خانه / بیماریهای مخصوص زنان / چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم
عوارض دوران یائسگی
عوارض دوران یائسگی

چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم

چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم

بتدریج که زن به دوران یائسگی نزدیای میشود تولید هورمونهای زنانه استروژن وپروژسترون رو به کاهش می گذارد و بالاخره تولید این دو هورمون آن چنان کم میشود که عادت ماهیانه قطع شده و عوارض فیزیکی نظیر داغ شدن و یا به اصطلاح گر گرفتن و ناراحتیهای روحی و اعصاب و اضطراب و بیحوصلگی آغاز میگردد. بعلاوه با کاهش تولید هورمون استروژن ممکن است عوارض ارگانیا نیز ظاهر شود. مثلاً چون هورمون استروژن برای تنظیم کلسترول خون نقش دارد با کاهش تولید آن کلسترول خون بالا می رود و در دورهٔ یائسگی احتمال بیماری های قلبی افزایش مییابد. نقش دیگر استروژن اثری است که در جذب کلسیم کافی برای استخوانها دارد و استحکام استخوانها را تأمین می کند. و همین که تولید هورمون استروژن رو به کاهش گذارد استخوانها به سرعت کلسیم خود را از دست میدهند و در این دوران اگر تلاشی برای خوردن مواد کلسیمی کافی نشود ممکن است استخوانها ضعیف و پول شوند یعنی زن به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود.

* بیماری قلبی عروقی:
وقتی سطوح استروژن بدن تان کاهش می یابد خطر بیماری قلبی عروقی در شما افزایش می یابد. به طوری که به تدریج شیوع بیماری قلبی منجر به مرگ زنان، همانند مردان می گردد.

می توانید از اقدامات بسیاری برای کاهش خطر بیماری قلبی کمک بگیرید از جمله اقدامات کاهش دهنده ی ابتلا به بیماری قلبی عبارت هستند از: ترک سیگار در صورت مصرف آن، کاهش و کنترل فشار خون بالا، اجرای منظم تمرینات بدنی و فعالیت های بدنی هوازی و یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی چربی اشباع کم و مقادیر فراوان از غلات کامل و سبزی ها و میوه ها.
* استئو پروز (پوکی استخوان):
در طی چند سال اول پس از یائسگی ممکن است با یک نسبت سریعی تراکم توده استخوانی شما کاهش یابد که این امر شما را در خطر ابتلاء به پوکی استخوان قرار می دهد. پوکی استخوان موجب ضعیف و نازک شدن استخوان ها می گردد و منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان می گردد.
زنان بالغ در دوران پس از یائسگی به ویژه مستعد شکستگی استخوان های: لگن، مچ و ستون فقرات هستند. به همین علت دریافت مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D در این دوران اهمیت بسیاری دارد( در حدود 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم در روز و 800 واحد بین المللی ویتامین D در روز).
انجام فعالیت بدنی منظم نیز در عدم پیشرفت پوکی استخوان اهمیت دارد. تمرینات بدنی قدرتی و تقویت کننده مانند پیاده روی و دویدن آهسته به ویژه برای تقویت استخوان های شما مفید هستند. البته لازم به ذکر است که تقویت ذخیره استخوانی از سنین نوجوانی و جوانی ضروری می باشد و در این سنین شما تنها از عدم پیشرفت پوکی استخوان می توانید پیشگیری نمایید.
* بی اختیاری یا عدم کنترل ادرار:
به موازات این که بافت های واژن و رحم شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهند ممکن است که در خود یک سری مشکلات ادراری به صورت سوزش ادرار و نیز تکرر ادرار را تجربه نمایید. اغلب پس از این مراحل یک دفع ادرار نا خواسته رخ می دهد این حالت، بی ‌اختیاری ادراری همراه با فوریت (Urge) نامیده می شود که بیمار به محض احساس ادرار دچار ریزش ادرار می‌ شود و قادر به کنترل ادرار تا رسیدن به دستشویی نیست و یا ممکن است دچار دفع بی اختیار ادرار به هنگام سرفه کردن، خندیدن و یا بالا رفتن از جایی(بی اختیاری ادراری استرسی) گردد.

telegram

همچنین ببینید

درمان سرطان سینه

درمان  سرطان سینه به روش هوموپاتی

درمان سرطان سینه به روش هوموپاتی   تنتور گیاهی PHYTOLACCA تنتور گیاهی Tr. BELLISPERENNIS         ۱۰ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *