معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!
سوء تغذیه
سوء تغذیه

توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!

توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!

جلوگیری از سوء تغذیه

مصرف ویتامین  

بررسی نشان می دهد مصرف ویتامین به میزانی بالاتر ازدر  پیشنهادی احتمالا از ابتلاء به سرطان و بیماری قلبی می کاهد، ایمنی بدن را افزایش و میزان قند خون را تنظیم می کند و حتی مانع از ابتلاء به آلزایمر می گردد. اما چگونه می توان از میزان صحیح ویتامین و خواص آن بهره مند شد؟با صرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی که حتی گاهی پزشکان معالج هم از ان ها استفاده می کنند، امر فوق تحقق می یابد.

مکمل های مذکور باید به طور کامل (صد در صد) میزان توصیه شده در تغذیه را تأمین کند که شامل ویتامین آ (بتا، کاروتین)، ویتامین های B بتامین، ریبوفلاوین، نیاسین اسیدپانتونین، اسید فولیک و ویتامین های 6B و B ۱۲ ) و ویتامین های E D.C و K است. به علاوه باید صددرصد منیزیم، سلینیوم و روی توصیه شده در لیست مذکور و حداقل ۱۰۰ میکروگرم کروم و سایر مواد معدنی مورد نیاز یک فرد سالم را دارا باشد. شاید مکمل های دارای برچسب آنتی اکسیدان بالا مناسب ترین باشند زیرا دارای ویتامین های C و E و A هستند.

توجه به زمینهٔ بیماری در خانواده

بسیاری از متخصصان بر این عقیده اند که بسیاری از بیماری های مزمن (انواع دیابت، بیماری قلبی و سرطان) ارثی می باشند. بدین مفهوم که مسئله وراثت زمینهٔ بروز انواع بیماری ها است که به نظر دکتر هربرت نوع تغذیه در بروز آن ها نقش کلیدی دارد. وی توصیه می کند از سابقهٔ بیماری ها در خانواده لیستی تهیه و با پزشک خود در مورد بهترین نوع تغذیه جهت دوری از ابتلاء به آن ها مشورت کنید. برای مثال اگر در خانواده فردی در سن ۹۰ سالگی به سکتهٔ قلبی مبتلا شده است در مصرف چربی ها امساک کنید. دکتر کارن سالن تانو توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر از مراکز معتبر در این زمینه از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

لیست مواد غذایی ناسالم و بیهودهٔ مصرف شده توسط یک مرد آمریکایی در طول سال عبارت است:

۳۰۰ بطری سودا

۲۰۰ بسته آدامس

۱۰۰ پاند شکر تصفیه شده

63 دوجین شیرینی دونات

55پاند انواع چربی ها و روغن ها

۵۰ پاند بیسکویت و کیک

۲۰ گالن چهار لیتری بستنی

۱۰ پاند آب نبات

۵ پاند سیب زمینی سرخ

ویتامین ها و مواد معدنی

 درطول تاریخ، انسان با خوردن و خوابیدن و اعمال جنسی مشغول بوده است. به عبارتی دیگر از زمان پیدایش بشر برروی کره خاکی تاکنون مقادیر بسیاری غذا بالغ بر میلیون ها تن و زمان بسیاری صرف خوردن، خواییدن و فعالیت جنسی شده است که دو سؤال زیر را در ذهن ایجاد می کند :

با این همه تمرین چرا انسان هنوز در پی شناخت غذای سالم است ؟

چرا هنوز هم علم تغذیه در پی یافتن مناسب ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان است ؟

بدون شک کاووش های علمی در پی دست یابی به رژیم غذایی مناسبی است که باعث زندگی سالم تر و طولانی تر گردد. در ادامه به کشفیات جدید پیرامونموادغذایی اشاره می شود که اطلاع از آن ها برای همگان ضروری است. حفظ سلامتی با استفاده از آنتی اکسیدها

از زمان های بسیار دور و گذشته تصور براین بوده که جسم انسان با گذشت زمان فرسوده می گردد. امروزه محققان دریافته اند که این امر به دلیل وجودرادیکال های آزاد و ملکول هایی با واکنش بالا صورت می گیرد که در جریان متابولیسم عادی بدن تولید می شوند. رادیکال مذکور با تخلیهٔ الکترون از نسج های بدن باعث کاهش الکترون ها و در نتیجه تخریب سلول های بدن می گردد. با افزایشسن، این تخریب به صورت انسداد سرخرگ ها، بیماری آب مروارید و دیگر ضایعات شدید درون بدن ظاهر می گردد. با استفاده از  آنتی اکسیدان ها، می توان مواد تولید شده در بدن و یا موادی که در رژیم غذایی وجود دارد و رادیکال های مضر آزاد را قبل از آن که باعث تخریب سلول های بدن شوند از بین برد. آنتی اکسیدان ها E ،C و A در مواد غذایی وجود دارند. دکتر کارن سلن تانو عقیده دارد جذب آنتی اکسیدان های مذکور جهت خنثی کردن اثرات تخریبی رادیکال های آزاد از اهمیتبسیار برخوردار است و در صورت عدم استفاده از آنتی اکسیدان کافی، تخریبسلول ها صورت می گیرد. در ادامه به سه منبع اصلی آنتی اکسیدان ها اشاره می گردد:

ویتامین C 

ویتامینC موجود در آب پرتقال می تواند از بروز بیماری های مختلف از عفونت های خونی تا حملات قلبی جلوگیری کند. به گفته دکتر کارن سالن تانو مطالعات نشان می دهد استفاده از ویتامین C از شدت بعضی از سرماخوردگی ها می کاهد. اگرچه نتایج بعضی از مطالعات مذکور قطعی نیست ولی بسیاری عقیده دارند ویتامین C در کاهش شدت بعضی از سرماخوردگی ها نقش بسیار دارد. دکتر کارن سالن تانو عقیده دارد با تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن در طول روز (۹ میلی گرم) از طریق نوشیدن یک لیوان آب پرتقال می توان از کمبود ویتامین مذکور در بدن جلوگیری کرد ولی احتمال برای برخورداری از اثرات پیشگیری کنندهٔ آن نیاز به مصرف بیشتر است. افراد بسیار از مکمل های ویتامین C به میزان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز استفاده می کنند که کاملاً بی خطر است. ویتامین C در مرکبات و بعضی از سبزیجات از جمله فلفل سبز، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم به وفور یافت می شود. توصیه می شود سبزیجات مذکور به صورت خام و یا با حرارت کم پخته شوند. زیرا ویتامین با حرارت از بین می رود.

ویتامین E


این ویتامین از اکسیده شدن لیپوپروتئین باغلظت پایین (کلسترول بدخون) جلوگیری می کند. جریانی که بنظر می رسد در طی آن انسداد رگ ها شکل می گیرد و فردرامستعد ابتلاء به حملهٔ قلبی میکند.متأسفانه ویتامین E بیشتر در روغن های گیاهی (دانه های روغنی) یافت می شود که به عقیدهٔ دکتر کارل باید از مصرف زیاد آن ها خودداری کرد زیرا چربی گیاهی هم یک نوع چربی است. مطالعات وی نشان می دهد دریافت ویتامین E مورد نیاز بدن تنها از طریق رژیم غذایی بعید به نظر می رسد. وی پیشنهاد میکند که مردان در طول روز از مکمل های حاوی ۱۰۰ واحد بین المللی استفاده کنند.

بتا کاروتین یا ویتامین A

نوعی ویتامین A یا بتاکاروتین، آنتی اکسیدان نوی دیگر است که از تخریب سلولی می کاهد. به گفتهٔ دکتر کارن سالن تانو مطالعات نشان می دهد با دریافت بتاکاروتین بالا (بین ۵ تا ۹ میلی گرم ) در روز می توان خطر ابتلاء به حملات قلبی و سرطان به ویژه سرطان رودهٔ بزرگ را کاهش داد. در صورت مصرف ۵ واحد میوه و سبزیجات پیشنهاد شده در طول روز بتاکاروتین مورد نیاز بدن تأمین میگردد. میوه های توصیه شده عبارتنداز: میوه های نارنجی چون طالبی و گرمک، انبه، هلو و زردآلو و سبزیجات یاد شده عبارتند از: هویج، کدوی مسما و سیب زمینی.

اد امه این مطلب را می تواند در قسمت سوم مشاهده نمایید

همچنین ببینید

آلرژی در نوزادان

معمول ترین غذاهای آلرژی زا چه هستند؟

معمول ترین غذاهای آلرژی زا چه هستند؟ بدون شک شیرگاو معمولترین ماده  غذایی آلرژی زاست. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *