معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آیا تغذیه در پیشگیری و مهار دیابت 2 موثر است؟
توصیه های مهم غذایی
توصیه های مهم غذایی

آیا تغذیه در پیشگیری و مهار دیابت 2 موثر است؟

آیا تغذیه در پیشگیری و مهار دیابت 2 موثر است؟

توصیه های مهم غذایی:

  •  از ریزه خوردن خوراکی های پرچرب مانند خوردن تنقلات (شکلات، کلوچه شیرینی های خامه  ای و شکلاتی) و یا چیپس در هنگام تماشای تلویزیون اجتناب نماییند 
  •  بین وعده های غذا از تنقلات بی محتوا از نظر ارزش غذایی استفاده نکنید.
  • هنگام غذاخوردن آرامش خود را حفظ نمایید. هرچه آرام ترغذا بخورید. احساس سیری خواهید کرد. بنابراین هنگام غذاخوردن باید آرامش داشته باشید. صحبت همه جرو بحث های اعصاب خردکن را به وقت دیگر موکول نمایید.
  • در مصرف مواد قندی و شیرین زیاده روی نکنید.
  • غذا را در قطعات خیلی کوچک به دهان بگذارید و هرگز لقمه های درشت با قاشق های کاملا پر به دهان نبرید.
  •  همزمان با تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن غذا نخورید. خوردن خوراکی هنگام تماشای تلویزیون هرگز! پژوهشگران پس از بررسی برروی یک گروه افراد بزرگسال اعلام نموده اند که رابطه ای مستقیم بین چاقی و ساعت هایی که افراد به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند وجود دارد.
  • مصرف گوشت را کاهش دهید.
  • میزان مصرف مواد پروتئینی را کنترل نمایید. و خوردن صبحانه را هرگز فراموش نکنید
  • از مصرف میوه ها و سبزیجات غافل نشوید. 4s افرادی که اضافه وزن دارند بهتر است بیشتر سبزی مصرف کنند.
  • غذا را آهسته بجوید تا آنزیمهای گوارشی داخل دهان بیش از رسیدن به معده، شروع به فعالیت کنند. همچنین با انجام این کار می توانید مزه غذا را کاملا حسنمایید. ورزش را جزیی از زندگی خود قرار دهید. سعی کنید با انجام فعالیت های ورزشی منظم و مرتب از افزایش وزن جلوگیری کنید.
  • مقدار هر وعده غذایی خود را کم و مختصر کنید. اگر تنها بتوانید این عادت را پیشه خود کنید، ۱۰ تا ۲۰ درصد میتوانید باعث کاهش وزن خود شوید.
  • هنگامی که گرسنه هستید به خرید نروید، چون ممکن است تنقلات و شیرینی جات بیشتری خریداری کنید.
  • ماهی مصرف کنید. مصرف ماهی نه تنها پروتئینهای مورد نیاز بدن را تأمین میکند، بلکه از چاق شدن و دیگر اختلالات در اندام های بدن نیز جلوگیری به عمل می آورد. مصرف بیش از حد ماهی نیز خوب نیست زیرا مزاج را به سوی بلغم سوق می دهد.

توصیه های مهم غذایی برای بیماران دیابتی

1اولین قدم در کنترل دیابت، تغذیه صحیح است؛ اگر بیمار دیابتی با یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد از افزایش قند خون و عوارض بلند مدت آن پیشگیری می شود.
2دیابت شایع ترین اختلال غدد درون ریز است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود. سطح قند خون به علت نقص در ترشح این غدد، عملکرد هورمون انسولین در بدن و یا هر دو افزایش می یابد. هورمون انسولین در پانکراس ساخته می شود و کمک می کند سلول ها از گلوکز خون برای سوخت و ساز بدن استفاده کنند.

3 از جمله عوامل مهمی که در افزایش قندخون و بیماری دیابت نقش دارند، می توان به وراثت، عوامل محیطی و سبک زندگی شامل الگوی تغذیه و نحوه و میزان فعالیت بدنی اشاره کرد.

پرنوشى، پرادرارى و ضعف و تاخیر در ترمیم زخم هاى بدن، از علائم دیابت است. دیابت نوع یک در افراد جوان و کودکان در اثر اختلال در سیستم ایمنی و یا بیماری های ویروسی که سبب تخریب سلول های پانکراس می شود، به وجود می آید. دیابت نوع 2 نیز که 90 درصد موارد بیماری را شامل می شود، زمانی اتفاق می افتد که پانکراس به اندازه کافی انسولین ترشح نکند و یا هورمون انسولین به خوبی کار خود را انجام ندهد. البته اضافه وزن هم می تواند منجر به ابتلای فرد به دیابت نوع دوم شود.

4 دیابت با اختلال در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها همراه است. رژیم غذایى نامناسب، حساسیت به برخی مواد غذایى، عفونت هاى ویروسى و استرس مى‌تواند وضعیت بیماران مبتلا به دیابت را وخیم تر کرده و بیمارى آن ها را تشدید کند. بنابراین توجه جدی به این بیماری و پیامدهای آن است.

5رژیم غذایی مناسب، ورزش، کنترل وزن و در صورت نیاز استفاده از دارو، راه های اصلی کنترل دیابت هستند. داشتن تغذیه صحیح، قدمی مهم در کنترل دیابت است.

6 هدف اصلی از تعیین رژیم درمانی برای بیماران دیابتی، استفاده از موادغذایی مناسب به صورت متعادل است. مهم ترین هدف تعیین رژیم غذایی برای بیماریان دیابتی توسط كارشناسان و متخصصان تغذیه، رساندن قند خون به سطح طبیعی است.

7حفظ سطح چربی های خون در حد طبیعی، كاهش مشكلات خاص بیماران دیابتی، داشتن وزن مناسب، رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم، تامین انرژی موردنیاز بدن جهت انجام فعالیت های بدنی، جلوگیری از بروز عوارض و مشكلات ناشی از دیابت نیز از جمله دیگر اهداف تعیین یک رژیم غذایی خاص برای بیماران دیابتی است.

8 با توجه به اهمیت تغذیه در وضعیت بیماران دیابتی لازم است این افراد به توصیه ها در این زمینه توجه داشته باشند؛ بیماران جهت اطلاع از میزان كالری و کربوهیدرات موردنیاز و مجاز مصرف روزانه خود، با متخصص تغذیه مشورت کنند. همچنین سعی كنند برنامه غذایی خود را طوری منظم تنظیم کنند که هر روز در ساعات معینی و روزانه بین 4 تا 5 وعده غذا بخورند.

9 این بیماران توجه داشته باشند که در هر وعده باید مقادیر متناسبی از كربوهیدرات ها را مصرف كنند تا دچار عوارض ناشی از نوسانات قند خون نشوند. قبل از صرف غذا از سالاد یا موادغذایی كم كالری مانند كاهو، كرفس، ژله بدون قند و سوپ های ساده و كم كالری استفاده كنند. همچنین چربی دریافتی از طریق مواد غذایی را محدود كنند.

10 مصرف غذاهای حاوی فیبر باید در برنامه غذایی این بیماران قرار بگیرد، فیبر موجود در این غذاها ضمن ایجاد احساس سیری به كنترل قندخون كمك كند.

11 یكی از انواع فیبرهای محلول، پكتین(Pectin) است كه در سیب، مركباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار وجود دارد. منابع دیگر فیبرها انواع سبزیجات و حبوبات هستند. بیماران دیابتی همچنین می توانند محصولات بدون قند مانند نوشابه های بدون قند، ژله بدون قند و بیسكوئیت های بدون قند استفاده كنند.

12 توصیه می شود این بیماران از میوه های تازه و كلوچه های كم چربی و غلات به عنوان میان وعده استفاده کرده و هر روز صبح، غلات پرفیبر را برای صبحانه انتخاب کنند. همچنین تاکید می شود از مصرف غلات دارای مقادیر زیادی شكر خودداری شود. به جای آب میوه نیز می توان از میوه تازه استفاده كرد.

13 بیماران دیابتی در استفاده از لبنیات باید دقت کنند که از شیر و لبنیات كم چرب استفاده كنند و روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

همچنین ببینید

بیماری قند خون

شیوہ کنترل بیماری قند خون(قسمت دوم)

شیوہ کنترل بیماری قند خون  درخوردن زیاده روی نکنید: نوع تغذیه در افراد مبتلا به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *