ورزش راه حلی مفید برای درمان بیماریها


ورزش راه حلی مفید برای درمان بیماریها

ورزش راه حلی مفید برای درمان بیماریها

 

ورزش و درمان بیماریها

ورزش و فعالیتهای بدنی نقش مهمی در سلامتی و کیفیت زندگی افراد به عنهاله داشته و به طور مسلم در پیشگیری از بسیاری از بیماریها یک عامل مهم و حیاتی محسوب می شود. متخصصان و پزشکان با توجه به پژوهش های انجام شده؛ چاقی، استعمال دخانیات، تغذیهٔ نامناسب و عدم فعالیت جسمانی را از علل بروز بیماری ها و ناراحتی های جوامع بشرى میدانند و معتقد هستند که ورزش و فعالیت های بدنی مناسب یک شیوهٔ مطلوب در پیشگیری و درمان می تواند مطرح شده و حتی از این طریق به مقدار قابل توجهی از هزینه های دارو و درمان تحمیل شده بر دوش خانوادهها و دولتها را کاهش داد.ورزشهای گوناگون، افزون بر اینکه عوامل بسیار مؤثری برای پیشگیری از بروز بیماریهای فراوان هستند، قادرند در درمان بسیاری از بیماریهای انسان مؤثر واقع شده و در خدمت علم پزشکی قرار گیرند. هدف علم پزشکی در مورد ورزش نیز ترویج و توسعهٔ آمادگی جسمانی و تندرستی میان مردم و تشویق آنها به انتخاب شیوهای از زندگی است که برای آنها تندرستی و شادابی را در طول زندگی از تولد تا سالمندی به ارمغان می آورد. بدین منظور توصیه می شود همواره به اثرات درمانی ورزشی در ارگانهای مختلف بدن و بیماریهای مربوطه توجه شود

۱. فشار خون بالا

با انجام ورزش های معمولی (نرمش، پیادهروی، کوهپیمایی، و...) همراه بارژؤیم غذایی مناسب و استراحت کافی در طی یک سال می توان به فشار خون ماگزیمم را از ۱۷ به حدود ۱۴ رسانید. ورزشکاران، معمولاً دچار عوارض فشار خون نمیشوند. ورزش حتی در سنین ۸۰-۶۰ سالگی می تواند در متعادل نگهداشتن فشار خون سهیم باشد. زیرا در اثر ورزشی، عروقی که در سطح بدن جریان دارند انبساط یافته و در نتیجه جریان خون افزایش مییابد و فشارخون سقوط میکند. بنابراین، پیاده روی و کوه نوردی به خوبی قادرند فشار خو ن های متعادل را درمان کنند. هرگاه به این نکته توجه داشته باشیم که از هر چهار نفر یک بیماریهای: سکته، نارساییهای کلیوی، نارسایی ها و حملات قلبی است، و سالانه بیش از ۹۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند، اهمیت ورزش آشکارتر خواهد شد.

۲. ازدیاد چربی خون

ورزش های منظم و مستمر به ویژه پیادهروی در بیمارانی که دارای چربی خون بالایی هستند قادرند کلسترول یا چربی مضر خون (LDL کلسترول) را کاهش دهند، موجب افزایش چربی مفید خون (HDL) بشوند و از اثرات ناشی از ازدیاد چربی در بروز بیماریهای عروقی و سنگهای صفراوی جلوگیری می شود. اگر پیاده روی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی، با کفش و لباس راحت، فضای هموار و هوای پاکیزه باشد، نتیجه مطلوبتر خواهد بود.

۳. بیماران با دردهای قلبی و سکتهٔ قلبی

انجام ورزش های ملایم طبق آمارهای جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و غیر پایدار را تسکین و کاهش دهد بلکه قادر است سبب حل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب شده و از بروز سکته های بعدی ممانعت به عمل آورد. همچنین ورزش های سبک مانع از رسوب پلاکهای چربی در داخل عروق کرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیشگیری بیماری های قلبی و عروقی آینده و نیز نزد افرادی که یکبار به انفارکتوس مبتلا شده اند دخیل هستند. ورزش های سبک مانند پیادهروی میتواند ضربان قلب ورزش کننده را کاهش دهد. مفهوم آن این است که چون یکی از مشخصه های مصرف انرژی توسط قلب بستگی به تعداد ضربان قلب دارد، پس با انقباض کمتر قلب در دقیقه، قلب کمتر کار میکند و به این ترتیب کار قلب هنگام ورزش زیاد و در طی استراحت کاهش مییابد که برای قلب سودمند است.

۴. بیماری دیابت (مرض قند)

امروزه ثابت شده که ورزش های مناسب در نزد افرادی که به دیابت مبتلا هستند و حتی انسولین نیز تزریق میکنند بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابر عوارضی حاصله از این بیماری بیشتر می کند. پیاده روی که یکی از ورزشهای رایج بزرگسالان است، از ابتلا این افراد به دیابت پیشگیری میکند.

۵. بیماریهای ریوی

با انجام ۳ بار در هفته ورزشی متعادل، و هر بار نیم ساعت که در تمام موارد ذکر شدهٔ بالا صادقی است، میتوان بر میزان مقاومت عضلات و اعضای داخل بدن افزود و ظرفیت انتشاری اکسیژن را در ریه ها افزایش داده و به دنبال آن از تنگی نفس و فیبروز بافت ها جلوگیری کرد. افراد سیگاری که سالیان درازی نیکوتین، این مادهٔ سمی را وارد ریه ها کرده اند و اینک پس از حدود ۲۰-۱۵ سال منتظر بروز بیماریهایی چون آسم و آمفیزم و برونشیت مزمن و حتی سرطان هستند نیز بدانند که ورزش، در صورت تداوم و تکرار قادر است بر توان و تحمل عضلانی ریه ها بیفزاید و تهویهٔ ریوی را اسانتر کند.

۶. اثرات ورزش در شادابی روح و روان:

هنگام انجام حرکات ورزشی، افزون بر رسیدن به شرایط خوب فیزیکی، تسلط، قدرت، استقامت، و... ؛ ترشح میانجی های عصبی شبه مورفینی، مانند آنکفالینها و آندورفینها و سروتونین در خون افزایش یافته و با اثرات ضددرد خود قادرند در فرد ورزشکار نشاط و نیرو ایجاد کنند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد