معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / اگه خسته و درمانده هستید این مطلب را بخوانید!
خستگی جسمی
خستگی جسمی

اگه خسته و درمانده هستید این مطلب را بخوانید!

اگه خسته و درمانده هستید این مطلب را بخوانید!

خستگی جسمی

خواب نیمروز: در صورتی که خواب لازم در طول شب تامین نشود، کمبود آن را میتوان در طول روز با چرت های کوتاه برطرف کرد. در جامعه ای که افراد ۱۸ ساعت کار می کنند خواب نیمروز به نظر طبیعی، اصولی و طراوت .بخش میرسد به گفته دکتر روث خواب نیمروز به مدت ۳۰ دقیقه باعث هوشیاری و توانایی در انجام کارهای پیچیده ذهنی می گردد و بهترین زمان برای آن بین ساعات ۱ تا 4بعد ازظهر است زمانی که بیشتر افراد به نوعی خواب آلود هستند.

خستگی مفرط باعث کاهش کارایی فرد میگردد. دکتر بروس بیلی (مشاور آمادگی جسمانی جورج پاکوک درسیاتل) معتقد است ورزش مرتب جسم و روح فرد را قوی کرده و توان وی را در مقابله با خستگی روزمره افزایش می دهد و به اعتقاد وی ورزش چگونگی مبارزه با خستگی را می آموزد. در ادامه به چند شیوه ساده جهت تقویت فکر و روح اشاره میشود

ورزش در هوای آزاد : بهترین ورزش در مبارزه با خستگی، ورزش در هوای آزاد است مهم نیست که دوچرخه سواری یا پیاده روی با نشاط باشد. هرنوع فعالیت در هوای آزاد حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ۲ تا ۳ بار در هفته باعث بهبود جریان خون، وضعیت ماهیچه ها و حتی وضعیت ظاهری فرد می شود.

نقش تحرکت در رفع افسردگی و خستگی : فعالیت جسمی تنها به ورزش در ورزشگاه محدود نمی شود. نشستن ممتد در یک مکان باعث افسردگی میگردد و باید گه گاه استراحت کرد. برای مثال در محل کار قدم زد، از پله بالا و پایین رفت و به عبارتی سعی شود فضا و وضعیت یکنواخت نشستن روی صندلی را تغییر داد. حتی فعالیت های بسیار کوتاه باعث از بین رفتن انقباض (سفتی) ماهیچه ها و رسیدن اکسیژن زیادتر به مغز میگردد. دکتر رایسر معتقد است فعالیت کوتاه هر 4۵ دقیقه یک بار افسردگی را به میزان بسیار کاهش میدهد. زمان لازم برای هر استراحت (کشش عضلانی ) ۳۰ ثانیه کافی است.

اجتناب از فعالیت زیاد : همان گونه که افزودن ورزش به برنامه زندگی باعث افزایش انرژی می شود ولی زیاده روی در آن باعث تحلیل انرژی می گردد. دکتر گراهام میگوید در صورتی که فرد با دور تنیس بازی کردن خسته می شود باید بازی را به ۲ تا ۳ بار کاهش دهد. روش دیگر کنترل نبض صبح ها قبل از خروج از بستر است. افزایش تدریجی نبض هنگام استراحت یا احساس کسالت قبل از ترک بستر نشانه زیاده روی در ورزش است.

بدن انسان ماشینی مخصوص با کارایی بسیار بالاست که به طور طبیعی نیاز به سوخت اضافی دارد و به همین دلیل از نظر دکتر گراهام تغذیه بسیار اهمیت دارد و مسئله مهم رژیم غذایی مناسب و متعادل است و به موارد دیگر در ادامه اشاره می شود

مصرف بیشتر هیدرات های کربن : متخصصین امور تغذیه معتقدند بهترین و سالم ترین رژیم غذایی انرژی زا مصرف مواد حاوی هیدرات های کربن انبوه یا پیچیده است که عبارتند از غلات، دانه های روغنی و میوه جات. در این رژیم غذایی چربی (روغن ) جای زیادی ندارد.

متخصصین رژیم غذایی را توصیه می کنند که ۱۵ درصد کالری مورد نیاز بدن از مواد پروتئینی و ۵۵ تا ۹۵ درصد دیگر از طریق هیدرات های کربن تامین گردد و در آن بیش از ۳۰ درصد کالری مورد نیاز از چربی تامین نگردد.

اگه خسته و درمانده هستید این مطلب را بخوانید! قسمت سوم 

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *