چاقی و کنترل وزن در زنان


چاقی و کنترل وزن در زنان

چاقی و کنترل وزن در زنان

 امروزه چاقی معضلی است که بخش قابل ملاحظه ای از افراد جامعه به آن مبتلا هستند و این موضوع در گزارش های بهداشتی برخی کشورها به چشم میخورد. متخصصین رشته های مختلف در تلاشند که با ارائه روش ها و پیشنهاد مناسب به حل این مشکل بهداشتی بپردازند.چاقی به افزایش چربی بیشتر از ۲۰ درصد از وزن بدن برای مردان و ۳۰ درصد وزن بدن برای زنان اطلاق می شود. با توجه، به این تعریف، تکیه بر جدول های قد و وزن نمیتواند زیاد قابل اطمینان باشد. روش های گوناگونی برای ارزیابی چربی بدن مرسوم است که از آن جمله اند: وزن سنجی زیر آب و اندازه گیری درصد چربی از طریق چربی زیر پوست. در بسیاری از مطالعات، چاقی با بیماری هایی مانند: اترواسکلروز (تصلب شرائین)، تنگی نفس، مشکلات اسکلتی، نقرس، دیابت، امراض کبدی، صفراوی، روده ای و سرطان در ارتباط بوده اند. چاقی به علت عوامل ارثی و عدم تعادل مصرف غذا و فعالیت روزمره به وجود می اید. نکته مهم در کنترل وزن این است که باید در مدت طولانی بر چاقی غلبه کرد و اگر راه های کوتاه مدت را در پیش گیریم تأثیری جز مضار بیشتر نخواهد داشت. اگر افزایش وزن خیلی زیاد نباشد و باعث بیماری نشده باشد، بهتر است کاهش وزن به طور تدریجی، با حوصله و با تمرینات فرح بخش انجام گیرد. اما در مورد چاقی مفرط و مواردی که کاهش وزن حیاتی به نظر میرسد بهتر است از شیوه رژیم غذایی به همراه ورزش استفاده شود. کاهش وزن نباید بیش از ۲ کیلوگرم در هفته باشد که آنچه از وزن بدن کم میشود، بیشتر آب و ذخایر کربوهیدرات است و مقدار اندکی کاهش در چربی بدن دیده میشود. همچنین بهتر است برای مبارزه با چاقی و کنترل وزن تغییرات اساسی در رفتار تغذیه ای و الگوی فعالیت بدنی خود ایجاد کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد