معماری
خانه / بیماریهای پوست و مو و ناخن / با کلسترول خون بالا چه کنیم؟؟
کلسترول خون
کلسترول خون

با کلسترول خون بالا چه کنیم؟؟

با کلسترول خون بالا چه کنیم؟؟

کلسترول خون

همین بیماری بالا رفتن کلسترول خون (ها پیر کلسترولمی) است که خطر ایجاد بیماریهای قلبی، عروقی را افزایش می دهد. شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود. بالا بودن کلسترول خون بیشتر در مردان و گاهی اوقات به صورت خانوادگی دیده می شود، بالا رفتن سطح کلسترول با افزایش خطر بیماری عروف کرونر (CAD) و سکته  ناشی از آترواسکلروز(تصلب شرایین) مرتبط می باشد. کلسترول ماده ای است که تحت عنوان لیپید شناخته می شود. این ماده در ساختمان دیواره  سلولی و تولید اسیدهای صفراوی (که هضم کننده چربی هاست) و هورمون ها استفاده می شود. بیشتر کلسترول بدن توسط کبد تولید می شود اما مقداری کلسترول از طریق غذاها مخصوصاً تخم مرغ، گوشت و پوست ماهی فراهم می گردد. سطح کلسترول بدن میتواند به وسیله  رژیم غذایی و نحوه  زندگی تغییر کند. کلسترول در جریان خون به شکل مولکول لیپید – پروتئین که لیپوپروتئین نامیده می شود حملشده وډو نوع اصلى از اين مولکولهاوجود دارند.لیپوپروتئین با چگالی پایین که LDL نامیده می شود و لیپوپروتئین با چگالی بالا که HDL نامیده میشود.

کاهش چربیهای خون به وسیله رژیم غذایی:

از نظر پزشکی ثابت شده اشت که زیادی چربی خون عوامل مهمی برای سخت شدن سرخرگهای بدن، تولید بیماریهای قلبی و کوتاهی عمر می باشد، اما خوشبختانه با کاهش چربی های خون این امکان وجود دارد که عوارض ذکر شده در بالا، رفع و به عمر انسان افزوده شود، رعایت یک سری اصول تغذیه ای و استفاده از یک رژیم غذایی مناسب علاوه بر این که یکی از روش های مؤثر در پایین آوردن سطح چربی خون می باشد، اثر داروهای پایین آورنده چربی خون را نیز بیشتر می کند. با توجه به آزمایشات انجام شده در صورتی که میزان چربی خون شما زیاد و بیشتر از اندازه  عادی باشد لازم خواهد بود که علاوه بر رعایت دستورات دارویی نکات زیر را رعایت کنید:

۱- چون چاقی به خصوص چاقی شکم عامل مهم در افزایش سطح چربی خون می باشد لذا برای کاهش چربی خون در صورتی که اضافه وزن دارید باید آن را کنترل کنید.

برای لاغر شدن مصرف کمتر برنج و مصرف نکردن غذاهای چرب می تواند مؤثر باشد.

۲- بعضی از غذاها حاوی مقادیر زیادی از چربی های مضر می باشند که باید از مصرف آنها خودداری کرده و به جای آنها از غذاهای مناسب دیگری استفاده شود. نمونه هایی از این غذاهای مضر عبارتند از: الف) زرده تخم مرغ که جدا باید از مصرف آن خودداری کنید (ممکن است بتوان از سفیده  تخم مرغ که فاقد کلسترول اشت استفاده کرد)

ب) کره، خامه ،پنیرهای چرب، ماست چرب و سایرفرآورده های شیر پرچرب)، همگی مملو از کلسترول هستند و باید از مصرف آنها خودداری کرده و به جای آنها از مارگارین، کره  نباتی، شیر پاستوریزه که چربی آن گرفته شده و پنیر کم چربی در حد متعادل استفاده کنید.

ج) جگر و کله پاچه، حاوی مقادیر خیلی زیاد از چربی های مضر هستند و باید از مصرف آن ها خودداری کنید.

د) روغن های حيوانی حاوی چربی های مضر هستند لذا باید از مصرف آنها خودداری کرده و به جای آنها از روغن نباتی به خصوص روغن نباتی مایع استفاده شود (روی غذاها یا سالاد ریخته شود) که مناسب تر است و نه تنها حاوی چربی های مضر نیست بلکه مقدار چربی های خون را پایین می آورند.

۳- درباره مصرف گوشت باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

الف)گوشت های قرمز را مصرف نکرده و به جای آنها از گوشت های سفید بیشتر استفاده کنید. گوشت های سفید شامل گوشت ماهی و مرغ، حاوی مقادیر کمتری از چربی های مضر هستند. علاوه بر آن ماهی حاوی چربی هایی است که خود می تواند پایین آورنده  سطح چربی های خون باشد. بنابراین بهتر است که گوشت سفید راحتی الامکان جایگزین مصرف شت قرمز کنید.

ب) در روز حداکثر فقط یک نوبت غذای گوشتی صرف کنید که حتی المقدور گوشت آن هم از نوع سفید باشد، و در طی یک هفته حداکثر فقط ۴ یا ۵ روز غذایحاوی گوشت مصرف کنید.

ج) از سرخ کردن مواد غذایی به خصوص از سرخ کردن گوشت خودداری کرده و آنها را به صورت آبپز آماده فرمایید.

د) برای تأمین نیازهای پروتئینی روزانه از غذاهایی که حاوی غلات و حبوبات هستند و به خصوص غذاهایی که از مخلوط غلات و حبوبات تهیه می شوند استفاده کنید.

۴- از میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی گیاهی بیشتر استفاده کنید زیرا آنها نه تنها حاوی چربی های مضر نیستند بلکه می توانند قسمتهایی از احتیاجات غذایی بدن را نیز تأمین کنند. موضوع خیلی مهم این که این نوع مواد غذایی حاوی فیبرهای غذایی مفیدی نیز هستند که میتوانند از جذب چربی های مضر جلوگیری کنند.

۵- نان سنگک و نان جو از مناسبترین نان ها برای مصرف میباشند زیرا این ها نیز حاوی فیبرهای غذایی مفیدی هستند که میتوانند تا حدودی از جذب چربی های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری کنند.

۶- ورزش و فعالیتهای بدنی عامل مؤثری در تنظیم سوخت چربی های بدن و کاهش سطح چربیهای خون هستند، بنابراین باید حداقل روزی ۲۰ دقیقه راهپیمایی سریع را در برنامه  زندگی خود بگنجانید.

همچنین ببینید

ورم ملتحمه بهاره

ورم ملتحمه بهاره چیست و چگونه درمان می شود؟

ورم ملتحمه بهاره چیست و چگونه درمان می شود؟ ورم ملتحمه بهاره یک نوع الرژی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *