معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / بیماری M.S و رابطه آن با مواد غذایی
بیماری M.S
بیماری M.S

بیماری M.S و رابطه آن با مواد غذایی

بیماری M.S و رابطه آن با مواد غذایی

بیماری M.S بیماری اسرارآمیزی است که علائم بیماری از خیلی ملایم تا خیلی شدید در افراد مختلف متفاوت است. در سالهای اخیر محققان در جستجوی یافتن رابطه  بین رژیم غذای و بیماری M.S تلاش وسیعی را آغاز کردهاند در این بررسیها دریافته اند در جوامعی که در رژیم غذای خود از چربی و بیشتر از چربی اشباع شده بخصوصی از لبنیات چرب و کره زیاد استفاده می کنند تعداد بیشتری به بیماری M.S مبتلا میشوند و جوامعی که در رژیم غذای بیشتر از ماهی دارای اسید چرب اومگا- ۳ استفاده می کنند، بیشتر درامان هستند، و کمتر به بیماری M.S مبتلامی شوند و این نشان میدهد که شاید وجود اختلالاتی در هضم انواع چربیها در اشخاص مختلف ممکن است قسمتی از ریشه این بیماری باشد. دکتر روی سوانای “در دانشگاه علوم بهداشتی اورگان طی سالهابیماران مبتلا به M.S را با توصیه رژیم غذائی کم چربی که مقدار چربیهای اشباع شدهٔ آن خیلی محدود بوده درمان می کرد. در گزارش تحقیقات او که در مجله انگلیسی لانست در سال ۱۹۹۰ منتشر شده آمده است که دکتر سوانای ۱۴۴ بیمار مبتلا به M.S را برای مدت ۳۴ سال تحت مراقبت داشت. در این مدت افرادی که مقدار مصرف چربی اشباع شده در غذای روزانه آنها خیلی کم و فقط به روزانه Yo گرم محدود بود، در مقایسه با بیمارانی که رعایت نمی کردند و از چربیهای اشباع شده در غذای خود بیشتر استفاده می کردند، بیماری آنها خیلی خفیف تر بود و نرخ مرگ ومیر نیز در آنها خیلی پائین تر بوده است. موفقیت بیشتر برای افرادی بود که رژیم با کاهش چربی اشباع شده را قبل از این که در اثر M.S معلول شوند یعنی در دوره آغاز ابتلا که بیماری خیلی خفیف بوده شروع کرده بودند، به طوری که این گونه بیماران که قبل از آغاز شدت بیماری رژیم غذای کم چربی و بخصوصی کم چربی اشباع شده را داشتند ۹۵ درصد در مدت ۳۰ سال بدون معلولیت واز پاافتادگی زندگی می کردند. دکتر سوانای اضافه می کند که اگر مقداری چربی اشباع شده در غذا حتی کمتر از ۲۰ گرم و مثلاً ۱۵ گرم باشد بهبودی سریعتر و موفقیت بیشتر است. در این تحقیقات نتیجه گرفته اند که چربی شیر و لبنیات برای افراد مبتلا به M.S مضر درجه اول است و در درجه بعد چربی گوشت قرمز است. در عین حال بیماران M.S بیشتر به ماهی و غذاهای دریائی که دارای اسید چرب اومگا- ۳ هستند نیاز دارند. دکتر رالف هولمان ” از دانشگاه مینسوتا و دکتر امر کو کمن” از مایو کلینیلی در بررسی های خود دریافته اند که عدم تعادل در مقدار انواع اسیدهای چرب در بدن موجد مسائلی در سوخت و ساز چربی در بدن می شود و برای رفع این مشکل باید با خوردن اسید چرب اومگا- ۳ این عدم تعادل را اصلاح کرد. روغن ماهی از نظر اسید چرب اومگا- ۳ به قدر کافی قوی و مؤثراست ولی در عین حال برخی روغن های گیاهی از جمله روغن تخم کتان و روغن کانولا نیز ممکن است کمک کنند. بدیهی است برای اصلاح عدم تعادل چربی هادر بدن مقدار زیادی اسید چرباومگا- ۳ لازم نخواهد بود بلکه فقط مقدار محدودی در حدود چند قاشق مرباخوری درروز نیز میتواند این عدم تعادل را رفع کند.

همچنین ببینید

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در و تقویت حافظه فشارهای ذهنی، به کار بستن تکنیک هایی راپیشنھاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *