ویتامین B۲ و منابع غذایی آن را بشناسید ؟؟


ویتامین B۲ و منابع غذایی آن را بشناسید ؟؟

ویتامین B۲ و منابع غذایی آن را بشناسید ؟؟

 ویتامین B۲، یا ریبوفلاوین، ضداکسایش است که تنفس سلولی را بهتر می کند. ویتامین B۲ برای ساخت گویچه های سرخ خون، تولید پادتن ها و رشد سالم سلولها ضروری است. همراه با ویتامین A، غشاهای مخاطی درون لوله گوارش را محافظت میکنند. ویتامین B۲، به عنوان پیش ساز یا واحد ساختمانی دو کوآنزیم مهم در تولید انرژی عمل میکند. ریبوفلاوین برای تنفس سلولی هم لازم است و به مصرف درست اکسیژن توسط سلولها کمک می کند.  ریبوفلاوین به جذب آهن و ویتامین B۶ هم کمک میکند. ویتامین ۲ B میتواند در پیشگیری از سرطان مری هم مؤثر باشد. یکی از عوارض جانبی کمتر شایع درمان سرطان، گرفتاری های چشم، مثل سوزش چشم، آبریزش زیاد و دید ضعیف است. ریبوفلاوین از این علائم غیر معمول جلوگیری کرده یا آنها را درمان میکند. مهمترین منبع غذایی ریبوفلاوین شیر است. یکی از رنگدانه های موجود در شیر، به نام لاکتوفلاوین، همان ریبوفلاوین است.  منابع خوب دیگر این ویتامین عبارتند از گوشت دام تغذیه شده با مواد آلی، سبزیجات و غلات کامل یاغنی شده، مخمر توریولا، بادام، جوانه گندم، بنشن، آووکادو، ماست، دالس و خشکبار، ماهی های روغنی مثل ماکرو (گور ماهی)، قزل آلا، مارماهی و شاه ماهی مقادیر قابل توجهی ریبوفلاوین دارند. علف دریایی نوری هم منبع خوب دیگر ریبوفلاوین است. سایر غذاهای دارای مقادیر متوسط ریبوفلاوین سبزیجات تیره رنگ، مثل مارچوبه، بروکولی و اسفناج، و نیز قارچها و آووکادو است.

عملکرد ویتامین B2 در بدن

ویتامین B2 زمانی فعال می شود که مولکول فسفر دریافت کند و این قابلیت را پیدا نماید که در فعالیت های مهم سوخت ساز بدن عمل کند .ویتامین B2 در فعال شدن ویتامین B3 و ویتامین B6 نیز دخالت دارد . در بدن ما تبدیل ویتامین B2 به فرم فعال آن تحت تأثر آنزیم های مربوط به غده تیروئید می باشد . از اینرو افرادی که مبتلا به گواتر هستند و تیروئید کم کار یا پرکار دارند باید مراقب میزان دریافت این ویتامین باشند و از منابع حاوی این ویتامین بیشتر تغذیه کنند چون با کاهش فعالیت غده تیروئید کارایی این ویتامین نیز کاهش میابدمیزان مورد نیاز این ویتامین 3/1 میکروگرم در روز است . حتما افراد بسیاری را دیده اید که دچار زخم در گوشه دهان باشند ، یا زبانشان متورم وسرخ شده باشد و یا لبهایشان ترک خورده باشد . اینها همه از علائم کمبود ویتامین B2 است .درمراحل اولیه در صورتی که فرد 1 تا 2 ماه از این ویتامین کمتر از میزان نیازش مصرف کند علائم اولیه در چشمهای او ظاهر می شود ؛ یعنی اثرات او به صورت حساسیت به نور ، اشکریزی چشمها و سوزش و خارش چشمها ، بروز می کند . با پیشرفت کمبود این ویتامین در گوشه دهان زخم ایجاد می شود و فرد نمی تواند دهانش را به راحتی باز کند ، زبان فرد ارغوانی رنگ ، متورم و دردناک می شود البته همه این علائم با هم بروز نمی کند گاهی فقط یک یا چند علامت در فرد دیده می شود .از علائم دیگر جوشهای ریزی است که در منطقه کنار بینی و گوشه دهان به وجود می آید . همچنین در منطقه سفید چشم رگهای خونی دیده می شود . کمبود شدید این ویتامین برای یک فرد باردار، عواقب وخیم تری به دنبال دارد از آن جمله ایجاد عارضه لب شکری در جنین است . ویتامین B2 بر خلاف ویتامین B1 در برابر حرارت استقامت دارد و در اغذیه ی پخته، دیده میشود. این ویتامین برای اشخاص بالغ در روز تا 4 میلیگرم مورد نیاز است.

علائم کمبود ویتامین B2

اختلال در چربی ها، ترس از نور و عوارض معده و روده ها از علائم کمبود این ویتامین میباشد. در اثر کمبود این ویتامین در بیماران مبتلا به دیابت ، ورم دهان و ترک لبها مشاهده میشود. در ضعف چشمها یعنی موقعیکه چشم از نور میترسد باید از غذاهایی که دارای این ویتامین هستند استفاده شود.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد