معماری
خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / با رعایت چند نکته ساده از گردن درد پیشگیری کنید…
گردن درد
گردن درد

با رعایت چند نکته ساده از گردن درد پیشگیری کنید…

با رعایت چند نکته ساده از گردن درد پیشگیری کنید…

علت گردن درد

گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک است. البته مهره  گردنی از آنجایی که نخاع و ریشه  عصبی بسیار مهمی را در برگرفته بسیار حساس تر از مهره  کمری هستند و آسیب  جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد.

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن درد تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت  نرم اطراف مفصل مهره  خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ، تغییر شکل مهره  به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری ناشی از گرفتگی  عضلانی، و کشیدگی  لیگامانی است.

علائم گردن درد

نشانه ها و علائم گردن درد ممکن است شامل سفتی، گرفتگی، درد، سوزش و همجنین درد تیر کشنده، فشار یا صدا دادن گردن باشد. ماهیچه  ممکن است در گردن، صورت و شانه  درد داشته باشند.

زمانی که ماهیچه دچار اتقباض شدید می شوند دجار اسپاسم یا گرفتگی می شوند. ممکن است دچار محدودیت حرکتی شوید و نتوانید گردن خود را بچرخانید. اگر عصب  درگیر شوند، درد، صدا دادن، بی حسی یا ضعف ممکن است به شانه بازو  همچنین دست  توسعه پیدا کند.

در چندین موقعیت شما نیاز به توجه و اقدامات پزشکی دارید.اکر فشار روی عصب زیاد است، علائم می توانند شامل درد، بی حسی، درد در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع، یا کاهش قدرت و مشکلاتی در قابلیت هماهنگی قسمت  مختلف بدن با یکدیگر شود.

گردن درد به همراه سردرد شدید، تب یا حالت تهوع ممکن است علامت عفونت یا خونریزی در مغز باشد. اگر گردن شما آن چنان سفت شده است که چانه شما نمی تواند قفسه سینه شما را لمس کند، به سرعت به دنبال درمان پزشکی باشید.

پیشگیری از گردن درد

همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

از نرمش  و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره  گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.

بهتر است از میز استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه  جلویی آن، کمی بلندتر از پایه  عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.

موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.

حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.

در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمز شدید ( که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت ( که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود ) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

گردن درد و درمان آن

بسیاری از مردم با استفاده از دارو بدون نسخه غیراستروئیدی و ضد التهاب مانند قرص آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین تسکین درد پیدا می کنند. دارو شل کننده عضلات ممکن است برای اسپاسم تجویز شود. اگر گردن درد بسیار شدید است، ممکن است به همراه داروشل کننده عضلات و دارو غیراستروئیدی ضد التهاب دارو بی حسی تجویز شود.

استروئیدها ممکن است تورم و التهاب اعصاب را کاهش دهند. این داروها به صورت دهانی در طول پنج روز و یا به صورت تزریق مستقیم در محل درد ( تزریقات اپیدورال استرودیدی یا تریقات در مفصل فاست). استروئیدها ممکن است ظرف مدت 24 ساعت درد شدید شما را فورا کاهش دهند.

گردن درد و درمان آن با حرکت

گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید.

از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.

شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.

شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. 5 ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید.

شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید .

روی یک تخت دراز بکشید و گردن تان را از پایین به بالا حرکت دهید. این حرکت را روزی یک بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهید.

همیشه حالتی نظامی وار داشته باشید سر صاف و مستقیم ، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، و سینه بیرون، شکم داخل، چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن .

همچنین ببینید

درد کمر

درمان درد کمر با گیاهان دارویی

درمان درد کمر با گیاهان دارویی  یکی از گیاهان با ارزش برای درمان کمردرد که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *