معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / بهترین برنامه غذایی در دوران بارداری ….
تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

بهترین برنامه غذایی در دوران بارداری ….

بهترین برنامه غذایی در دوران بارداری ….

 

سه ماه اول بارداری 

 

در سه ماهه اول بارداری اعضا کودک شما در حال تکوین است و این دوره است که از افراط و تفریط باید خودداری شود. تغییر ناگهانی رژیم غذایی عاقلانه نیست و نباید یک دفعه رژیم غذایی گوشتی را به نباتی تبدیل کرد.

ماهها طول میکشد که بدن شما عادت کند. بهتر است بیشتر از غذاهای تازه استفاده کرد.

در این دوره به دلیل حالت تهوع، غذای کافی و آنچه مورد نیاز است به بدن نمی رسد، مع هذا کودک قادر خواهد بود از ذخیره غذایی بدن شما استفاده کند تا شما رژیم غذایی کاملاً متعادلی به دست آورید. سعی در خوردن غذا مختصر در بین دو وعده غذا را داشته باشید که شامل کربوئیدراتها و پروتئینها باشد. در حالی که محتوی محرک ها، به ویژه قند پالایش شده نباشد.

 

سه ماه دوم بارداری

 

معمولا از شروع ماه چهارم تا ماه ششم راحت ترین است. در این هنگام حالت تغذیه شما اغلب در ایده آل ترین وضع خود است. شما از حامله بودن خود لذت برده و به روزهای زایمان خود فکر می کنید، احتمالا اشتها خوبی دارید و در عین حالی که از خوردن زیاد خودداری می کنید از غذاها بهتر استفاده خواهید کرد. در این زمان تغذیه به دلیل رشد کودک مهم است.

 

سه ماه سوم بارداری

 

به مرور که به روز تولد کودک نزدیک می شوید تغذیه اهمیت خود را حفظ میکند. از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد سوء هاضمه و یبوست می شود خودداری کنید. متوازن بودن رژیم غذایی به شما کمک خواهد کرد که افزایش وزن پیدا کنید.

همینطور به شما کمک خواهد کرد تا خوب بخوابید و برای شما انرژی و نیروی لازم را برای زایمان و شیردهی فراهم می سازد.

 

اشتها  در بارداری

 

عموما اشتها شما افزایش خواهد یافت که انعکاس افزایش نیاز غذایی حاملگی می باشند.

در صورتی که در اوایل حاملگی به خاطر تهوع از اشتها شما کاسته میشود یا دشوار است که یک دفعه زیاد غذا بخورید، باید کوشش کنید در هر وعده، کم بخورید اما دفعات غذا خوردن را افزایش دهید.

شما باید چند بار در روز غذا بخورید مثلا، صبح زود، بین صبحانه و ناهار، ظهر، بعد از ظهر و شام، آهسته خوردن نیز مهم است همچنین خوب جویدن غذا. از این رو بدین وسیله از بیش اندازه خوردن غذا و سوء هاضمه جلوگیری می شود.

گاهی فقدان اشتها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B باشد. در این صورت ظرف چند روز با خوب خوردن غذا اشتهای شما باز میگردد.

گاهی عده  از خانمها احساس می کنند که میلی به بعضی از غذاها به ویژه مواد قندی یا سرخ کرده ندارند و در عوض عده ای هم احساس می کنند میل شدیدی به بعضی از غذاها دارند مخصوصاً غذا شیرین، در گذشته عده ای از زنان تمایل به خوردن چیز غیر خوراکی از قبیل ذغال، خاک و خمیردندان داشتند.

این وضعیت که اصطلاحاً به آن «PICU» اطلاق می شود عبارت است از اشتها به چیزی که نباید خورده شوند و ممکن است ناشی از کمبود غذایی و کمبود آهن و سایر املاح معدنی مثل «کوبالت» باشد.

امروزه این حالتها به دلیل بهبود وضع تغذیه و رعایت بهداشت به ندرت دیده می شود.

تمایل بیش از اندازه به غذا معین یا تنفر برخی غذاها ممکن است، ناشی از تغییر در هورمون بدن که در زمان حاملگی روی میدهد، باشد. این تغییرات هورمونی به نوبه خود ممکن است پرز مزه را نیز متأثر سازند.

دوست داشتن یا نداشتن مواد غذایی معین تا حدی که منطقی باشد، مضر نیستند. در هر حال خوردن بیش از اندازه میوه نرم، کیک، شکلات و به طور کلی شیرینیجات و نوشابه گازدار و آب میوه و بستنی باعث افزایش وزن خواهند شد.

بین غذا اصلی میتوانید از نوعی مواد ئیدروکربن مثل دانه ها یا گردو، کشمش و سایر میوه  خشک و سبزیجات خام و میوه مانند هویج و کرفس استفاده کنید و اگر رژیم غذایی شما مغذی باشد متوجه خواهید شد که تنفر شما از غذا کاهش می یابد.

همچنین ببینید

زيره پلو

زيره پلو در طب سنتی

زيره پلو در طب سنتی مواد لازم مواد لازم برای تهیه  «زیره پلو» به شرح …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *