معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / با مواد غذایی هوشیاری و سرحالی خود را کنترل کنید …..
اثر مواد غذایی
اثر مواد غذایی

با مواد غذایی هوشیاری و سرحالی خود را کنترل کنید …..

با مواد غذایی هوشیاری و سرحالی خود را کنترل کنید …..

 

 

یکی از اولین قوانین تغذیه در مورد انتخاب موادغذایی برای مغز در مورد اغلب اشخاص این است که موادغذایی دارای مقدار زیادی هیدرات کربن بخصوص قندها کاهش دهنده و موادغذائی دارای مقدار زیادی پروتئین افزایش دهنده هوشیاری است

 

مواد غذایی کاهش دهنده هوشیاری و سرحالی

 

بنابراین در مواردی که می خواهید سرحال و از نظر فکری تیز و سریع باشید از خوردن مقدار زیادی مواد شیرین نظیر نان شیرینی، بستنی، شربت ، غلات شیرین، برنج، ماکارونی بدون این که با مقداری گوشت یا شیر و یا مواد پروتئینی دیگر همراه باشد اجتناب کنید.

 

مواد غذایی افزایش دهنده  هوشیاری و سرحالی

 

وبرعکس اگر می خواهید در شرایط حداکثر هوشیاری و تمرکز و سرحالی باشید از موادغذای که منبع سرشار پروتئین هستند همراه با مقداری مواد قندی و نشاسته ای استفاده کنید

بهترین روش در این گونه رژیم ها انتخاب غذا دریائی کم چربی، سینه بوقلمون، شیر بی چربی، ماست بی چربی یا کم چربی و گوشت قرمز کم چربی است.

زیرا مواد چرب نیز از کاهش دهنده  هوشیاری و سرحالی است و فعالیت مغز را کاهش می دهد زیرا هضم و جذب آن به کندی انجام می گیرد.

 

مواد غذایی با اثر خنثی 

 

سایر انواع موادغذای نظیر سبزی برگی از این نظر خنثی هستند زیرا نه محرل فعالیت مغزهستند و نه باعث کاهش فعالیت مغز می شوند.

 

نظریه دکتر اسپرینگ

 

دکتر اسپرینگ استاد روانشناسی در دانشکدپزشکی شیکاگو که از محققان تأثیر موادغذای در بدن انسان است در این زمینه توضیح میدهد: وجود پروتئین در مواد غذای مانع اثر ایجاد خواب آلودگی وسستی حاصله از وجود مواد قندی و نشاستهای در موادغذای می شود و به همین دلیل توصیه می کند که سعی شود به غذاهای محتوی مواد هیدرات کربن مقداری مواد پروتئینی ولو به مقدار کم اضافه و خورده شود تا اثر مواد قندی و نشاسته ای خنثی گردد. نظر دکتر اسپرینگ این است که وجود حداقل ۱۰درصد مواد پروتئینی دریای غذا کافی است که از تولید مادهٔ شیمیائی سروتونین بیش از حد نرمال جلوگیری شود. ماده شیمیائی سروتونین به طوری که توضیح داده شد از نوروترانسیمترهای خواب آور و چرت آور است. بعبارت روشن تر اگر مقدار کمی گوشت قرمز کم چربی یا پنیر کم چربی و یابی چربی به غذای ماکارونی اضافه شود و یانان شیرینی باشیر کم چربی خورده شود کافی است که اثر هیدرات کربن خنثی شود. و در مواردی که نوع کار و اشتغال شخصی ایجابمی کند که بسیار متمرکز و سرحال و از نظر فکری تیز و سریع الانتقال باشد باید بخصوصی از خوردن مقدار زیادی هیدراتهای کربن تنها نظیر شیرینی ها، شکر، کارامل، شوکولات و عسل و نظائر آن خودداری کند.

همچنین ببینید

شلغم

شلغم اشتها را باز میکند!!

شلغم اشتها را باز میکند!! شلغم شلغم دارای ویتامین A-B-Cوعناصری مانند فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیوم و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *