ویتامینA
ویتامینA

ویتامینA چیست؟!

ویتامینA چیست؟!

 این که حداقل مقدار ویتامین A لازم برای بدن یک شخص سالم و بالغ به طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد بین المللی است مع هذا مقدار لازم ویتامین A که در غذاها هر روز باید خورده شود، از طرف منابع معتبر علمی و تغذیه از جمله شورای تحقیقات ملی آمریکا بیش از ۵ هزار واحد بین المللی تعیین شده است. معمولاً در حدود دو سوم ویتامین A لازم برای بدن از طریق خوردن کاروتن موجود در سبزیجات سبز و زرد و میوهجات زرد (از جمله اسفناج – برگ سبز شلغم – کلم قمری – خردل سبز – هویج – کدو حلوائی – کلم برگ – فلفل قرمز – سیب زمینی شیرین زرد – گیلاس – زردآلو – موز – توت – هلوی زرد – طالبی – گوجه فرنگی – سیر – پیاز – پرتقال – لیمو شیرین) تأمین می شود. غذاهای با منشاء حیوانی نظیر شیر چربی نگرفته و کره و تخم مرغ و جگرو قلوه و بعضی از ماهیها که دارای ویتامین A به صورت اصلی هستند، بقیهٔ ویتامین لازم برای بدن را تدارک می نمایند. ویتامین A مقداری در کبد ذخیره می شود و شخصی که مدتی از نظر ویتامین A خوب تغذیه شده باشد می تواند ماهها از محل ذخیرهٔ ویتامین در کبد استفاده کند. اسراف: باید توجه داشت که اسراف در خوردن ویتامین A مضر است و سلامتی انسان را تهدید می کند و اگر سر خود و بدون تجویز کارشناس تغذیه و پزشک ترکیبات قوی و متراکم ویتامین A خورده شود ممکن است منجر به بیماری خاص هیپر ویتامینوز شده و عوارضی چون سردرد، خشکی پوست، سوزاندن فولیکول مو و طاسی را سبب گردد. جگر انواع حیوانات منبع غنی از ویتامین A است و در حدود ۶۰ گرم جگر گاو (پخته با کمی آب) در حدود ۳۰ هزار واحد بینالمللی ویتامین A دارد. سایر منابع غنی ویتامین A شیر چربی نگرفته، پنیر پرچربی، کره مارگارین که .اضافه کرده باشند و زردهٔ تخم مرغ و قلوه است A به ان ویتامین چون ویتامین A و کاروتن در آب حل نمی شوند بنابراین پس از پختن مواددارای ویتامین A اگر آب غذا کشیده شود اشکالی ندارد و ویتامین A در خود مواد خوراکی باقی میماند، ولی اگر این گونه مواد خوراکی در جریان پختن در تماس با هوا و اکسیژن قرار داشته باشند به علت اکسیده شدن، مقدار زیادی ویتامین A و کاروتن خود را از دست میدهند. بنابراین توصیه می شود در موقع پختن جگر و سایر مواد خوراکی دارای ویتامین A و هم چنین سبزیجات و مواد گیاهی کاروتن دار باید حتی الامکان درب ظرف غذاپزی گذارده شود که مواد خوراکی در حال پختن کمتر در مجاورت هوا باشند. خشک کردن سبزیجات و تخم مرغ و سایر مواد دارای ویتامین A در مقابل هوا موجب از بین رفتن مقدار زیادی ویتامین A می شود ولی اگر عمل خشک شدن در خلاء انجام شود ویتامین آنها حفظ می شود.

telegram

همچنین ببینید

کیفیت غذاهای سرد شده

اصول صحیح نگهداری موادغذایی در یخچال و فریزر

اصول صحیح نگهداری موادغذایی در یخچال و فریزر   بسیاری از خانم های خانه اقدام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *