ویتامین ب  ۱۲ ( B12) و خواص آن برای بدن ….


ویتامین ب  ۱۲ ( B12) و خواص آن برای بدن ….

ویتامین ب  ۱۲ ( B12) و خواص آن برای بدن ....

 ویتامین B12 ترکیبی است از کربن، هیدروژن، ازت، اکسیژن، فسفر، کبالت و متبلورهای قرمز رنگ که رطوبت را به راحتی جذب می کنند. این ویتامین در متابولیسم پروتئین ها . بسیار مؤثر بوده برای عملیات ترانس متیلاسیون  Transmethylation   لازم می باشد از آنجا که ویتامین B12 در کم خونی ها مؤثر است گمان میرود که در ساختن سلولها دخالت داشته در رشد و نمو اثر مهمی دارا باشد. اخیراً دانشمندان به اثر مهم این ویتامین بر روی اعصاب پی برده اند. از مهمترین خصوصیات این ویتامین آن است که به مقدار بسیار کم (یک میکروگرم) در روز از راه تزریقی جهت جلوگیری از بازگشت (عود) کم خونی های خطرناک (PernCCeiue) مؤثر میباشد. در این کم خونی، ویتامین مورد نظر فقط از راه تزریق اثر میکند زیرا در ترشحات معده مبتلایان، ماده ای که برای جذب ویتامین B12 ضروری می باشد وجود ندارد.  بر خلاف سایر ویتامین های گروه B ویتامین B12 فقط در بافت های حیوانی یافت می شود زیرا گیاهان قادر به تولید این ویتامین نیستند. مهمترین منابع ویتامین B12 عبارتند از: جگر، دل، قلوه، انواع گوشت قرمز، کندر و برخی صمغ ها. فقدان این ویتامین باعث صرع، بی خوابی، سرگیجه و التهاب اعصاب می شود.

نقش ویتامین ب 12 در بدن

این ویتامین در تولید سلول های بدن نقش دارد و وظیفه آن همانند اسیدفولیک ، شرکت در همانند سازی ژن های هسته سلول می باشد. تکثیر سلول ها در بافت عصبی ( تولید رشته های عصبی این بافت ) و دستگاه گوارش و مغز استخوان به خاطر حضور این ویتامین می باشد.

عوامل کمبود ویتامین ب 12

بر اساس کتاب فیزیولوژی گایتون شایعترین دلیل کمبود ویتامین ب 12 در حقیقت نه کمبود آن در غذا بلکه اختلال در سنتز فاکتور داخلی توسط معده می باشد.ترکیب این فاکتور با ویتامین ب 12 ، باعث جذب آن در ایلئوم ( قسمتی از روده باریک )می شود.بیماریهای مختلف معدی مانندگاستریت های مزمن (تورم مزمن معده) و آتروفیک (کم‌خونی پرنیشیوز)، اعمال جراحی برداشتن کامل یا بخشی از معده، باعث عدم ترشح فاکتور داخلی گشته و کمبود ویتامین ب 12 را نیز بدنبال دارند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب کم خونی، احساس ضعف، افسردگی، زخم دهان و زبان، اختلالات روحی، کاهش حافظه، کاهش وزن، اختلال در راه رفتن و بوی بد دهان شود.ویتامین B12 در کبد ذخیره می شود و اگر فرد سال‌های متمادی از این ویتامین استفاده نکند کمبودی در بدنش ایجاد نمی‌شود. گیاه خواران در تامین ویتامین B12 با مشکل مواجهند. افراد مسن با استفاده بیش از حد از ملین‌ها با کمبود این ویتامین در بدنشان روبه رو می‌شوند. وجود این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان اهمیت زیادی دارد و ممکن است عدم وجود این ماده در بدن آنها موجب عدم جذب مواد مغذی دیگر شود.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد