خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / ویتامین ها و مواد معدنی
ویتامین ها و مواد معدنی
ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین A

در زیر انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز در زمان بارداری که برای مادر و طفل داخل رحم او نیاز است را همراه با خواص آنها و این که چه موادی در چه غذاهایی وجود دارد را توضیح داده ام لطفاً توجه کنید.

ایجاد مقاومت دربرابر عفونت ها، احساس سلامتی و شادابی، سلامتی دندان ها و لطافت پوست، نرم نگه داشتن مخاط، پوست . و ترمیم سریع آنها، کمک به تنظیم ترشحات غده تیرویید. بهترین منابع غذایی: جعفری، کلم پیچ، اسفناج، سبزی جات، تربچه، هویج، زردآلو، فلفل قرمز، سیب زمینی، کاهو، زرده تخم مرغ، پنیر تهیه شده از شیر کامل، روغن ماهی، کره، جگر.

ویتامین B

تأثیر روی بدن مادر و جنین، آرام کردن دستگاه عصبی، کمک به کارکردهای متابولیک بدن و دستگاه گوارشی. بهترین منابع غذایی: نخودچی، سبوس چاودار، گندم، لوبیای خشک، بادام زمینی، برگهای سبزسبزیجات، زرده تخم مرغ، خاویار، آناناس، قلوه، جگر.

ویتامین B (ریبوفلاوین) اثر بر روی بدن مادر و جنین: ضروری برای تجزیه و جذب کربوهیدراتها و اکسیژن رسانی به سلول ها، حفظ سلامت بافت ها، ضد استرس، ضد خارش. بهترین منابع غذایی: پودر مخمر آب جو، زرده تخم مرغ، پنیر، سبزیجات، مرغ، قارچها، شیر، جگر۔ ویتامین و B (اسید نیکوتینیک، نیاسین) اثر بر روی بدن مادر و جنین: گشاد کننده رگها، کم کردن میزان کلسترول، کمک به گردش خون و تنظیم قند خون. بهترین منابع غذایی: سبزیجات، روغن ماهی، پنیر، قارچ ها، مخمر آب جو، جگر، گوشت گاو،

ویتامین Bs

اثر بر روی بدن مادر و جنین: کمک به ترشح کورتیزن، افزایش انرژی. بهترین منابع غذایی: جگر گوساله، لوبیا، نخودچی، سویا، گلابی، برنج قهوه ای، گندم بلغور، ملاس، زرده تخم مرغ.

ویتامین ، B (پیریدوکسین) اثر بر روی بدن مادر و جنین: ضد آلودگی، ضروری برای جذب و تبدیل پروتیین ها، کاهش احتباس مایعات، ضد استرس، مؤثر در تشکیل هورمونها، از بین بردن حالت تهوع مادر. بهترین منابع غذایی: سبزیجات، جلبک، سویا، مخمر جو، سبوس گندم و چاودار، شیره قند سیاه، جگر، گوشت گاو، ماهی ازاد.

ویتامین B12

(سیانو کوبالامین) اثر بر روی بدن مادر و جنین: دارای نقش حیاتی در تولید اسیدهای نوکلئیک و تشکیل سلول های حیاتی و تولید گلبولهای قرمز بهترین منابع غذایی: مخمر، لبنیات، ماهی، گوشت گاو، جلبک، جگر، گندم، صدف. اسیدفولیک اثر بر روی بدن مادر و جنین: مؤثر در جذب اهن و حفظ حجم خون (نیاز بدن به این ماده در دوره حاملگی دو برابر است). بهترین منابع غذایی: سبزیجات با برگ سبز تیره، سبزیجات ریشه ای، حبوبات، صدف، ماهی آزاد، شیر کامل، قارچ، مخمر، جگر، آب پرتقال.

ویتامین C

(اسید اسکوربیک) اثر بر روی بدن مادر و جنین: بالا بردن مقاومت در برابر عفونتها، تقویت دیواره مویرگها، آنتی بیوتیک طبیعی، جلوگیری از تشکیل زخم ها، ضد آلودگی، ضروری برای سلامت دندان ها و لثه ها و بافت همبند، دارای نقش مهم در جذب آهن

 

telegram

همچنین ببینید

لاغر شدن

۱۰ فعالیت موثر برای لاغر شدن

۱۰ فعالیت موثر برای لاغر شدن  شما می خواهید لاغر شوید، و می دانید که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *