معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / آیا نوشابه ها و چای شیرین عوارض دارند؟
نوشابه ها و چای شیرین
نوشابه ها و چای شیرین

آیا نوشابه ها و چای شیرین عوارض دارند؟

 

آیا نوشابه ها و چای شیرین عوارض دارند؟

 آیا میدانید؟!

چای حاوی اسید اگزالیک است. و بدن از جذاب و هضم این ماده اسیدی عاجز است؛ زیرا اسیداگزالیک میل ترکیب شدید با کلسیم دارد. اگر این اسید با یک ماده غذایی کلسیم دار ترکیب نشود، ناگزیر به ذخیره کلسیم بدن مانند دندانها و استخوانها متوسل می شود؛ یعنی اگزالات موجود در چای با کلسیم موجود در بدن ترکیب شده و اگزالات کلسیم را به وجود می آورد. کلیه  سالم اگزالات کلسیم را از خون جدا میکنند، به شرط آن که به تدریج با آن روبرو نشوند. اگر کلیه ضعیف باشد و یا با مقدار زیادی اگزالات کلسیم مواجه شود، بلوراگزالات در اثر ناتوانی کلیه به یکدیگر می چسبند و تشکیل سنگ کلیه را می دهند.

شکر و شیرینی داخل چای و… از جذب کلسیم جلوگیری میکنند به طوری که قند  ترشح شیره قلیایی هضم را در روده تحریک می کند و در نتیجه، جذب کلسیم را به طور گسترده متوقف میسازد.

کافئین موجود در چای، نوشابه ها و قهوه، میزان دفع کلسیم به خارج از بدن را دو برابر میکند بطوری که نوشیدن سه فنجان قهوه سیاه موجب ازدست دادن ۴۵ میلیگرم کلسیم می شود.

نوشابه ها، اسید کلریدریک معده را خنثی کرده و تأثیر آن را برای هضم غذا نابود و جذب کلسیم را مسدود می نمایند. بالانس کلسیم و فسفر ارزشی نسبی کلسیم به فسفر، فاکتورحیاتی در جذاب مقدار مناسب کلسیم است. در حدود ۲ عناصر معدنی بدن انسان را فسفر تشکیل میدهد که اکثرا به صورت فسفات کلسیم به هم پیوسته است. متخصصین معتقدند که حدود ارزش نسبی کلسیم به فسفر برابر با ۱/۲ به ۱ است،  این نسبت باید حفظ شودتا بدن بتواند جذب کلسیم را در خون، بالانس و حفظ کند. با توجه به مطالب ذکر شده مصرف زیاد شیرینی ها باعث پایین آمدن فسفر می شود.

نوشابه ها محتوی اسید فسفریک میباشند که متأسفانه تعادل و بالانس کلسیم رافسفر به هم میزنند، در نتیجه جذب کلسیم دچار مشکل می شود. از آنجا که سنگ صفرا به طور عمده از ترکیب کلسترول و اگزالات کلسیم تشکیل میشود، شکر باعث ایجاد کلسترول و چای سبب اگزالات کلسیم میشود، در نتیجه سنگ و سنگ صفرا به وجود میآید.«قهوه و چای و نوشابه ها، تنها محرک های مغز و اعصاب هستند و ذره  از ماده مفید غذایی در آنها یافت نمی شود، به همین دلیل کوچک ترین نقش در سازندگی  سیستم بدن به عهده ندارند. عامل تحریک کنندگی آنها به طور کاذب و برای مدت کوتاه می تواند فرد را سرحال نگه دارد. «نوشابه هایی مثل انواع کولا با توجه به محتوا فسفر، شکر و کافئین بالا، جزء بدترین مواد غذایی برای کسانی است که نگران پوکی استخوان خود هستند.»

تحریک کافئینی، سیستم بدن را وادار میکند که برای تامین انرژی، به ذخایر انرژی فرد متوسل شود   کافئین (موجود در چای و قهوه) یک سم گیاهی است که ظاهری دلفریب و موجه  دارد؛ اما به تدریج و بدون جلب توجه، تندرستی را از انسان می رباید.»” شکر به طور قابل ملاحظه  میزان چندین هورمون را، هنگام که سعی در حفظ تعادل شیمیایی بدن دارند، تغییر می دهد. کبد و غدد لوزالمعده و فوق کلیوی به دلیل نوسانات میزان قند  خون، تحت فشار قرار میگیرند.

در سال جوانی، بدن ما راحتتر می تواند با بالا و پایین رفتن قند خون کنار آید؛ اما روزی فرا می رسد که سیستم مقاومتش را از دست می دهد. برای زنان یائسه علائم این تغییر ممکن است مربوط به ناتوانی و فرسودگی غدد فوق کلیوی در تولید استروژن هنگام کم کاری تخمدان ها باشد. هنگامی که این غدد قوی و سالم هستند توانایی بیشتری در ترشح استروژن دارند که مانع نوسانات ناراحت کننده هورمونی ایام پائسگی می شوند. احتمالاً مهمترین ناراحتی که زنان، قبل و بعد از یائسگی، با آن رو در رو هستند مربوط به دریافت و جذب کلسیم کافی به منظور جلوگیری از پوکی استخوان است.

کسانی که شیرینی میخورند آگاه باشند، شکر مانع جذب کلسیم می شود. شما که در سنین نوجوانی و جوانی بسر می برید برای مقابله با مخرب ترین و مشکل ترین ناراحتی یائسگی (شکنندگی استخوانها)، از هم اکنون مواظب شکر مصرفی خود باشید. اگر فرد قاطعانه اراده کند، عادت به شیرینی مانند هر عادت بد و اعتیادی می تواند تحت کنترل قرار گیرد. برای بعضی از زنان شناخت آگاهانه برای تغییر دادن رژیم غذایی کافی است و برای عده دیگر که از نظر جسمی به شکر معتادند ممکن است حذف آن عملاً با علائم ترک اعتیاد  همراه باشد. مرحله تغییر را با دقت برنامه ریزی کنید و با علاقه و احترام به خود حوصله به خرج دهید و به یادآورید که شکر، ید، ویتامین  B، منیزیم، کرومیوم، روی و منگنز تأثیر میگذارد و بدن شما را دچار کمبود، سوء تغذیه، پیری زودرس و انواع بیماری ها میکند.”

توجه کنید! مرحله که منجر به پوکی استخوان می شود، ۳۰ تا ۴۰ سال قبل از اولین شکستگی  طول میکشد. نابودی استخوان قابل کنترل است و تا اندازه نیز قابل برگشت استاما درمان آن نیاز به زمان و حوصله دارد. هر قدر دیرتر اقدام کنید، امکان کمتر برای بهبودی وجود دارد. پیشگیری بهترین کار است. عملاً تنها راه حفظ استخوان سالم، تغذیه صحیح است. که نابودی استخوان را به تعویق میاندازد و داستان با کلسیم شروع و پایان مییابد. ”

به این نکات مهم توجه کنید:

شکر می تواند مانع از جذب کلسیم گردد و در تکثیر بیش از حد قارچ ها مؤثر باشد.”

اگر می خواهید حداکثر استفاده از کلسیم موجود در غذا خود را ببرید باید در برنامه غذایی خود از مواد چون نوشابه ها، چای، قهوه که همگی در کاهش جذب کلسیم اثر دارند. اجتناب کنید.

دانه  شکر سفید تصفیه شده، چربی و کلسترول را در بدن انبار میکند و ما را چاق و فربه می نماید و به همان طریق که چربی اشباع شدهٔ غیر ضروری در بدن عمل میکند، بر بالانس کلسیم بدن نیز تأثیر میگذارد.

شکر سلامتی بانوان را به مخاطره انداخته است؛ زیرا ارتباط گسترده بین شکر و کاندیدا (قارچ عفونی) و ناراحتی قبل از قاعدگی و اضافه وزن و پوکی استخوان وجود دارد.

مصرف شکر خیلی قاطع روی بالانس کلسیم و فسفر اثر میگذارد و مانع جذب کلسیم می شود. اگر سطح کلسیم در خون کافی نباشد، کلسیم از دندانها و استخوان فراخواند. می شود و منجر به توسعه خالی شدن مجاری استخوانها و خراب شدن دندان میگردد.

 نوشابه ها، اسید کلریدریک معده را خنثی و تأثیر آن را برای هضم غذا بی اثر و جذب کلسیم را مسدود می نمایند.

پوکی و تهی شدن استخوانها، بیماری است که نیمی از زنان بالای ۴۰ سال به آن مبتلامی شوند. این بیماری به مرور زمان باعث شکنندگی استخوان های آنها میگردد. زنان تقریباً دربرابر مردان در مخاطرهٔ شکستگی لگن قرار دارند.

میزان کلسیم در خون باید بین ۹ الی ۱۱ میلی گرم در هر صد سانتی متر مکعب باشد، این امر معنی است که اگر کلسیم دریافتی کم باشد، بدن باید کلسیم مورد نیاز خود را از منابع دیگر دریافت کند تا میزان سطح کلسیم را ثابت نگه دارد. هنگامی که سطوح کلسیم خون کاهش یافت، غدد پاراتیروئید، هورمونی را با علامت اخباری «شکننده استخوانها» به خارج میفرستد تا  کلسیم ذخیره شده در استخوانها را زادسازد. این هورمون میزان کلسیم خون را تا سطح نرمال تأمین و تنظیم میکند. اگر سطوح کلسیم بسیار بالا باشد هورمون دیگری تولید سلول استخوان را تحریک میکند، در حقیقت تولید سلول استخوان کاملاً بستگی به وفور کلسیم دارد.

۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوانهای ما نهفته است، ۱ درصد دیگر در جریان خون و مایعات میان بافتی اندام بدن ما در حال گردش است. وجود آن بر کارکرد شایسته هر یک از سلول  بدن ما تأثیرگذار و فقدانش خطرناک و انتقادپذیر می باشد. این وظیفه خطیر، در سیستم  پیچیده محافظت از سطح کلسیم خون طرح ریزی شده است.

آیا میدانید کلسیم در بدن ما حداقل ۱۱۰ نقش مهم دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کمک در انعقاد خون
  • تقسیم سلولی،
  • انقباض عضلات،
  • کارکرد مغز،
  • بالانس هورمونی،
  • محافظت از سیستم اعصاب،
  • ضربان قلب،
  • جلوگیری از سرطان کولون،
  • آرامش بخش به اعصاب،
  • تنظیم ضربان قلب،
  • تأثیر در متابولیسم آهن بدن،
  • استحکام دندانها و استخوآنها،
  • رفع بی خوابی،
  • کمک در انتقال تحریکات عصبی،
  • جلوگیری از رعشه،
  • تشنج و لقوه،
  • کمردرد و درداستخوان،
  • راشیتیسم،
  • نرمی استخوان،
  • خواب راحت،
  • کرختی دست و پا، و قطع دوره قاعدگی،
  • جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری،
  • خونریزی و التهاب لثه ها (بجز آنچه از کمبود ویتامین C عارض می شود)،
  • دردهای مخصوی دوران رشد نوجوانان،
  • شوره سر،
  • کمی قند خون،
  • ریزش مو و به طور کلی پوکی استخوان و شکنندگی استخوانها تأثیر فراوان دارد. کلسیم خستگی را به تأخیر میاندازد و یا رفع آن را سرعت میبخشد و اغلب خارش کهبری و درد ورم مفاصل را کاهش میدهد و در درمان میگرن مؤثر است.
  • عالیترین مسکن دردهاست. از پرحرفی، تنش عصبی، اختلافات زناشویی، بدخلقی و زودرنجی جلوگیری کرده و باعث صبر و تحمل، لطف و مهربانی به دیگران و زندگی شیرین میشودقدرت حیرت انگیز کلسیم در مقابله با پیری، حتی متعصب ترین حامیان این ماده را با حیرت آورده است.بر طبق بیانیه بهداشت دانشگاه هاروارد، «این مسأله یکی از ده رخداد مهم پزشکی سال ”1993 اعلام شده است.»اینک به نتایج برخی پژوهش ها میپردازیم:بر اساس پژوهش قابل توجه، به منظور حفظ استخوانها از شکنندگی و جلوگیری از تغییر شکل اسکلت بدن در پیری، در هر سن به کلسیم نیاز است. کلسیم، استخوان سازی را در طفولیت به حداکثر و شکنندگی آن را در پیری به حداقل می رساند. محکم ترین و کلفت ترین استخوانها مربوط به سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی می باشد. در همین سنین است که بسیاری از فعالیت استخوان سازی روی می دهد؛ به همین دلیل مصرف کلسیم برای جوانان و به ویژه دختران قبل از بلوغ و قطعاً قبل از ۲۵ سالگی تا حد امکان حیاتی است.

    میزان نیاز دختران به کلسیم:

  •  در دوران شکل گیری استخوانی که قبل و بعد از بلوغ رخ می دهد به حداکثر میرسد.کلسیم قادر است از بالا رفتن فشار خون ناشی از افزایش سن، به ویژه در افراد پیر جلوگیری کند؛ خصوصاً کسانی که نسبت به نمک حساس بوده و فشار خون آنها در واکنش به مصرف بیش از حد سدیم افزایش می یابد.

    نکته جالب این که:

    کلسیم هرگونه ضایعه  ناشی از فشار خون بالا را بهبود می بخشد.

    بر اساس بررسی  انجام شده، احتمال ابتلا به سرطان کولون در میان افراد که دربه یادداشته باشید که سازمان بهداشت جهانی، پوکی استخوان” را یکی از ۴ دشمن اصلیبشر اعلام کرده است! و این دشمن با عدم مصرف شکر ضعیف و ناتوان می شود.

    نکته مهم:

  • «کلسیم و آهن دو ماده معدنی هستند که در رژیم غذایی اغلب زنان به اندازه کافی وجود ندارد.»سخن اخردر برنامه غذایی بهینه و صحیح شاید آنچه را نباید خورد مهم تر است از آنچه که باید خورد.اولین و مهمترین مطلب آن است که شکر سفید و کلیه غذاهایی را که با آن درست می شود باید به طور مطلق از برنامه غذایی خود حذف کنیم. یعنی بستنی، شیرینی ها، نوشابه  شیرین، کیک ها، کلوچه ها و دسرشیرین همگی باید حذف گردد.
  • یکی از متخصصین درمان طبیعی آرتروز مینویسد: به عقیده من مصرف سرسام آور شکر سفید تصفیه شده و شربت  قندی در رژیم غذایی آمریکاییها، بزرگترین عامل ویرانگر سلامت آنها بوده و سبب وضع اسف بار بهداشتی مردم شده است. قهوه، چای، نوشابه  شکلاتی و همچنین نوشابه  غیرالکلی، همگی باید از برنامه غذایی حذف شوند و به جا آنها از نوشابه گیاهی سالم و آب میوه استفاده شود.»””سالیانه ۳۴ هزار سال عمر مفید به دلیل پوکی استخوان از بین میرود. تنها در کشور آمریکا ۱۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.
  • در کشور ما (ایران) نیمی از زنان مسن دچار پوکی استخوان هستند. هزینه  تحمیل شده از پوکی استخوان به ملت میانسالی ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. پوکی استخوان معضل جدی برای همه سالمندان به خصوص خانم  مسن ایرانی است. استخوان ها بدون اینکه انسان متوجه شود پوک می شوند به همین دلیل به آن بیماری خاموش میگویند. مصرف مواد کافئین دار(مانند: چای، نوشابه های گازدار، قهوه، سیگار، داروهای کورتون دار)، سوء تغذیه، پرکاری تیروئید، دیابت، کمبود کلسیم و ویتامین D، کمبود هورمون استروژن در خانم ها، جراحی زنان و تخمدان ها و از همه مهم تر مصرف شکر سفید عوامل اصلی پوکی استخوان هستند. نیاز روزانه کلسیم ۱۲۰۰ میلیگرم برآورد شده است که باید با ویتامین D کافی همراه باشد.

    چراچای شیرین برای افراد دیابتی مفید است؟ 

از نظر ترکیبات شیمیایی هنگامی که قند یا شکر با چای ترکیب می شوند میزان کافئین، فنول و اسانس آن کاسته شده و به فعالیت  مغزی و فکری کمک می کند.

بررسی ها نشان می دهند هنگامی که شکر با چای مخلوط شود میزان نفخ را کاهش می دهد و درجه حرارت بدن را تنظیم می کند.

بهتر است به جا قند و شکر برای شیرین کردن چای از عسل استفاده کنیم و از قند رژيمي به هيچ وجه استفاده نکنیم زیرا قند رژیمی نوعی اعتیاد و وابستگی به این قندها دربدن به وجود می آورند.

نتایج مطالعات نشان می دهند شیرین کردن چای با کمی شکر باعث کاهش وزن نیز خواهد شد زیرا معده را تا مدت زمان زیادی سیر نگه داشته و احساس گرسنگی در بدن سرکوب خواهد شد قند خون افراد دیابتی هم کنترل می شود اما باید توجه داشت مقدار این شکر باید به میزان کم باشد

همچنین ببینید

آمارهایی درباره سرطان های نوزادان و شیرخواران

آمارهایی درباره سرطان های نوزادان و شیرخواران

آمارهایی درباره سرطان های نوزادان و شیرخواران اوج میزان بروز سرطان سنین پایین، در نخستین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *