کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن چه عوارضی دارد..؟


کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن چه عوارضی دارد..؟

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن چه عوارضی دارد..؟

ویتامین ها ترکیبات شیمیایی ای هستند که در مواد غذایی یافت می شوند و انرژی تولید نمی کنند، ولی برای تسهیل و راه اندازی فرآیندهای متعدد سوخت و ساز بدن ضرورت دارند. بسیاری از آنها برای تبدیل غذای خورده شده به انرژی که بدن از آن برای کلیه فعالیتهای حیاتی خود استفاده می کند، ضروری هستند. اکثر ویتامین ها تنها با مقادیر جزئی مورد نیازند و بدن می تواند برخی از آنها مثل ویتامین D و نیاسین را بسازد. با وجود این هنگامی که رژیم غذایی فاقد ویتامین های ضروری (آنها که توسط بدن ساخته نمیشوند) باشد، بتدریج علائم کمبود ویتامین بروز می کند. مواد معدنی مواد طبیعی و ساده ای هستند که بدن برای کارکرد عادی و حفظ تعادل یون های خود به آنها نیاز دارد. این مواد به مقدار کافی در یک رژیم غذایی متعادل یافت می شوند. کمبود ویتامین و مواد معدنی به دلیل غذاهای متنوع و متعددی که مصرف می کنیم، و به علت اینکه بسیاری از محصولات غذایی غنی از ویتامین هستند و مواد مغذی همه جا و در سراسر سال در دسترس می باشند، در این کشور شایع نیست. وقتی این کمبودها بروز میکند معمولا به علت غذا خوردن نادرست - مثل عادات تفننی محدود کردن رژیم غذایی که به طور گسترده ای در جامعه ما " رواج دارد - یا به دلیل اعتیاد به الکل، فقر شدید، سوء جذب، بیماری کلیوی یا بیماری مزمن است. چگونه متوجه می شوید که نیاز به مصرف ویتامین یا مواد معدنی مکمل دارید؟ همه میدانند که این مکملها بیش از حد مورد تبلیغ قرار گرفته اند. از این گذشته این نکته مورد قبول قرار گرفته است که مردان و زنان سالم، از جمله سالخوردگان، که از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند، نیاز به ویتامین و مواد معدنی مکمل ندارند. با این حال افرادی هستند که ممکن است مصرف این مکمل ها را در نظر داشته باشند:

گیاه خواران

شیرخواران و کودکانی که صرفاً از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند ممکن است دچار کمبود ویتامینهای D ، B۱۲ ، و ریبوفلاوین (ویتامین B۲) شوند. در صورت مصرف غذاهای آماده نوزادان با ترکیب سویای غنی شده یا شیر سویای غنی شده، دریافت این ویتامین ها کافی خواهد بود. دریافت ویتامین B۱۲ ممکن است در بزرگسالان گیاهخوار ناکافی باشد، مگر آنکه رژیم غذایی شان حاوی شیر یا فراورده های آن (رژیم غذایی شیر و گیاه خواری) یا تخم مرغ باشد.

افراد تحت رژیم غذایی

دریافت ویتامین کافی در رژیم های غذایی حاوی ۰ ۰ ۱۰ کالری یا کمتر حتی در رژیم های تحت نظارت، ممکن است مشکل باشد. این نکته مؤید این واقعیت است که افراد تحت رژیم های غذایی با کالری خیلی کم باید به طور ادواری توسط پزشک ارزیابی شوند.

مبتلایان به اختلالات غذا خوردن

افرادی که گرفتار اختلالاتی مثل بی اشتهایی عصبی یا بیماری جوع هستند، ممکن است دچار کمبود ویتامین شوند. در این افراد معمولاً غیر از مکملهای ویتامینی درمان های جامعتر دیگر ضرورت دارد.

خانم های حامله

اگر حامله هستید یا کودکی را شیر می دهید، نیاز شما به ویتامینها و مواد معدنی افزایش مییابد. در مورد نیاز به این مکمل ها از پزشک نظرخواهی کنید.

خانمها در زمان قاعدگی

برای پیشگیری از کمخونی فقر آهن بویژه در خونریزی زیاد ناشی از قاعدگی ممکن است مکمل های حاوی آهن مورد نیاز باشند . به خاطر داشته باشید که ویتامین C جذب آهن را تسهیل می کند، بنابراین کلیه خانمها در زمان قاعدگی باید مواد غذایی ای مثل مرکبات، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم پیچ و فلفل سبز را زیاد مصرف کنند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد