ویتامین چیست و کمبود آنها چه عوارضی برای بدن دارد ؟؟


ویتامین چیست و کمبود آنها چه عوارضی برای بدن دارد ؟؟

 ویتامین چیست و کمبود آنها چه عوارضی برای بدن دارد ؟؟

 ویتامینها گروهی از مواد هستند که بدن برای رشد و سلامتی به آنها نیاز دارد. اغلب ویتامینها را باید برای بدن تأمین کنیم چرا که بدن تنها قادر است تعداد معدودی از ویتامینها را بسازد. ویتامینها را میتوان به دو گروه کلی: الف - ویتامینهای محلول در چربی (ویتامینهای E ، D ،A و K) ب - ویتامینهای محول در آب (ویتامنیهای گروه Bو ویتامین لازم است. لذا فقدان این ویتامین باعث خشکی پوست، اشکال در بینائی و ساختمان چشم و گاهی شب کوری می شود. مصرف زیاد این ویتامین نیز منجر به ضعف، حالت تهوع و گیجی، درد شکم و مفاصل و ریزش مو می شود. سبزیجات و میوه های تازه و زردرنگ،روغن ماهی، شیر، پنیر و زرده تخم مرغ حاوی این ویتامین هستند.ویتامینهای گروه B (ویتامین ب - کمپلکسی) شامل: ویتامین B1 (تیامین) که برایفعالیت صحیح هضمی و همچنین سیستم عصبی لازم است. مصرف درست آن باعث نگه داشتن اشتهاء در حد نرمال می شود. ویتامین B2 (ریبوفلاوین) که برای رشد طبیعی بافتها و ساختن آنزیم های بدن کاربرد دارد. ویتامینB3 (نیاسین یا نیکوتینیک اسید) که از بیماری پلاگرا جلوگیری می کند و ویتامین B12 (سیانو کوبال آمین) که برای خونسازی لازم است. تمام ویتامین های گروه B در جگر و مخمر فراوان یافت میشوند و حرارت و پختن طولانی مدت بخصوص در آب آنها را از بین می برد.ویتامین C (اسید آسکوربیک) که در غذاهای ترش مزه و سبزیجات تازه یافت می شود و کمبود آن باعث اسکوروی می شود. ویتامین D که برای رشد طبیعی استخوانها و دندانها لازم بوده و جذب کلسیم و فسفر از روده به کمک آن انجام میشود. مقدار زیادی از این ویتامین در غذاهای دریایی موجود است و در ضمن نور آفتاب می تواند مواد پیش ساز این ویتامین شده و مصرف بیش از اندازه آن موجب کاهش اشتهاء، تهوع، استفراغ، تشنگی، ادرار زیاد، خارش، ایجاد حالت عصبی در فرد و رسوب کلسیم در بافتهای بدن می شود.کمبود ویتامین E باعث آسیب به بافت عضلات و اشکال در خونسازی و آنمی، آسیب به کلیه و کبد و گاهی عقیمی و نازائی می شود. چون این ویتامین به مدت طولانی میتواند در بدن ذخیره شود، معمولا کمبود شدید آن دیده نمی شود.ویتامین K برای فعالیت طبیعی کبد و نیز برای فرآیند انعقاد خون لازم است. این ویتامین در جگر ماهی یا روغن آن و زرده تخم مرغ وجود دارد و توسط باکتریهای روده نیز ساخته می شود. ویتامین K را اغلب به نوزادان که به طور طبیعی فاقد مقدار کافی از آن هستند تزریق میکنند. 

مقدار مصرف ویتامین‌ها

ویتامین‌ها و مواد معدنی وظایف متنوع و بسیار مهمی را در بدن ما به عهده دارند و کمبود آنها عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را مختل کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌شوند.مصرف بیشتر از مقدار نیاز روزانه ویتامین‌ها نیز مضر بوده و عوارض نامطلوبی (overdose) را به جای می‌گذارند. ویتامین‌های مازاد نیاز روزانه بدن، اگر حلال در چربی باشند (A,D,E,K)، تا حدودی در کبد ذخیره می‌شوند و اگر حلال در آب باشند از طریق کلیه دفع می‌شوند.مصرف مقادیر بسیار زیاد ویتامین‌ها، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث مسمومیت و ایجاد عوارض ناخواسته‌ای می‌شود.

انواع ویتامین

انواع ویتامین‌ها:
  • ویتامین آ یا رتینول
  • ویتامین ث یا آسکوربیک اسید
  • ویتامین دی
  • ویتامین ای
  • ویتامین کا
  • ویتامین اف ۱
  • انواع ویتامین‌های گروه ب:
  • ویتامین ب۱ یا تیامین ویتامین
  • ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین
  • ویتامین ب۳ یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
  • ویتامین ب۵ یا اسید پانتوتنیک
  • ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین
  • ویتامین ب۷ یا بیوتین
  • ویتامین ب۹ یا اسید فولیک
  • ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین
 

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد