معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!
سوء تغذیه
سوء تغذیه

توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!

توصیه های لازم برای پیشگیری از سوء تغذیه..!

جلوگیری از سوء تغذیه

آنتی اکسیدان های مذکور تنها مواد مورد نیاز بدن انسان نیستند که سلامتی بدن را تضمین می کنند. آنتی اکسیدان های دیگری هم وجود دارند که در حفظ و سلامتی بدن نقش ویژه دارند که عبارتند از:

ویتامین 6B

که احتمالاً در جلوگیری از ابتلاء به سنگ کلیه مفید است. منابع دارای ویتامین مذکور بسیار است از جمله سویا، ماهی تن، گوشت گاو، گوشت خوک و جوجه که می توان با مصرف مواد مذکور نیاز بدن را تأمین نمود.توصیه می شود افراد مبتلا به سنگ کلیه جهت مصرف مکمل های ویتامین ۹B با پزشک معالج خود مشورت کنند. ویتامین 6B تنها ویتامینی است که باید با تجویز پزشک مصرف گردد

پتاسیم

 شهرت این ماده به دلیل تأثیر بر فشارخون بالا است. برخی مطالعات نشان داده است که با استفاده از مکمل های پتاسیم در بیماران مبتلا به فشار خون، مصرف داروهای فشارخون در ذزهای پائین تر امکان پذیر است. به عبارتی پتاسیم باعث کنترل بهتر فشارخون با مقادیر کمتر داروهای ضدفشارخون می شود. توصیهٔ متخصصان مصرف حداقل ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است که به نظر دکتر ریچارد وود (استادیار مرکز تغذیهٔ دانشگاه تافت بوستون) به سادگی از طریق مصرف میوه و سبزیجات کافی تأمین می گردد. منابع دارای پتاسیم عبارتند از: اسفناج، موز، گوجه فرنگی و شیر۔

منیزیم

این ماده برای متابولیسم سالم اهمیت بسیار دارد. محققان عقیده دارند دریافت منیزیم کافی از طریق بدن احتمال بروز علائم أسم را کاهش داده  به افراد مبتلا به ضعف جسمی کمک کرده، فشارخون را کنترل ودر مقابل حملات قلبی فرد را محافظت می کند.

منیزیم مورد نیاز آقایان ۳۵۰ میلی گرم در روز است و منابع آن عبارتند ازاسفناج، غذاهای دریایی، جودوسر، انواع لوبیا و بقولات، سیب زمینی و برنج قهوه ای.

روی


 نقش عمده ای  در ذخیره سازی انسولين در لوزالمعده دارد و کمبود آن باعث ضعف فعالیت های جنسی می گردد. موادی چون گوشت گاو، صدفخوراکی و جوانه گندم سرشار از این ماده است. کاهش مصرف گوشت قرمزو عدم استفاده از جوانه گندم باعث کمبود روی در بدن می گردد. دکترفلیپریوزیه (دارو ساز محقق مرکز تحقیقاتی علوم تغذیهٔ انسانی آمریکا در گراندفورد داکرتای شمالی)توصیه می کند از مکمل های ویتامینی در طول روز استفاده شود که دارای ۵ تا10 میلی گرم روی باشد و یا از مکمل های روی به طور جداگانه استفاده گردد.

کلسیم

ماده ای که بیشترین شهرت آن جلوگیری از پوکی استخوان یا شکنندگی استخوان است. به گفتهٔ دکتر وود برخلاف تصور عامه، بیماری پوکی استخوان فقط خاص خانم ها نیست. آقایان به طور طبیعی دارای استخوان های پر حجم تر با قدرت جذب کلسیم بالاتری هستند که تا حدی مقاومت آنان را افزایش می دهد. ولی بسیاری از آن ها معمولاً به دلیل مرگ ناشی از ناراحتی هایی چون حملات قلبی فرصت ابتلاء به پوکی استخوان را پیدا نمی کنند. وی معتقداست امید افزایش طول عمر آقایان زیاد است و احتمال رفتن مردان جوان به خانه سالمندان نسبت به پدرانشان روبه کاهش است ولی امکان جلوگیری از ابتلاء به پوکی استخوان درسنين ۳۰ تا ۶۰ سالگی بعید به نظر می رسد و زمان تقویت استخوان ها دوران جوانی است. توصیهٔ وی دریافت حداقل ۸۰۰ میلی گرم کلسیم در طول روز است و بهترین راه تأمین آن مصرف محصولات لبنی با چربی کم، سهوعده در روز است

بدن انسان به طور متوسط شامل ۹۵ درصد اکسیژن، ۱۸/۵ درصد کربن ، ۹/۵ درصد  هیدروژن، ۱/۵ درصد کلسیم، 1درصد فسفر و ۰/۳۵ درصد پتاسیم، سولفور، سدیم ، کلرور منیزیم است. مواد دیگری چون آهن، ید، روی، و فلور به میزان ناچیزی در بدن یافت می شود.

اد امه این مطلب را می تواند در قسمت اول مشاهده نمایید

همچنین ببینید

مصرف ماهی در دوران بارداری

آیا مصرف نمک در دوران بارداری باید کم و محدود گردد؟

آیا مصرف نمک در دوران بارداری باید کم و محدود گردد؟ بعضی از افراد به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *