معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / بی خوابی را چگونه درمان کنیم؟!
بی خوابی
بی خوابی

بی خوابی را چگونه درمان کنیم؟!

بی خوابی را چگونه درمان کنیم؟!

بی خوابی یک نشانه است که در بیماریها و اختلالات فراوانی پدیدار می شود. هر چند اضطراب و افسردگی شایعترین علل بی خوابی هستند اما بی خوابی ممکن است نشانه ای از پرکاری تیروئید، مصرف برخی غذاها و نوشیدنیها، تغییر محل خواب، افزایش سن، مصرف برخی داروها، درد و احساس ناراحتی جسمی، و گاهی ضایعات مغز و ساقه مغز باشد. در هر مورد، علت اصلی باید مورد توجه قرار گیرد. مصرف داروهای خواب آور تنها به توصیه پزشک و آن هم برای مدت حداکثر یکماه جایز است. در ضمن ھر قرصں که به قرصں اعصاب ھم معروف باشد خواب آور نیست. داروهای اعصاب عموماً بر خواب تأثیر ندارند و حتی ممکن است موجب بی خوابی شوند. قرص آبی رنگ که به شما داده شده احتمالاً داروی نورولپتیک(خاصی بوده است که در مورد برخی روانپریش ها به کار میرود و مصرف آن ضوابط دارد و داروی خواب آور نیست.

انواع بی‌خوابی
سه نوع بی‌خوابی تاکنون شناخته شده‌است: گذرا، حاد و مزمن.
بی‌خوابی گذرا بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و ممکن است دلیل آن استرس باشد.[۸] بی‌خوابی حاد به بی‌خوابی اطلاق می‌شود که بین سه هفته تا شش ماه است.[۹] بی‌خوابی مزمن به بی‌خوابی بیش از یک سال اطلاق می‌شود و ممکن است برای حواس فرد اختلالات جدی ایجاد کند[۸] این نوع کم خوابی می‌تواند سالها طول بکشد. برخلاف دو نوع قبل این نوع کم‌خوابی می‌تواند اختلالی باشد که نتیجه مستقیم مشکلات روانی است. تاثیرات آن که با توجه به ریشه اش متفاوت خواهد بود شامل خواب‌آلودگی، خستگی عضلانی و یا روحی، و توهم می‌شود. غالباً مبتلایانِ به بیخوابی مزمن افزایش هوشیاری(alertness) خواهند داشت.
عوارض کم‌خوابی
کاهش بهره ذهنی
ابتلا به سرطان
کندشدن واکنش محیطی
خطر افسردگی
افزایش خطر اختلالات عصبی
ضعف سیستم ایمنی بدن
افزایش خطر ابتلا به دیابت
افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی
فشار خون
چاقی: پژوهش‌گران مرکز تحقیق تغذیه و چاقی نیویورک به این نتیجه رسیدند که کم‌خوابی شبانه علاوه بر به هم ریختن حال و هوا و مزاج آدمی موجب چاقی و به هم ریختن ظاهر بدن می‌گردد
درمان بی‌خوابی
درمان بی‌خوابی به روشهای غیردارویی مانند مناسب نمودن بستر، مطالعه قبل از خواب، اصلاح عادات غذایی و روشهای دارویی مانند مصرف بنزودیازپین‌ها و زولپیدم صورت می گیرد.

همچنین ببینید

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در رفع فشارهای ذهنی و تقویت حافظه

اثر ورزشهای سبک در و تقویت حافظه فشارهای ذهنی، به کار بستن تکنیک هایی راپیشنھاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *