معماری
بیماری قلبی
بیماری قلبی

بیماری قلبی چیست؟

بیماری قلبی چیست؟

چگونگی تغذیه برای سلامتی قلب و عروق

رعایت اصول صحیح تغذیه برای کار عادی قلب و عروق اهمیت به سزایی دارد بدیهی است که افرادمختلف بر حسب شرایط زندگی، نوع کار، تمایلات خود و غیره به طرق مختلف تغذیه میکنند ولی تغذیه به هر شکلی و به هر فرمی که باشد باید اصول و قواعد مخصوص آن رعایت شود.

تغذیه افراد سالم

غذا یک فرد سالم باید متنوع و کامل باشد؛ یعنی غذا باید تمام مواد مورد نیاز بدن را به نسبت معین داشته باشد. مواد اصلی و مورد نیاز بدن عبارتند از مواد پروتئینی، مواد هیدورکربنه، چربی، املاح و ویتامین ها.انسان نباید بیش از حد لازم غذا بخورد؛ زیرا افراط در تغذیه باعث چاقی و باعث اختلال در کار قلب و عروق خواهد شد. فواصل بین ساعات تغذیه نیز نباید خیلی زیاد باشد مثلاً خوردن فقط روزی دو بار غذا در یک شبانه روز برای قلب و عروق زیان آور است. زیرا این نوع تغذیه باعث میشود که فشار زیاد از حد برای دستگاه گردش خون تولید گردد. افراد سالم باید روزانه ۳ یا ۴ نوبت غذا بخورند. اگر تغذیه فرد در شبانه روز سه بار باشد در این صورت باید ناهارش مفصل تر و شام او سبک تر باشد.

تغذیه افراد سالخورده

تغذیه  افراد سالخورده و مسن داراویژگی مخصوصی است. که هر کسی باید نسبت به آنها آگاهی  لازم را داشته باشد. باید حجم و میزان کالری غذا برای افراد سالخورده و مسن کم باشد و این گونه افراد باید غذا خود را در شبانه روز در ۴یا۵ نوبت صرف کنند  به مقدار زیاد تا فشار زیاد بر قلب و عروق آنها وارد نیاید. افراد سالخورده و مسن نباید آب و مایعات را زیاد از حد مصرف کنند به طور که مجموع آب مصرفی و هرگونه غذا  مایع برای آنها در هر شبانه روز بیش از یک لیتر یا بیش از ۵ لیوان نباشد. افراد سالخورده و مسن نباید خوراکی  را که دارای مقدار زیادی چربی حیوانی و کلسترول هستند به میزان زیاد بخورند؛ زیرا در این سن بیماری تصلب شرایین بیشتر و شدیدتر پیشرفت میکند. افراد سالخورده و همچنین افراد میان سال نباید مواد قندی، شیرینیجات کربوهیدرات زود جذب را به مقدار زیاد مصرف کنند زیرا اولا، با افزایش سن، خطر بروز بیماری قند زیاد می شود و خوردن مواد قندی و کربوهیدرات زود جذب نیز فشار اضافی برلوزالمعده وارد میآورد. اگر این موضوع زیاد تکرار شود ممکن است قوا این عضو به کلی تمام شده و در اینده نتواند مقدار کافی انسولین تولید کند در این صورت مرض قند ایجاد خواهد شد. ثانياً، زیاده روی و تکرار مصرف کربوهیدرات زود جذب، به خصوص تک قندی ها که خیلی زود اکسید شده و نیروی مورد نیاز بدن را تولید میکنند، باعث میگردند که از سوختن مواد چرب و کلسترول ممانعت به عمل آورید. موضوع فوق باعث میگردد که مقدار کلسترولی و بعضی دیگر از چربیها که نمی توانند به مصرف برسند، در بدن افزایش یابند و به این ترتیب خطر بروز و یا تشدید بیماری تصلب شرایین ایجادمی شود.

علائم بیماری قلبی

علائم عمومی بیماری ها قلبی عبارتند از درد قفسه  سینه ، تنگی نفس ، تپش قلب ، سنکوپ  یا پیش سنکوپ. اگرچه این علائم مشخصات بیماری قلبی هستند اما غیراختصاصی است. در نتیجه ممکن است بیماری دیگری هم رخ دهد مانند: بیماری  استخوانی، عضلانی، ریوی، کلیوی یا دستگاه گوارش، به علاوه بعضی از بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی ممکن است فاقد علامت باشند. یا دارای علائم غیرمعمولی باشند، درد سینه یک علامت شایع است و معمولاً نشانی از بیماری قلبی یاغیر قلبی می باشد. برای تشخیص علائم درد باید به این موارد توجه کرد: کمیت، کیفیت، دفعات آن، محلان، مدت درد، وسعت انتشار دارد، عوامل تشدید کننده وتسکین دهنده دردبیماران اغلب داشتن درد قلب را انکار می کنند و در عوض نوعی ناراحتی در قفسه  سینه را شرح میدهند که به شکل فشرده شدن، گرفتگی، فشار، سوزش یا به صورت وزن سنگین روی سینه تعبیر می کنند، بیماران معمولاً وقتی ناراحتی خود را شرح میدهند مشت گره کرده خود را روی سینه قرار خواهند داد. دردقلبی معمولاً توسط فشار فیزیکی و روانی ایجاد میشود. شدت آن خفیف تا متوسط است و ۲ تا ۱۰ دقیقه طول میکشد. غالباً با استراحت و قرص زیر زبانی از بین میرود. درد قلب بیشتر در زمان صبح یا در هوا سرد یا پس از خوردن غذا زیاد و پر کردن شکم یا استنشاق دود سیگار ظاهر می شود که اغلب با علائم دیگر مانند تنگی نفس، تعرق، تهوع، تپش قلب یا احساس سبک شدن سر همراه است. گاهی ممکن است درد در حال استراحت نیز رخ دهد. گاهی درد ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد یا از منعکس کننده  اسپاسم (انقباض) عروق کرونری باشد. یکی از عوامل بیماری زا در مورد قلب چربی خون بالاست که به شرح زیر تقسیم بندی می شود.

کلسترول

بدن انسان به کلسترول احتیاج دارد ولی مصرف بیش از حد آن باعث بیماری خواهد شد. مقدار کلسترول که روزانه مورد استفاده  بدن قرار میگیرد حدود هزار تا دو هزار میلیگرم می باشد که در طول روز به وسیله  غذا وارد بدن می شود. حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیگرم آن جذب خواهد شد. زرده تخم مرغ، کره، جگر، مغز، گوشت و دنبه حاوی بیشترین کلسترول هستند که بیماران قلبی باید از خوردن آنها پرهیز  کنندمصرف سیگار نقش مهم در بیماری عروقی کرونرو سکته  قلبی دارد. سیگار ضربان قلب را تند میکند و به دنبال ان دستگاه گردش خون و سایر اعضای وابسته، فعل و انفعالات لازم را انجام میدهند، بدون این که بدن فعالیت کرده باشد. چربی و قند اضافه در خون مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها باعث فشار بر سیستم جریان خون میگردد. ۲۰ عدد سیگار در روز به اندازه  ۸ ساعت دوچرخه سواری به قلب فشار می آورد بدون این که ماهیچه ها و بدن فعالیت کرده باشند. در نتیجه سوخت و سازی صورت نمیگیرد و فقط قلب کار اضافی انجام .داده است

فشار خون بالا

افزایش فشار خون مزمن برای قلب و مغز خطر بالقوه محسوب می شود. سازمان بهداشت جهانی اندازه ها زیر را برای فشارخون، معین نموده است. طبیعی: زیر عدد ۱۴۰/۹۰ میلیمتر جیوه.  مرز طبیعی و فشار بالا: ۱۴۰/۹۰ الی ۱۵۰/۹۵ میلیمتر جیوه.  بالا: ۱۵۰/۹۵ میلیمتر جیوه به بالا.

استرس روحی و اجتماعی

این فاکتور نیز از  عوامل بیماریزا محسوب شده و در نتیجه فشار استرس غیرقابل تحمل باعث بروز بیماری می شود. طبق تحقیقات انجام شده: سکته  قلبی در شهر بزرگ بیشتر ازروستاها است تعویض محل سکونت به طور مکرر افراد را مستعد بیماری میکند. کار در کارخانه با تحرکی کم و فشار عصبی زیاد و کلاً مشاغل استرسزا اثرات بسیار سوء و بدی به همراه دارد.

رژیم غذایی

کم کردن وزن به وسیله  محدویت مقدار کالری دریافتی و بالا بردن مصرف انرژی به وسیله ورزش و فعالیت بدنی، کسی که وزن طبیعی دارد (حدود ۷۰ کیلوگرم) و هر روز بیش از صد کالری (یک عدد سیب، چهار عدد گردو و یک تکه نان) و بیشتر از نیاز بدنش مصرف کند بعد از گذشت ۵۰۰ روز چهار کیلو به وزنش اضافه میشود.

کم کردن وزن با رعایت این شرایط به دست میاید: کنار گذاشتن نمک، محدود کردن مواد قندی (تا حدود ۶۰ گرم در روز)، محدود کردن چربی مصرفی تا حدود ۲۵ گرم در روز، روزه هفته ای یک بار و مصرف نوشیدنی ها بدون کالری مانند آب، چای، قهوه.

رژیم غذایی ۷۰۰ کالری

صبحانه ۱۵۰ کالری، ناهار ۴۰۰ کالری، شام ۱۵۰ کالری، در شروع کار، مواد قندی را که سریع وارد گردش خون می شوند از رژیم غذایی حذف کنید و از مواد قندی موجود در سبزیجات و میوه استفاده کنید. همچنین از مصرف نوشابه  الکلی و نوشابه گازدار خودداری کنید. یک لیوان آب پرتقال = ۱۵۰ کالری نوشابه گازدار = ۱۵۰ کالریورزش و فعالیت بدنی در افراد چاق تمرین برای گردش خون به حساب میآید. در صورت عدم نارسایی قلبی توصیه میشود که ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید. کالری مصرف به ازای هر ساعت فعالیت بدنی گوناگون به شرح زیر است: در حال استراحت ۳۰ کالری، کار تایپ ۹۰ کالری، کار در خانه ۹۰ کالری، راه رفتن و رانندگی ۱۲۰ کالری،ورزش ژیمناستیک ۳۰۰ کالری، رقصیدن ۳۶۰ کالری، شنا کردن ۴۰۰ کالری، چوب بریدن ۴۰۰ کالری، دوچرخه سواری ۴۵۰ کالری، بازی تنیس ۴۵۰ کالری، فوتبال ۵۰۰ کالری، بالا رفتن از پله ۵۴۰ کالریتجربه نشان داده است که رعایت یک رژیم غذایی طولانی مدت برای افراد چاق رضایت بخش نبوده، بلکه این افراد باید روش زندگی خود را به شرح زیر تغییر دهند . مصرف غذا پنج وعده در روز اما کم. خوردن و آشامیدن فقط در ساعات که قبلاً تعیین شده است. مشارکت در مصرف غذا با افراد که کم میخورند. ذخیره نکردن مواد غذایی تحریک کننده در خانه. ته مانده  غذا در سفره سریعاً جمع آوری شده و دور از دسترس نگهداری شود. قبل از این که هر لقمه را وار ددهان کنید آن را هر لقمه ۲۰ الی ۳۰ دفعه آهسته جویده شود. آب راکم کم و با فاصله و جرعه جرعه بنوشیم. قبل از خوردن غذا میزان کالری آن تخمین زده شود. همراه غذا از نوشابه (الکلی و غیرالکلی) استفاده نشود. انجام کارها روزمره حتی الامکان به طور پیاده و از راه  طولانی تر باشد. به جا استفاده از آسانسور از پله ها استفاده کنید. سعی کنید در صورت امکان کارها را ایستاده انجام دهید

 

 

همچنین ببینید

حملات قلبی

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟  حملات قلبی به توصیه وی، بدون خجالت از این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *