چگونه تأثیر الیاف گیاهی بر کاهش نشانه های PMS


چگونه تأثیر الیاف گیاهی بر کاهش نشانه های PMS

چگونه تأثیر الیاف گیاهی بر کاهش نشانه های PMS

 برنامه غذایی دارای مقادیر زیادی الیاف گیاهی می تواند به عنوان اقدامی  علیه محتمل ترین علت PMS - یعنی استروژن اضافی باشد. استروژن پس از انجام وظایف خود در بدن، به کبد میرود تا در آنجا غیر فعال شده و از طریق دستگاه گوارشی به خارج از بدن دفع شود. با خوردن خوراکی های پر چرب استروژن میتواند دوباره در روده ها فعال شده و به جریان خون بازگردد. بنابراین سطح استروژن در خون بالا رفته و نشانه های بالینی PMS را به وجود  میآورد. هر چه ملت باقی مانده ہس مانده های روده ای کولون بیشتر باشد، مقدار بیشتری از این «استروژن کهنه» دوباره جذب میشود. اگر خوراکی های حاوی الیاف گیاهی مصرف شوند، این الیاف در روده ها به استروژن چسبیده و آن را با دیگر پس مانده های گوارشی به بیرون از بدن می رانند الیاف گیاهی کمک میکنند تا بدن از پرژسترون به طور کامل بهره گیری کند. طبق نظر متخصصان، بالا و پایین رفتن سطح قند خون، که بیماران PMS آن را تجربه میکنند؛ ناشی از آزاد شدن آدرنالین و تشدید سطح قند خون است و آدرنالین اضافی موجب می شود که بدن به سختی بتواند به نحوی کارآمد از پرژسترون استفاده کند، در نتیجه تا اندازهای علایم کمبود پرژسترون رخ خواهد داد. اما با خوردن خوراکی های حاوی الیاف گیاهی، سطح قند خون پایدار مانده و سطح هورمون پرژسترون نیز به تبعیت از آن پایدار می ماند. مطالعه های انجام شده، نشان داده اند که مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ علاوه بر ثابت نگه داشتن قند خون، اثرهای پروستاگلندین - ۲ که مولد آماس در بدن هستند را کاهش میدهند. نشانه های چند نوع بیماری در PMS که مرتبط با آماس هستند از جمله، سردردهای میگرنی، آرتریت روماتوئید، دردهای سینه و پستان با مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا- ۳ کاهش و بهبود مییابند. اسیدهای چرب امگا- ۳ علاوه بر کاهش آماس در بدن، قند خود را تنظیم و کارکرد هورمونی را بهبود و نیز جوشی های صورت دورهای پیش از عادت ماهانه را بر طرف میکند. علاوه بر این سطح آندروفین خون (هورمون احساس خوشی) را افزایش میدهند. مقدار کافی اسیدهای چرب امگا- ۳ از راه های زیر تامین می شود: ۱ - مصرف دو تا پنج وعده در هفته از انواع ماهی به خصوص ماهی ازاد، ماهی سفید، ماهی کولی و ماهی تن، ۲- مصرف شاه بلوط سیاه، سویای سبز، فندقی، روغن پنبه دانه (تخم کتان) ۳ - خوردن یک قاشق غذاخوری روغن ماهی یا یک عدد کپسولی حاوی امگا سه البته در مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ نیز باید حد اعتدالی رعایت شود. زیرا اگر به اندازه مناسب مصرف نشوند موجب برهم خوردن تعادلی چربی در بدن شده و نشانه های PMS را به وجود و یا بدتر میکنند. قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی و یا کپسول های امگا- ۳ حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. توجه داشته باشید که مکمل های روغن ماهی، مکمل های GLA موجب کاهش غلظت خون می شوند و مصرف بیش از نیاز بدن به آنها، میتوانند خونریزی های کنترل نشدنی را به وجود بیاورند. از طرفی مصرف GLAها یعنی پروستاگلندین های خوب به اندازه ی کافی و حتی با مصرف یک نوبت از آنها بسیاری از نشانه های بالینی PMS از جمله سفت شدن و درد سینه ها کاهش مییابند. منابع بسیار خوب GLAها عبارتند از: روغن پامچال، روغن انگور سیاه بی دانه، روغن تخم گل گاوزبان، روغن سویا، روغن ذرت، روغن افتاب گردان و روغن تخم پنبه دانه. در کنار افزایش پروستاگلندین های خوب GLA باید هم زمان مصرف پروستاگلندین - ۲ یعنی پروستاگلندین های بد که مولد آماس هستند را با نخوردن کالباس، سوسیس، چیز برگر، روغن های نباتی و مارگارین کاهش می دهند محدود کردن نمک، کافئین، قهوه، نسکافه و خوراکی هایی مثل انواع پفک، چیپس و لواشک لازم است. اگر از آن دسته کسانی هستید که برای بیدار ماندن و تمرکز احتمالی به خوردن قهوه عادت کرده اید به یک باره مصرف را قطع نکنید. کافئین یک ماده ای منقبض کننده  عروقی است و رگهای خونی را تنگ می کند. اگر بدنشما به اثرهای کافئین عادت کرده باشد و یک باره مصرف کافئین قطع شود، رگ های خونی بدن به نحو غیر طبیعی گشاد می شوند و یک مرحله  سردرد شدید بروز میکند. بنابراین لازم است به تدریج مصرف قهوه، شکلات های کاکائویی، شیر شکلات، کیک شکلاتی، انواع نوشابه ها حتی نوشابه های رژیمی و حتی داروهای حاوی کافئین را کم کنید.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد