معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / اضطراب و ترس خود را چگونه کنترل کنیم؟(قسمت دوم )
اضطراب و ترس
اضطراب و ترس

اضطراب و ترس خود را چگونه کنترل کنیم؟(قسمت دوم )

اضطراب و ترس خود را چگونه کنترل کنیم؟

اضطراب و ترس 

مطالعات مذکور بدین مفهوم نیست که اضطراب در مردان بیش از زنان است. به گفتهٔ دکتر ولش مطالعات نشان می دهد واکنش مردان به اضطراب، درست و اصولی نمی باشد و احتمالاً به جای پذیرفتن اضطراب با تحمل بیشتر آن و ناچیز شمردن آن در صدد مقابله با آن بر می آیند.

دکتر مارکویز می گوید تصور می شود مردان سرکوب کننده هیجانات خود هستند مثل هیجانات ناشی از تماشای مسابقات فوتبال در یک بعد ازظهر روز تعطیل، که نادیده گرفتن احساسات مذکور اثرات زیان آوری بر سلامتی خواهند داشت.

افرادی که وجود اضطراب شدید را در خود می پذیرند احتمال دارد احساس کنند که مستقیماً در مسیر پرپیچ وخم اضطراب شدید غوطه ورند. دکتر تیلر معتقد است فردی که ناراحتی و دردی را متحمل و از آن صحبت نمی کند تصور می کند با نادیده گرفتن آن (اضطراب) قادر به کنترل آن خواهد بود که در نهایت دچار یأس ونومیدی خواهد شد. افرادی که می خواهند بر زندگی و مسائل آن تسلط یابند، با توجه به این مطلب که بسیاری از رویدادهای زندگی خارج از کنترل انسان است دچار نگرانی و اضطراب ناشی از تصور عدم کارایی مهارت های رویارویی خود گردیده در نتیجه دچار یأس و تشویش شدیدتری می گردند.

درمان اضطراب و ترس 

در ادامه به نکاتی اشاره می شود که توانایی فرد را در استفاده از مهارت های رویارویی مؤثر افزایش می دهد.

تنفس صحیح وعمیق :

اضطراب معمولاً باعث کم آوردن نفس و حتی نفس های بسیار تند و سریع می گردد. در صورت احساس اضطراب، تلاش کنید به طور ارادی، آهسته واز دیافراگم (ماهیچه ای که در پائین ریه ها و نزدیک معده قرار دارد) نفس بکشیداین مسئله نیاز به تمرین دارد، یک دست خود را روی قفسه سینه و دست دیگر را روی معده قرار دهید. در تنفس صحیح، دستی که روی معده قرار دارد

در حال دم به طرف خارج حرکت می کند درحالی که دست دیگر بی حرکت و ساکن است

مهارت های ارامش بخش یا Relaxation :

به نظر دکترلوین کشش عضلات و ایجاد ارامش در آن ها مهارتی است که نیاز به تمرین دارد تا مؤثر واقع شود. یکی از تکنیک ها در این رابطه، کشش و استراحت عضلات به ترتیب از سر تا نوک انگشتان پا است. وی استفاده از این تکنیک را به طور روزانه توصیه می کند.

یادداشت مطالب مثبت :

توصیه متخصصان یادداشت نکات مهم و مثبت  روی کارت های مخصوص و مطالعه ان ها در حین ترشح ادرنالین در بدن است.

نکات وجملاتی ساده چون تنفس عمیق فراموش نشود و یا هر عبارت که در فرد ایجاد آرامش می کند. دکتر لوین به عبارتی کوتاه از بیماری اشاره می کند که مربوط به دوران طفولیت وی است کاری که امروز انجام می دهی نشان دهنده شیوه زندگی تو است.

رویارویی با ترس و اضطراب :

همانند قهرمان نامدار بوکس جهان جولوئیس باترس واضطراب روبرو شوید زیرا ترس پنهان کردنی نیست. دکترالکساندر بایستریکسی(رئیس مرکز اختلالات ناشی از اضطراب دانشگاه کالیفرنیا درلوس آنجلس) معتقد است سعی در احتراز از چیزی ناخوشایند، در فرصتی دیگر درشکلی وخیم تر و شدیدتر ظاهر می شود. همانند ضرب المثل فارسی که می گوید از هرچه بترسید برایتان اتفاق می افتد. تنها راه غلبه براضطراب روبه رو شدن با موقعیتی است که اضطراب را موجب می شود.

کارین گروبر(دانشجوی دورهٔ دکترا از آلمان و همکار دکتر تیلر در بررسی ترس های اجتماعی) به بیماری ۶۰ ساله اشاره می کند که در ۲ سال گذشته با خانمی ارتباط نداشته و آغاز معاشرتش با جنس مونث در حد گفتگوی کوتاه بوده است. وی زمانی احساس آرامش می کند که مجبور به دعوت از آنان در صف قهوه یا شرکت در شرایطی است که از لحاظ اجتماعی بی خطر بوده است.

توجه به ورزش :

مطالعات نشان می دهد ورزشی در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است. دکتر لوین معتقد است ورزشی مرتب به افراد امکان مبارزه با اضطراب و رفع عوامل مضر ناشی از آن را در بدن می دهد. در صورتی که فرد بدون رهایی از فشار ناشی اضطراب به زندگی و کار ادامه دهد، اضطرابش افزایش می یابد. خودداری از نوشیدن مشروب :

از جمله اقداماتی که افراد جهت رهایی از اضطراب انجام می دهند نوشیدن مشروب است. براساس آمار مؤسسه اختلالات ناشی از تشویش آمریکا در راک ویل مریلند تقریباً یک سوم افراد مبتلا به اختلالات ناشی از اضطراب جهت رهایی از مسئله مشروب می نوشند. به گفتهٔ دکتر تیلر بعد از رفع اثرات الکل، فرد مجدداً احساس تشویش می کند و گاهی به علت اثرات سوء الکل اضطرابش افزایش می یابد. وی اضافه می کند یکی از مهم ترین مشکلاتی که در مرکز درمانی خود با آن روبروست وجود افراد میان سالی است که جهت فرار از اضطراب مشروب می نوشند که واکنشی بسیار زیان آور است.

تعطیل مراکز فروش قهوه :

اقدام نادرست دیگر افراد در رهایی از اضطراب نوشیدن قهوه است. دکتر پیتر روی بایرن (استاد روانپزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل) عقیده دارد این گونه اقدامات بدترین فرم مقابله با اضطراب است. تحریکات ناشی از کافئین فرد را خسته و بی خواب می کند به طوری که توان مقابله با عوامل اضطراب زا را از وی می گیرد.

مطرح کردن اضطراب :

در صورت احساس نگرانی و اضطراب آن را با افراد خانواده، دوستان و یا فرد متخصص و صاحب نظر مطرح کنید. لزوم درمان در صورتی که اضطراب و مسائل ناشی از آن زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد مراجعه به پزشک (روانپزشک) صاحب تجربه در مقابله با اضطراب و اختلالات ناشی از آن و در صورت نیاز مصرف دارو لازم است. در موارد حاد نیاز به درمان اساسی تر است.

اضطراب و ترس خود را چگونه کنترل کنیم؟ (قسمت اول )

اضطراب و ترس خود را چگونه کنترل کنیم؟ (قسمت سوم )

همچنین ببینید

سرگیجه

چه موقع باید از سرگیجه نگران شویم؟

چه موقع باید از سرگیجه نگران شویم؟ سرگیجه سرگیجه (به انگلیسی: vertigo) احساسی که در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *