پوکی استخوان در زنان یائسه


پوکی استخوان در زنان یائسه

پوکی استخوان در زنان یائسه ....!!

 میدانیم که پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهمتر از درمان است؛ اما در این متن به تأثیرات فعالیت بدنی در دوران یائسگی بر پوکی استخوان اشاره می کنیم. شواهد پژوهشی نشان داده است که شکستگی استخوان های ستون فقرات زنان یائسه به علت از دست دادن تدریجی کلسیم از استخوان هاست.  ورزش از پوکی استخوان و مشکلات ناشی از آن در زنان مسن جلوگیری می کند. مطالعات جدید نشان داده که ورزش مرتب و مداوم مانع بروز پوکی استخوان و حتی بهتر شدن آن می شود. درباره اینکه چه فعالیت هایی میتواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند، باید یادآوری کنیم: زنان مسن به پیاده روی روزانه برای تقویت اندام های خود احتیاج دارند.  علاوه بر این، تمرینات مقاومتی (با وزنه) نیز در بهبود وضعیت استخوانها مورد توجه قرار گرفته است. البته بهتر است وزنه ها سبک باشد و اصولاً استفاده از این تمرینات به درستی انجام گیرد و مهم تر از همه این که با پزشک در این باره مشورت شود به یاد داشته باشید هر فعالیتی که در آن استخوان ها وزن بدن را تحمل کنند میتواند تقویت کننده استخوانها باشد و بهترین و کم خطرترین این فعالیت ها همان پیاده روی است.راه های کاهش پوکی استخوان به شرح زیر است:۱ - به دست آوردن حداکثر توده استخوان با فعالیت های بدنی و تغذیه مناسب در سنین رشد ۲- مصرف ه به ۱۰ تا ه ۱۵۰ میلیگرم کلسیم در شبانه روز. ۳ - شرکت در تمرین هایی که در آن وزن بدن تحمل میشود. ۴- دارو درمانی در دوران یائسگی، مانند: کلسیم، ویتامین D و استروژن، شایان ذکر است که استفاده از هر دارویی به همراه ورزشی باید با کمال احتیاط انجام گیرد. به خاطر داشته باشید حتی اگر بیمارید و در منزل بستری هستید علاوه بر خوابیدن تحرک هم داشته باشید.  هرچند ساعت یک بار برخیزید و کمی راه بروید، عضلات خود را بکشید، نرمش دهید و آنها را به حرکت وادار کنید. با این عمل بهبودی شما آسانتر خواهد بود و استخوانهایتان قویتر خواهد شد.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد