معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آنچه باید در مورد تغذیه بدانیم ….
تغذیه
تغذیه

آنچه باید در مورد تغذیه بدانیم ….

تغذیه چیست ؟

 

تغذیه به معنی آماده سازی مواد غذایی لازم سلول و ارگانیسم برای حمایت از زندگی است. بسیاری از مشکلات شایع سلامتی را میتوان با تغذیه صحیح پیشگیری کرد یا بهبود بخشید و «رژیم غذایی» در واقع عبارت است از چگونگی غذا خوردن طبیعی۔

 

رژیم غذایی نامناسب 

 

صحیح نبودن رژیم غذایی بر سلامتی فرد اثر زیان بخش دارد و موجب بروز بیماری هایی مانند اسکوربوت، بری بری و کواشی یورکور و اختلالات خطرناکی مثل چاقی و سندرم متابولیک و بیماری مزمنی مثل بیماری قلبی عروقی،دیابت و پوکی استخوان می شود.

 

ترکیبات بدن انسان 

 

بدن انسان حاوی ترکیبات شیمیایی مانند آب، کربوهیدرات ها (قند، نشاسته و فیبر)، اسیدآمینه (در پروتئین ها)،اسیدهای چرب (در لیپیدها) و اسیدهای نوکلئیک (DNA/RNA) است. این ترکیبات از عناصری مانند کربنهیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و سایر عناصر تشکیل می شوند. تمام این ترکیبات و عناصر شیمیایی به اشکال مختلف (مثل هورمون ها / ویتامین ها، فسفولیپیدها، هیدروکسی آپاتایت) در بدن انسان و ارگانیسم  مورد تغذیه انسان (گیاهان و حیوانات) وجود دارند. به طور کلی ثابت شده است که خوردن انواع مختلف غذا تازه و کامل (عمل آوری نشده) در مقایسه با رژیم یکنواخت مبتنی بر غذا عمل آوری شده مناسب تر است. به ویژه مصرف غذا گیاهی کامل موجب آهسته شدن هضم و در اختیار قرار گرفتن مقادیر بالاتر و تعادل مناسب تر مواد غذایی ضروری (اساسی) بر حسب کالری، و در نتیجه کنترل بهتر رشد، نگهداری و میتوز (تقسیم) سلولی و تنظیم بهتر اشتها و قند خون می شود. همچنین ثابت شده است که برنامه غذایی منظم (هر چند ساعت یک بار) مفیدتر از وعده نامنظم و آشفته ھستند.

 

۷ گروه اصلی مواد غذایی

 

کربوهیدراتها (ساکاریدها)، چربی ها (تریگلیسریدها)، فیبر (سلولز)، مواد معدنی، پروتئین ها، ویتامین ها و آب ،

این گروه ها را میتوان به دو زیرگروه درشت مغذی ها(micronutrients)وریز مغذی ها , (macronutrients) تقسیم کرد.

درشت مغذی ها به مقادیر نسبتأ زیاد و ریزمغذی ها به مقادیر کمتر مورد نیاز هستند.

درشت مغذی ها از کربوهیدراتها، چربی ها، فیبر، پروتئین ها و آب تشکیل میشوند و سایر گروه  غذایی، ریزمغذی  را تشکیل درشت مغذی ها (به استثنای فیبر و آب) انرژی تولید می کنند که بر حسب کیلوکالری ذکر می شود.

کیلوکالری اغلب به شکل «کالری» (Calories) و با حرف «C» بزرگ نوشته میشود تا با کالری کوچک افتراق داده شود. کربوهیدراتها ۴ کیلو کالری انرژی بر حسب هر گرم و چربی ها ۹ کیلو کالری بر حسب هر گرم تولید میکنند.

ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آب انرژی تولید نمی کنند ولی به دلایلی دیگر برای بدن ضروری هستند.

مولکول کربوهیدرات و چربی از اتم کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل می شوند. کربوهیدرات ها ممکن است به صورت مونومر ساده (گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز) یا پلیمر بزرگ پلی ساکاریدها (نشاسته) باشند.

چربی ، تری گلیسرید هستند که از مونومر مختلف اسید چرب متصل به گلیسرول ساخته شده اند. بعضی از اسید چرب و نه همه آنها، ضروری اند. مولکول پروتئین حاوی اتم نیتروژن به اضافه عناصری از کربوهیدرات هاو چربی ها هستند.

همچنین ببینید

علل چاقی

علت اصلی چاقی چیست؟!!

علت اصلی چاقی چیست؟!! چاقی ۱– بدکار کردن غدد بدن. ۲- وراثت و عامل ژنتیکی. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *