کاهش عوارض دیابت با ورزش!!!


کاهش عوارض دیابت با ورزش!!!

کاهش عوارض دیابت با ورزش!!!

  گرچه ورزش به طور معمول برای بیماران دیابتی توصیه می شود ولی بروز عوارض دیابت مانع ادامه فعالیت بدنی و غفلت از ورزش می شود. ورزش ناکافی برای اشخاصی که به عوارض دیابت مبتلا شده اند تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی را به همراه خواهد داشت. تظاهرات بالینی در گروهی از بیماران، شامل کاهش ظرفیت بدنی، آتروفی عضلانی ، تعادل منفی پروتئین، پوکی استخوان، سنگ کلیه، اختلالات ریوی و قلبی - عروقی میباشد. مشکلات و عوارض دیابت، سیستم های دیگر را درگیر نموده، بنابراین شخص را به سوی ناتوانی بیشتری سوق میدهد. ورزش نه تنها جز و نیازهای شخصی بیمار دیابتی محسوب می شود بلکه برای کاهش عوارض دیابت هم مورد نیاز است.

ورزش بيماران ديابتي

ورزش بيمارن ديابتي بايد به صورت تمرين‌هاي هوارسان يا آيروبيک باشد. تمرين‌هاي هوارسان به فعاليت‌هايي گفته مي‌شود که با مصرف زياد اکسيژن همراه باشند. اين نوع تمرين‌ها دستگاه‌هايي را که براي سلول‌‌هاي بدن اکسيژن تهيه مي‌کنند، فعال مي‌سازند. پس از تمرين‌هاي هوارسان، تغييرات سودمند و مفيدي در ريه‌ها، قلب و رگ‌هاي خوني پديد مي‌آيد.با اين تمرين‌ها، بدن هواي بيشتري را به داخل ريه‌ها منتقل مي‌کند. به طور معمول، تمرين‌هاي هوارسان به فعاليت‌هاي استقامتي گفته مي‌شود که به سرعت زياد نياز ندارند. بهترين تمرين هوارسان، دويدن در مسافت‌هاي طولاني و با آهنگ آرام است. تمرين‌هاي ديگرشامل اسکي، صحرانوردي، شنا، دويدن آرام، دوچرخه‌سواري و پياده‌روي هستند.

فوايد ورزش براي ديابتي‌ها

کنترل بيماري ديابت: در ورزش‌هاي طولاني‌مدت مشاهده شده است که حساسيت سلول‌ها به انسولين افزايش مي‌يابد. اين امر در بهبود وضعيت ديابت، به خصوص در افراد غيروابسته به انسولين بسيار با اهميت است.ورزش اگر در شرايط مناسب صورت گيرد يعني بيمار قندخون به نسبت کنترل شده داشته باشد، غلظت گلوکز پلاسما را ثابت نگه مي‌دارد. علت اين پديده توازن ميان برداشت گلوکز به وسيله عضلات و توليد متقابل گلوکز در کبد است.کنترل وزن و کاهش وزن: برنامه صحيح کنترل قندخون در افراد ديابتي غيروابسته به انسولين، به کاهش وزن آنها کمک مي‌کند. کاهش وزن ناشي از ورزش موجب کاهش بافت چربي مي‌شود بنابراين مقاومت به انسولين در سلول‌ها کاهش مي‌يابد و به اين ترتيب مصرف داروهاي خوراکي پايين آورنده قندخون کم مي‌شود. با ورزش‌هاي برنامه‌ريزي شده، بافت چربي کاهش مي‌يابد و توده عضلاني افزايش پيدا مي‌کند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد