چگونه از  کمردرد  پیشگیری کنیم…. ؟؟


 چگونه از  کمردرد  پیشگیری کنیم…. ؟؟

 چگونه از  کمردرد  پیشگیری کنیم.... ؟؟

 دردهای مربوط به ستون مهره ها اگر به دلیل وجود آرتروز یا بیماری های دیگر نباشد، بیشتر مربوط به ضعیف شدن عضلات این ناحیه است و بنابر شواهد موجود «کمردرد» شایعترین درد ناشی از ضعف عضلانی در زنان می باشد. فراوانی این درد در طول عمر از ۶۰ تا ۹۰ درصد متغیر و وقوع سالانه آن ۵ درصد است. کمردرد، دومین علت مراجعه به مطب پزشک عمومی پس از سرماخوردگی است و به طور کلی سالانه هزینه درمان آن از ۲۵ میلیارد دلار تجاوز میکند.بیشتر اوقات این عارضه در اثر عدم استفاده صحیح از بدن در انجام کارهای روزمره ایجاد می شود و به ویژه در دوران های مختلف مانند قاعدگی، بارداری و پس از زایمان بیشتر دیده می شود. علاوه بر این، ناحیه کمر محل شایعی برای بروز آسیب در، بسیاری از ورزش ها، از جمله ژیمناستیک، وزنه برداری، قایق رانی، تنیس، بسکتبال و دوچرخه سواری است. فشارهای بیش از حد به مهره ها و حرکات ناگهانی در وضعیت های نادرست، علت اغلب کمردردها در ورزشکاران می باشد .جابه جا نمودن و حمل وسایل سنگین به طور ناصحیح مهمترین عامل ایجاد فشارهای نامناسب به ستون مهره هاست. ستون مهره ها به وسیله عضلات مختلف شکل طبیعی خود را حفظ میکند. حال اگر به عضلات نگاه دارنده ستون مهره ها فشار بیش از حدی وارد شود مهره ها به خصوص در ناحیه کمر تغییر شکل می دهند.اگر فشار به طور مساوی در نواحی مختلف تقسیم نشود و کلیه فشارها به یک سمت و یا مهره های ناحیه کمر منتقل شود، درد کمر در همان ناحیه ایجاد می شود. البته در تمام موارد پیشگیری مهم تر از درمان است.

کمردرد در زنان

کمردرد شایعترین درد ناشی از ضعف عضلانی در زنان می باشد. بیشتر اوقات این عارضه در اثر عدم استفاده  صحیح از بدن در انجام کارهای روزمره ایجاد می شود. دردهای کمر در زنان جوان به ندرت علت فیزیولوژیک دارد و یا از ناحیه دستگاه تناسلی به وجود آمده است. این دردها به خصوص هنگام شب در اثر خستگی عضلات که ناشی از فعالیت های روزانه است و صبح های زود بلافاصله پس از ترک بستر احساس می شوند.  از جمله علل کمردرد میتوان عفونت و التهاب بافت های دستگاه تناسلی، تجمع خون در حفره لگن در هنگام عادت ماهانه، جابه جایی رحم و فشار بر روی عناصر حفره لگن، زایمان های مکرر، چاقی، سرطان بافتهای تناسلی یا بافت های درگیر، یائسگی و پوکی استخوان اشاره کرد.آموزش عادات صحیح نشستن، راه رفتن، حمل اشیاء، خوابیدن و مطالعه کردن به خصوص در دوران رشد و بلوغ برای پیشگیری از ناهنجاری های ستون مهره ها و دردهای کمری در سنین بالاتر ضروری به نظر میرسد. همچنین با انجام یک رشته از حرکات نرمشی میتوان از بروز کمردرد به خوبی جلوگیری نمود. استفاده از وسایل کار استاندارد و میز و صندلی های مناسب همچنین تمرین تکنیک های بلند کردن اشیاء از دیگر مواردی است که در مورد پیشگیری از کمردرد، امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

مراحل درمان کمردردحاد

شامل: کنترل درد و التهاب، استراحت در بستر، ورزشی، بازپروری، بدنسازی و ماساژ است. 

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد