یائسگی در زنان ورزشکار (ورزش باعث کاهش افسردگی و استرس دوران یائسگی می‌شود.)


یائسگی در زنان ورزشکار (ورزش باعث کاهش افسردگی و استرس دوران یائسگی می‌شود.)

یائسگی در زنان ورزشکار (ورزش باعث کاهش افسردگی و استرس دوران یائسگی می‌شود.)

 دستوراتی وجود دارد که فعالیت بدنی و ورزش  را در دوران یائسگی منع می کنند. ایندستورات غیر علمی هستند و در حقیقت، برعکس این اظهارات صحیح است؛ زیرا شرکت در فعالیت های ورزشی در خلال دوران یائسگی می تواند با ارزش باشد.  یائسگی معمولا در سن ۴۵ سال به بالا اتفاق می افتد و ممکن است با علائم جسمانی نظیر برافروختگی و عرق کردن پی در پی شب ها همراه باشد. گاهی هم با علائمی همچون سردرد توأم است که پزشک می تواند با تزریق استروژن و استفاده از سایر داروها آن را کنترل کند.  تنها علائم جسمانی باعث مشکل نمی شود، بلکه اکثر بانوان وقتی دوران قاعدگی آنها برای همیشه متوقف می شود، از نظر روحی دچار مشکل می شوند. وقتی حس میکنند که دیگر بچه دار نمی شوند، این احساس به آنها دست می دهد که به آخر عمر خود نزدیک می شوند.  بعضی از خانم ها به غیر از افسردگی، ممکن است دچار حالت های روانی نیز بشوند. حالت مالی خولیایی، شدیدترین نوع بیماری روانی در این افراد است که به مراقبت های روانی نیاز دارد. بعضی از زنان به غیر از علائم افسردگی که به صورت دلواپسی و نگرانی به آنها دست می دهد، احساس تنهایی می کنند و آرامش خود را از دست می دهند.  در واقع، نوعی اثر منفی بر تمام فعالیت هایشان میگذارد. این قبیل زنان تنبل می شوند و تمایل به پرخوری و ازدیاد وزن پیدا می کنند. بهترین و مناسب ترین روش برای مقابله با عوارض نامبرده، افزایش فعالیت ورزشی است؛ زیرا اثر درمان کننده روحی و روانی دارد. در مرحله یائسگی، ورزش می تواند فشار روانی را کاهش دهد و فرد با شرکت در فعالیت های ورزشی به زندگی امیدوار می شود.  با فعالیت جسمانی و تحفظ وضعیت خوب بدنی، اثرات کهولت سن کنار زده می شود. هر خانمی باید حداقل یک بار در سال آزمایش نمونه برداری از رحم را انجام دهد؛ بویژه خانم هایی که در خلال دوران یائستگی از استروژن استفاده می کنند. علاوه پر تست سرطان رحم یا PapSm ear در این گروه سنی، باید آزمایش الکتروکاردیوگرام نیز انجام شود. آزمایش الکتروکاردیوگرام را چندین بار در سال انجامدهید.  قلب و ریه ها را مورد معاینه قرار دهید. افراد سیگاری هر سال باید از ریه ها عکس برداری کنند. اگر خانمی زیاد سیگار میکشد، لازم است سالی دوبار عکسبرداری انجامد هد . علاوه بر انجام آزمایش ها، معاینه پستان هم ضروری است.مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ورزش باعث کاهش افسردگی ، اضطراب و استرس دوران یائسگی می‌شود. محققان بیان می‌کنند که در مقایسه با درمان هورمونی در زنانی که از حمله های احساس گرما و گر‌گرفتگی رنج می‌برند، ورزش جایگزین کم خطر و مناسبی است. گر گرفتکی احساس ناگهانی گرماست که زنان در ابتدای دوره ی یائسگی به صورت متناوب آن را تجربه می‌کنند.علت این حملات این است که مرکز کنترل دمای بدن در مغز که هورمونها بر آن تاثیر دارند میزان هورمون کمتری دریافت می‌کنند. بنا براین ورزش اگر چه دمای بدن را افزایش می‌دهد اما باعث روی دادن حالت گرگرفتگی نمی‌شود. علاوه بر اینکه فعالیت بدنی تاثیری در ایجاد گر گرفتگی ندارد ، موجب کاهش استرس نیز می‌شود.اضطراب ، استرس و افسردگی در زنان یائسه ای که فعالیت بدنی بیشتری دارند کمتر است. کاهش این علائم موجب می‌شود که زنان راحتتر با دوره های گر گرفتگی کنار بیایند.در مطالعه ای که طی هشت سال بر روی زنانی که پنج بار در هفته بین 90-15 دقیقه در روز پیاده روی داشتند انجام گرفت، مشخص شد زنانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند اضطراب و استرس کمتری را تجربه می‌کنند.نکته جالب توجه این است که نیاز به ورزش سنگین نیست و این نتایج با فعالیت ساده ای مانند پیاده روی به دست آمد. از آنجا که کاهش هورمون استروژن در این دوره افسردگی، استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد منافع روحی روانی ورزش در یائسگی یافته مهمی‌است. توصیه می‌شود که زنان ورزش را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرند.

دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد