معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آیا خواص کربوهیدرات را میدانید؟
کربوهیدرات
کربوهیدرات

آیا خواص کربوهیدرات را میدانید؟

آیا خواص کربوهیدرات را میدانید….؟

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات” تصفیه نشده و طبیعی نه تنها کالری کمی دارند بلکه عملکرد بدن را بوسیله تنظیم هورمونها هماهنگ می کنند و سوخت وساز بدن را بطور طبیعی شدت می بخشد. یکی از این هورمونها، هورمون تیروئید T4 است. غده تیروئید که این هورمون را تولیدمیکند، در زیر سیبک گلو قرار دارد. نام T4 به این سبب است که در ترکیب این هورمون ۴انمید وجود دارد. هورمون T4 می تواند به دو صورت تغییر یابد؛ نخست می تواند به صورت t3فعال درآید، T3 سوخت وساز بدن را بالا میبرد و موجب سوختن کالری می شود و یا این که ممکن است به صورت T3 غیرفعال یا معکوس در آید.

هنگامی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدارت پیچیده و مرکب (تصفیه نشده) باشد، T4 به T3فعال تبدیل می شود و سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند  چنانچه کربوهیدرات (مرکب و پیچیده) غذا کم باشد، T4 بیشتر به T3معکوس تبدیل می شود؛ در نتیجه سوخت وساز بدن کاهش می یابد.

همین دگرگونی، هنگام رژیم غذایی کم کالری و یا در مواقع گرسنگی رخ می دهد، یعنی مقدار کمتری از T4 به T3فعال و بیشترین آن به T3 معکوس بدون اثر تبدیل میگردد. شاید این راهی برای ذخیره کردن چربی در بدن باشد. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده، مانند شکر سفید و آرد سفید T3فعال را در سطح بالا نگه می دارد و سبب سوخت و ساز بدن و دفع چربی ها نمی شود.

رویداد مشابهی در مورد هورمون دیگری به نام «نوراپی نفرین» رخ میدهد (هورمونی که به وسیله قسمت انتهایی اعصاب سمپاتیک و نیز در بخشی از غده فوق کلیوی به هنگام تحریک سیستم سمپاتیک ترشح می شود. عملکرد مختلف از جمله در انتقال جریان عصبی  دارد). به همان اندازه که غذا سرشار از کربوهیدارت تصفیه شده سبب آزاد کردن قند در بدن می شوند و انوراپی نفرین» بیشتری تولید میکنند، این هورمون به نوبه خود سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. میوه  ، سبزی ، غلات (تصفیه نشده) و حبوبات، حاوی مقدار فراوانی کربوهیدرات طبیعی هستند به علاوه میوه  و سبزی  که سرشار از پتاسیم هستند موجب ازدیاد سوخت وساز بدن می شود.

فواید کربوهیدرات 

یکی از فواید مهم کربوهیدرات  طبیعی و تصفیه نشده در این است که آنها بخشی از  مکانیسم راهنمابدن هستند و به ما آگاهی می دهند چه موقع، به اندازه کافی غذاخورده ایم.

آیا توجه کرده اید چرا و در چه زمانی به خوردن غذا خاتمه می دهید؟ تنها علت، پر شدن معده شما نیست زیرا اگر چنین باشد می بایستی با خوردن چند لیوان آب هم سیر می شدید. سیر شدن به مقدار چربی غذا نیز ارتباط ندارد. نتها کربوهیدرات ها هستند که به احساس احتیاج بدن به خوردن خاتمه می دهند. بدن  اشتهای خود را بر پایه مقدار کربوهیدرات موجود در غذاها تنظیم می کند. دکتر نیل بارناد میگوید: «کربوهیدارت پیچیده تنها در غذا گیاهی یافت می شوند، بنابراین در مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ، گوشت کربوهیدرات وجود ندارد. گیاهان بجز کربوهیدرات، الیاف هم دارند که کالری ندارند، ولی بر حجم خوراکی می افزایند و آنها راسیر کننده می سازد.»

انواع کربوهیدرات 

 

می توان کربوهیدراتها را بر حسب طعم شیرین طبقه بندی نمود. فروکتوز (قند عسل) شیرین ترین کربوهیدرات است و نشاسته کمترین میزان شیرینی را دارد و در واقع اصلاً شیرین نیست. موز سبز دارای نشاسته زیادی می باشد، همزمان با رسیدن، نشاسته آن به قند (گلوکز) تبدیل می شود و طعم شیرین پیدا می کند. برعکس، شیرینی ذرت، وقتی می رسد کم می شود زیرا قند آن به نشاسته تبدیل می شود.نشاسته ها از نظر قابلیت حل شدن در آب متفاوتند. به دلیل اینکه ساکارز (شکر) شیرین تر و قابل حل تر از سایر قندهاست، در نوشابه ها به کار می رود.

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *