معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / برای آرامش اعصاب چه کنیم؟
اعصاب
اعصاب

برای آرامش اعصاب چه کنیم؟

 برای آرامش اعصاب چه کنیم؟

بدن انسان مانند کشوری است که نوعی شبکه ارتباطی، مناطق آن را به یکدیگر متصل می کند. این شبکه دستگاه عصبی نام دارد. وقتی که اطلاعات سریع منتقل می شوند همه چیز خوب پیش میرود و بدن سالم است و به نحو مؤثری عکس العمل نشان میدهد، برای ان که اطلاعات به طور هماهنگ در بدنجریان یابد، باید مرکز اطلاع رسانی سالم و اثربخشی وجود داشته باشد و این نقش را مغز ایفا می کند. مقایسه ی شبکه  ارتباطات تلفنی و نظام عصبی انسان، مقایسه ای منطقی و درست است. اطلاعاتی که در نظام عصبی انسان جریان دارند، ماهیتی زیستی الکتریکی دارد. نظام عصبی با بیش از ۱۰ میلیارد سلول عصبی به نام نرودن ساخته شده است. که ان ها نوعی جریان الکتریکی منتقل میکنند و همین جریان الکتریکی است که قسمت های مختلف بدن را به فعالیت وا می دارد.

آیا میدانید مغز شما بیش از ۱۵ میلیون میلیارد ارتباط الکتریکی دارد؟ آیا میدانید مغز شما با بیش از ۱۷ تریلیون سلول ساخته شده است ؟ سلولهای عصبی مستقیماً با یکدیگر تماس ندارند بلکه از یکدیگر جدا هستند و بین آنها شکاف سیناس وجود دارد. جریان عصبی در این مکان به یک عامل شیمیایی شبیه به هورمون ها تبدیل می شود که مسئول انتقال اطلاعات خاصں  سلول های بعدی است و پیام های خشنودی، درد، توجه، خطر و یا آرامش و غیره را منتقل میکنند. این عوامل شیمیایی را ناقلی های عصبی مینامند. ایا میدانید مغز چه تعداد ارتباط شیمیایی دارد؟برای درک آن، عدد ۱ را نوشته و هشتصد هزار صفرجلوی آن بگذارید!! تاکنون پژوهشگران حدود ۵۰ ناقل عصبی کشف کرده اند و من در اینجا فقط چند نوع از ان ها را که با فعالیت فکری ارتباط دارند را نام می برم:

۱- دوپامین: ای نفرین، نوراپی نفرین. هر سه مسئول بردن پیام های مغز و ایجاد هیجان اند و با حالت شادی و میزان فشار خون ارتباط دارند.

۲- سروتونین: نوعی ناقل عصبی است که احساس آرامش و سستی را منتقل میکند و اگر تولید آن افزایش یابد، حالت خواب و بی حالی ایجاد میشود. اختلال در تولید آن با فشار روحی، عصبانیت و اختلال در خواب و افسردگی و حالتهای شیدایی (مانیایی) مرتبط است.

۳-اندروفین: به نظام عصبی آرامش داده و درد را تسکین میدهد.

۴- استیل کولین: یک ناقل عصبی حیاتی برای حافظه و یادآوری است و در افراد مبتلا به آلزایمر این ناقل عصبی کم است. این ناقل های عصبی شگفت آور که فکر و عاطفه ی انسان را کنترل می کنند به خودی خود تولید نمی شوند، بلکه از زنجیره های اسیدآمینه و از طریق تغییر شکل آنزیمی به وجود می آیند. این نکته را به یاد داشته باشید که هر نوع ناقل عصبی برای انتقال پیام خود از اسیدآمینه  خاصی استفاده می کند. بنابراین با انتخاب تدبیر غذایی خاصی می توان یک نوع ناقل را بیش از هر ناقل دیگر فعال کرد. تیروزین یک اسیدآمینه غیرضروری است (یعنی توسط بدن تولید می شود و نیازی نیست که از خارج وارد بدن شود). این اسیدآمینه موجب تولید دوپامین، اینفرین، و نوراپی نفرین می شود. آنها مسئول بیداری مغز هستند و خود تیروزین هم موجب تولیداستیل کولین نیز می شود که مسئول بی دری مغز است.

برای داشتن اعصابی آرام ، همیشه به مقدار کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B مانند انواع گوشت، جگر، غلات و نان سبوس دار و جوانه گندم استفاده کنید.

اسیدآمینه به طور عادی در بدن از فیل آلانین فقط در مواد غذایی یافت می شود (یعنی اسیدآمینه ی ضروری). برای این که تأثیر آن را روی مغز دریابید به این خبر توجه کنید: در یکی از جنگ ها به تعدادی از خلبان ها تیروزین تزریق کردند، در نتیجه ۲۸ ساعت بدون هیچ اشکالی بیدار بودند. این اسیدآمینه در بادام، کنجد، کدو حلوایی، تخم مرغ، لبنیات و گوشت وجود دارد. چند نکتهی مهم: تریپتوفان یک ناقلی عصبی دیگری به نام سروتوئین تولید میکند که آرام بخشی است و فقدان آن به بی خوابی، تندمزاجی و ناراحتی را به اعتیاد به الکل بکشاند. در مغز مانعی وجود دارد که ورود خون را به مغز دقیقا کنترل می کند، برای ورود تریپتوفان به مغز به هیدرات های کربن نیاز است. یعنی اگر بخواهیم تریپتوفان بیشتری به مغز برسد باید هیدرات کربن مصرف کنیم تا قند خون افزایش یابد و انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده راه دسترسی به مغز را باز کند. پس برخلاف فیل آلانین، تریپتوفان برای ورود به مغز به انسولین نیاز دارد.

نکته ۱) به طور کلی قندها باعث تولید ناقل عصبی سروتوئین و جذب اسیدآمینه تریپتوفان میشوند و وقتی این مواد به مغز نرسد مشکلاتی به وجود میآید. پدیده های اخلاقی و روابط اجتماعی در حال ضعیف شدن و گستگی خانواده ها در حال افزایش است. جرم، سرقت و فحشا بروز می کند و چنانچه ازظواهر بر می آید سوئ تغذیه علت اصلی نابرابری اجتماعی و فکری است 

نکته ۲) در یک بررسی  افراد بالای ۶۰ سالنتایج زیر به دست آمده است:

– کسانی که ویتامین B استفاده کرده بودند، حافظه ی بسیار قوی داشتند.

– کسانی که در خون آنها آهن زیاد بود، دارای امواج مغزی قابل مقایسه با ۲۰ تا ۳۰ ساله ها بودند.

– کسانی که میزان کاروتن (تولیدکننده ی ویتامین A) آن ها کافی بود، در آزمایش هوش بهترین نتیجه را داشتند.

– کسانی که دچار کمبود ویتامین B بودند، از نظر فعالیت های روحی و مغزی مشکلاتی داشتند. آیا میدانید؟ مغز انسان روزانه ۱۸۰ گرم خوراک میخواهد که این خوراک اساساً گلوکز است و بدون وجود آن مغز نمی تواند به نحو مؤثری فعالیت کند. نکته ی قابل توجه اینکه مغز و چشم نمی توانند برای خود گلوکز ذخیره کنند. بنابراین باید مرتب سوخت لازم را دریافت کنند. نکته ی دیگر این است، کسانی که برای تقویت مغز یا آرامش اعصاب، چای یا قهوه یا نوشابه و یا دخانیات مصرف می کنند باید بدانند این ها تنها محرک های مغز و اعصاب هستند و حتی ذرهای از مادهی مفید غذایی و را فریب می دهند، بدین جهت روزبه روز حالشان دگرگون تر، اعصاب شان متشنج تر، کم تحمل تر، پرخاشگر  خواهند شد.

همچنین ببینید

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در و تقویت حافظه فشارهای ذهنی، به کار بستن تکنیک هایی راپیشنھاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *