معماری
خانه / بیماری و عوامل ایجاد کننده / توصیه هایی برای رفع کم خوابی در کودکان…
کم خوابی در کودکان
کم خوابی در کودکان

توصیه هایی برای رفع کم خوابی در کودکان…

توصیه هایی برای رفع کم خوابی در کودکان…

 کم خوابی

کم خوابی بعضی از نوزادان و شیرخواران ممکن است برای والدین مشکل آفرین ونگران کننده باشد. ممکن است فرزند شیرخوار شما به مدت چندین هفته از ابتدای تولد کمتر از میزان طبیعی که ۱۶ تا ۲۰ ساعت در شبانه روز است بخوابد، مثلا در شبانه روز فقط ۱۲ ساعت آن هم به طور چرتهای کوتاه و منقطع و غیر قابل پیش بینی بخوابد. ممکن است این گونه کودکان حتی شبها نیز خواب طولانی نداشته باشند وبارها از خواب بیدار شوند. مادران و پدران این گونه کودکان نیز دچار اختلال خواب می شوند ونمی توانند شبها خواب کامل و پیوسته داشته باشند.شیرخواران و اطفال کم خواب معمولا سرشار از زندگی و کودکانی عاطفی و اجتماعی هستند و نسبت به آنچه در اطرافشان میگذرد، بسیار کنجکاو و علاقمند هستند. تا زمانی که فرزندتان در هنگام بیداری، آرام و سرحال و راضی به نظر میرسد، به اقدامات درمانی نیاز ندارد.

معمولاً شیر خواران چندبار در طی روز می خوابند. بعضی از نو پاها در وسط روز یک تا دو ساعت می خوابند. ممکن است کودکان کم خواب بیشتر از ۸ ساعت در شبانه روز بخوابند و صبح خیلی زود هم از خواب بیدار شوند. الگو و میزان خواب کودکان با یکدیگر متفاوت است ولی نوزادان و شیرخواران به خواب بیشتری نیاز دارند. اگر کودک، کج خلق و عصبی و ناراحت به نظر برسد ممکن است دچار کم خوابی شده باشد؛ ولی کودکی که آرام وسرحال و با نشاط است نشان دهنده ی این است که میزان خواب او با نیازش تطابق دارد و مشکل کم خوابی ندارد.

عوارض کم خوابی 

اگر کودک کمتر از ۸ ساعت در شبانه روز بخوابد و عصبی و بی قرار به نظر برسد،والدین باید شرایط خواب بیشتر را برای او فراهم کنند، ولی در صورتی که کودک کم خواب، سرحالی و با نشاط به نظر برسد هیچ خطری او را تهدید نمیکند، اگر چه کم خوابیاو برای پدر ومادر مخل آسایش و موجب ناراحتی است.

درمان  کم خوابی

۱) سعی کنید، با واقعیت کم خوابی نسبی فرزندتان کنار بیایید و در ماه های اولیه  شیرخوارگی در هنگام بیداری ها و احتمالاگریه های شبانه، با همسرتان به نوبت از فرزندتان نگه داری کنید تا دچار خستگی مفرط (و ضعف) نشوید.

۲) اگر فرزند شیرخوارتان شبها بیدار می شود و گریه می کند، به اتاق او و به کنارشی بروید و با حوصله او را آرام کنید. تا حد ممکن او را به رختخواب خود نبرید، مگر این که احتمال دهید که بیمار است و یا ترسیده است. اگر فرزندتان به گریه کردن و بهانه گرفتن ادامه می دهد، سعی کنید در اتاقش چند دقیقه ای نزد او بمانید که بخوابد و احساس نکند که شما نسبت به او بی اعتنا هستید و او را رها می کنید.

۳) در اتاق کودک نوپای خود به اندازه  کافی اسباب بازی و کتاب بگذارید، به طوری که در دسترسش باشد تا اگر صبح زود از خواب بیدار شد، مدت زمانی با آنها سرگرم باشد تا شما بتوانید کمی بیشتر بخوابید توجه داشته باشید که وسایل خطرناک در دسترس او نباشد

در صورتی که بی خوابی بر سلامتی فرزندتان اثر منفی گذاشته و موجب بی قراری و بد خلقی او شده است و یا اگر از این وضعیت بیش از حد خسته و افسرده شده اید بهپزشک و مشاور مراجعه کنید تا شما را برای بهبود این وضعیت راهنمایی کنند.

 اگر وضعیت سلامت جسمانی و افزایش وزن کودک مناسب و طبیعی باشد، ممکن است پزشک برای فرزندتان داروی مسکن یا خواب آور ضعیفی را تجویز کند تا خواب او تا حدی عمیق تر و طولانی تر شود و شما نیز زمانی برای استراحت داشته باشید.

– سعی کنید اتاق کودک را مرتب و راحت و هوایش را معتدلی نگه دارید.

– در برابر بی خوابی و کم خوابی فرزندتان تا حد ممکن عصبانی و خشمگین نشوید. سعی کنید این موضوع را به عنوان واقعیتی که با آن رو به رو هستید، بپذیرید و مراقب خواب کافی خودتان باشید. هر زمانی که فرزندتان میخوابد شما نیز بخوابید و در صورتی که به کارهای او و منزلتان نمیرسید از خانوادهی خود و دوستانتان در نگهداری کودک و انجام کارها کمک بگیرید. (و یا در صورت امکان برای مدتی فردی را برای کمک استخدامکنید.

– اگر فکر می کنید که فرزندتان در کنار شما بهتر و بیشتر می خوابد او را به رختخوابخود ببرید، این کار معمولا بر تربیت او اثر منفی نمیگذارد و موجب لوس شدن اونمی شود.

– هیچ گاه به عنوان تنبیه، فرزندتان را به رختخواب نبرید، زیرا این عمل موجبمی شود خواب و رختخواب برای او تداعیگر تنبیه باشد. به این ترتیب نسبت به خوابکم علاقه تر می شود و مقاومت بیشتری نشان میدهد.

-هرگز بدون اجازه  پزشک به کودک شربت خواب آور ندهید. 

 

همچنین ببینید

همه چیز درباره شوک آنافیلاکسی

همه چیز درباره شوک آنافیلاکسی

همه چیز درباره شوک آنافیلاکسی شوک  آنافیلاکسی این بیماری بسیار خطرناک است و به مراقبت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *