معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / اگر قهوه زیادی مصرف می کنید ، از عوارض آن غافل نباشید …
قهوه
قهوه

اگر قهوه زیادی مصرف می کنید ، از عوارض آن غافل نباشید …

اگر قهوه زیادی مصرف می کنید ، از عوارض آن غافل نباشید …

 

 

تاریخچه مصرف قهوه 

 

از سال ۱۶۰۰ میلادی که قهوه وارد اروپا شد و ابتدا در داروخانه و پس از آن قهوه خانه بطور گسترده عرضه گردید، مصرف قهوه از نظر اثر تحریکی آن برای فعالیت مغز آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که فقط پزشکان می توانستند کاهش مصرف آنرا توصیه کنند،

و در حال حاضر میلیون مردم دنیا برای این که سرحال شوند، بدون این که به برخی آثار نامساعد مصرف زیاد قهوه توجه داشته باشند، به طور مستمر از قهوه به عنوان یک ماده محرک استفاده می کنند.

 

چگونگی اثر قهوه بر مغز 

 

تحقیقات جدید علمی در مورد چگونگی اثر قهوه در مغز نشان میدهد که اثر تحریکی قهوه نوعی تأثیر غیرمستقیم آن است، زیرا اصولاً قهوه علاوه بر این که تولید مواد محرک شیمیای مغز را مستقیماً افزایش نمی دهد بلکه موجب سرکوبی تولید برخی مواد شیمیای مغز می شود.

توضیح دانشمندان در این مورد این است که قهوه به علت شباهت مولکول آن به یک مادهٔ مغزی به نام آدنوزین این خاصیت ظاهراً تحریکی را نشان می دهد.

مادهٔ شیمیایی ادنوزین ماده ای است که از قسمت انتها عصب ترشح شده و باعث تعادل و ترمز کردن و کاهش فعالیت شدید مغز می شود و قهوه که مولکول آن شبیه آدنوزین است خود را به گیرنده سلول چسبانده و مانع اثر آدنوزین برای کاهش فعالیت سلول مغز گردیده و در حقیقت باعث سرکوبی اثر آدنوزین می شود.

و در نتیجه سلول مغز حالت تحریکی و هیجان خود را ادامه می دهند و ظاهراً این طور منعکس می شود که قهوه ماده محرکی است

بعلاوه فقط خوردن مقدار محدودی قهوه کافیاست که این نقش را داشته باشد. مثلاً خوردن دو سه فنجان قهوه میتواند بیش از نیمی ازفعالیت گیرنده آدنوزین مغز را برای دو سه ساعت خنثی کند

یعنی فقط خوردن دوسه فنجان قهوه در روز کافی است که اثر تحریکی سلول مغز ظاهر شود و احتیاجی نیست که چندین فنجان قهوه خورده شود.

 

تحقیق دکتر لیبرمان پیرامون اثر قهوه 

 

در این مورد دکتر لیبرمان کارشناسی روانشناسی در مؤسسه تحقیقاتی ارتش امریکا ویکی از پیشروان بررسی اثر کافئین، آزمایش  انجام داده است.

در این آزمایش لیبرمان به عده ای داوطلب مرد توصیه کرده است که صبح مقادیر مختلفی کافئین بخورند.

از مقداری که دریک کوکاکولا (در حدود ۳۲ میلی گرم) تا مقداری کافئین که در یا فنجان قهوه وجود دارد (حدود ۲۵۰ میلیگرم).

و پس از آن در مورد همهٔ آنها تست دقیقی را از نظر اندازه گیری افزایش هوشیاری و تمرکز انجام داده و با کمال تعجب مشاهده کرده است که انواع دوز مختلف کافئین، یعنی کمترین دوز و بیشترین دوز کافئین خورده شده،

از نظر انواع تست از جمله برای افزایش سرعت فکر کردن و سرعت نشان دادن عکس العمل و افزایش تمرکز و غیره اثر مشابهی داشته اند و در مورد بهترین دوز مصرفی کافئین توصیه می شود که در حدود ۲۰۰-۱۰۰ میلی گرم کافئین یعنی مقداری کافئین که دریک فنجان محتوی ۱۵۰ تا ۱۰۰ گرم وجود دارد صبح و یک فنجان نیز بعدازظهر برای مداومت اثر تحریکی قهوه کافی است.

و جالب است که تجربیات متعدد دیگری نیز نشان داده که اگر قهوه خیلی بیشتر خورده شود اصلا هوشیاری و آمادگی ذهنی افزایش نخواهد یافت.

بنابراین خوردن چندین فنجان قهوه در روز که ممکن است از جهات دیگر دارای عوارض جانبی برای بدن باشد کار عبثی است.

خوردن یا فنجان قهوه از ایجاد بی حالی و خواب آلودگی و چرت پس از خوردن غذا جلوگیری می کند و غالب مردم برای این که پس از خوردن ناهار دچار افول ذهنی و خواب آلودگی نشوند یک فنجان قهوه میخورند.

تحقیقات روانشناسان دانشگاه ولز نیز این موضوع را تأیید می کند. در این تحقیقات محققان دریافته اند که خواب آلودگی پس از ناهار حتی اگر مقدار کمی غذا خورده شود یک پدیدهٔ عمومی است.

و موضوع دیگری که در این تحقیقات نشان داده شده این است که خوردن قهوه بدون کافئین پس از غذا به هیچ وجه اثر تحریکی قهوهٔ کامل راندارد.

همچنین ببینید

آزمایش ژنتیک در دوران بارداری

مشاوره ژنتیک در دوران قبل از بارداری چیست؟

مشاوره ژنتیک در دوران قبل از بارداری چیست ؟ مشاوره ژنتیک یعنی راهنمائی افرادی که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *