هر چند تئوری های زیادی درباره علت این درد وجود دارد، ولی به طور کلی، این درد در اثر خستگی به وجود می آید. همچنین بیشتر خانم ها براثر نداشتن آمادگی جسمانی چنین آسیبی به نظر میرسد که آسیب های مربوط به زانو، به علت ماهیت آناتومیکی باشد؛ زیرا در مقایسه با آقایان، از خانم ها از لگن خاصره پهن تری برخوردارند. این پهنای لگن سبب می شود که ساق پای بانوان از ناحیه باسن تا زانو حالت ضربدری داشته باشد این افزایش زاویه، فشار وارد بر زانو را افزایش میدهد و در نتیجه احتمال در رفتگی کاسه زانو زیاد می شود.  شکستگی های جزئی ناشی از تحمل فشارهای مکرر بر استخوان، عارضه استرس فراکچر را به وجود می آورد که بیشتر در ناحیه مچ پا رخ می دهد. دکتر ویلز معتقد است که شکستگی ناشی از فشار، یا در اثر ضعف وضعیت جسمان و یا در اثر تمرینات ضعیف پیش از فصل پیش می آید. بهتر است کمی درباره مفهوم «پیش از فصل» توضیح دهم. معمولاً مربیان، پیش از شروع مسابقات ورزشی که یک دوره خاص دارد، یک سلسله تمرینات آمادگی جسمانی برای ورزشکاران تدارک می بینند. این تمرینات باعث بالا رفتن قابلیت ها و توانایی های جسمی آنان می شود و زمانی که فصل مسابقات آغاز می شود، آنها با بدنی آماده به مسابقات میپردازند. اکثر خانمها حتی در دوره دبیرستان و دانشگاه هرگز این نوع تمرینات را انجام نمی دهند و به آمادگی پیش از فصل نمیرسند.  در نتیجه زمانی که در فصل مسابقات به رقابت میپردازند، به سرعت دچار صدمات می شوند. البته، چون برنامه آمادگی جسمانی خانم ها همانند برنامه آمادگی جسمانی مردان گسترش پیدا کرده، از میزان صدمات ورزشی خانمها کاسته شده است .

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد