معماری
خانه / درمان دیابت / اهمیت فیبر موجود در مواد غذایی….
اهمیت مصرف فیبرهای غذایی
اهمیت مصرف فیبرهای غذایی

اهمیت فیبر موجود در مواد غذایی….

اهمیت فیبر موجود در مواد غذایی….

اهمیت مصرف فیبرهای غذایی:

فایبریا فیبر(الیاف غذایی) ماده ای است که در گیاهان وجود داشته، دیوارهٔ سلولی را در گیاهان می سازد و قابل جذب نیست. با وجود این، نقش بسیار مهمی را در بدن ایفا می کنند. الیاف غذایی جزء، کربوهیدرات ها هستند ولی فاقد هرگونه ویتامین، مواد معدنی و یا انرژی می باشند. فیبرهای غذایی موجب تخلیه معده و روده ها از مواد زاید و سمی و خروج آسان آنها از روده می گردند.

اصولاً دو دسته الیاف غذایی وجود دارد: دستهٔ اول در آب قابل حل هستند. (الیاف محلول) و دستهٔ دوم در آب قابل حل نیستند(الیاف غیرمحلول). یک برنامهٔ غذایی همراه با فیبر فراوان عبارت اند از: مقداری سبزیجات تازه، گریپ فروت، برنج قهوهای طبخ شده، تعدادی خرما، دوتکه نان سبوس دار(نان جو، نان سنگک، نان چاودار، نان آردیولاف)، مقداری کلم بروکلی، مقداری اسفناج پخته.هویج،کلم وگیلاس.غلات انواع سبوسومیوه وسبزسجاتدارای هر دو نوع الیاف غذایی (الیاف غذایی محلول و غیرمحلول) می باشند؛ ولی مواد غذایی حیوانی (گوشت، تخم مرغ و…) فاقد الیاف غذایی میباشد.

فواید مصرف فیبر غذایی در دیابت عبارت اند از:

کاهش میزان قند خون ناشتا، کاهش قند خون در ادرار، کاهش نیاز به انسولین، افزایش اثرانسولین در بدن (مؤثربودن انسولین)، مانع افزایش قند خون پس از صرف غذا، خوردن انواع لوبیا و حبوبات، راه مناسبی برای افزایش الیاف موجود در برنامهٔ غذایی شماست. این خوراکی ها از نظر شکل، رنگ و مزه تنوع حیرت آوری دارند و چنانچه طبیعی و ارگانیک باشند نیازی به پوست کندن آنها نیست.

تاجایی که امکان دارد از سبزیجات خام استفاده کنید، زیرا که پخت غذا، از میزان فیبر موجود در آن می کاهد.

مقدار الیاف موجود در پوست دانه ها، میوه ها، لوبیا و نخود بیشتر از درون آن هاست. وقتی پوست این قبیل مواد خوراکی را جدا می کنیم، مقدار زیادی از الیاف را از دست می دهیم. بنابراین، میوه ها و سبزیهای پوست کنده، آرد سفید و آسیاب شده، شکر سفید استخراج شده از نیشکر و چغندرقند و روغن استخراج شده از دانه های گیاهی، الیاف کمتری دارند. چنین غذاهایی را، غذاهای تصفیه شده یاآماده می نامند. غذاهای تصفیه شله ، رژیم غذایی خوبی را تشکیل نمی دهند و برایتره فرنگی، دارای مقدار قابل توجهی الیاف غذایی می باشد. البته پوست میوه های گلخانه ای و پارافینی و اتیلنی که توسط سوداگران مرگ (تولیدکنندگان و عوامل واسطه میوه های صنعتی و هورمونی و شیمیایی تهیه و عرضه میشوند) قابل مصرف و استفاده نیستند و جز برگسترش انواع بیماری ها هنر دیگری ندارند.

به طور کلی هنگامی که سبزی ها و میوه های طبیعی را پوست می کنیم نه تنها مقدار زیادی از الیاف آنها را دور می ریزیم، بلکه بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های پر ارزش راکه درست زیر پوست ذخیره شده انداز دست می دهیم انواع آلو،منبع نسبتآخوبی برای الیاف غذایی و ویتامین C می باشد. میزان فیبر در سیب خشک، بیشتر بوده و از نوع فیبر محلول می باشد. دم کردهٔ پوست سیب طبیعی و ارگانیک، مفید بوده و موجب کاهش اوره واسیداوریک وتری گلیسیرید و کاهش قند خون میباشد.

همچنین ببینید

دیابت

دیابت شایع ترین بیماری را بشناسید…!

دیابت شایع ترین بیماری را بشناسید…! دیابت نوعی اختلال در سوخت وساز(متابولیسم) بدن است. سوخت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *