معماری
خانه / درمان دیابت / توصیه های مهم غذایی در طب سنتی
توصیه های غذایی
توصیه های غذایی

توصیه های مهم غذایی در طب سنتی

توصیه های مهم غذایی در طب سنتی

برای کاهش میزان مصرف کلی چربی و افزایش سلامتی خود و خانواده خود پیروی از توصیه های زیر سودمند می باشد:

  • مصرف چربی، به ویژه چربی های حیوانی و اشباع شده را در هر سنی که هستید محدود کنید. (چربی های حیوانی، چربی هایی هستند که درون گوشت نفوذ کرده اند . و به آن چسبیده اند، روغن حیوانی گاوی که از کره و شیرگاو استحصال می شود، طبق نظر قطعی و تجربی دکتر لاسا بلیر فرانسوی و تأکید آموزه های طب اسلامی نه تنها ضرر ندارد بلکه این روغن هم غذاست و هم دارو و با تأیید پیامبر اعظم اسلام (ص) شیر و روغن گاودواوشفاست).
  • از مصرف غذاهای بازاری که با روغن های اشباع شده و جامد تهیه می شوند خودداری نمایید. مخصوصاً اینکه اینگونه روغن ها چندین بار مورد استفاده برای سرخ کردن قرار می گیرند و با حرارت های بالا، تولید پراکسید لیپید که از عوامل سرطان زاست بسیار مضروخطرناک است.
  •  مراقب چربی های پنهان در غذاهای خود باشید. فراموش نشود که بسیاری از غذاها که به نظر بدون چربی هستند، در حقیقت مقدار زیادی چربی دارند، مثلاً سوپانواع سوسیس ها و کالباس ها، پنیرها، سس ها و آووکادو (۸۲ درصد از کالری آووکادومربوط به چربی آن است)، این چربی ها در واقع پنهان و غیرقابل رویت می باشند البته تمام انواع غذاها، حاوی چربی هستند. چربی های گیاهی مانند آواکادو چنانچه با مصلح أن مانند سرکه سیب مصرف شود، ضرر نخواهد داشت. مصرف چربی، به ویژه چربیهای اشباع شده را در هر سنی که هستید محدود کنید.
  •  برای حفظ سلامت خود و اعضای خانوادهٔ خود مواد غذایی کم چرب (به ویژه شیرو فراورده های کم چربی آن) را انتخاب نمایید و فرزندان خود را تا سن بلوغ با شیر پرچرب، و سپس به تدریج از چربیهای اشباع شده بپرهیزند عادت دهید.
  • از سرخ کردن زیاد مواد غذایی در داخلی روغن خودداری کنید. به جای سرخ کردن، غذاها را به صورت کبابی یا آب پز و یا بخارپز مصرف نمایید. سرخ کردن غذا باعث افزایش میزان چربی و کالری آن می شود. گوشت کبابی از گوشت سرخ شده مفیدتر و کم کالری تر است. درصورتی که لازم است غذا سرخ شود از سرخ کردن آن در روغن زیاد خودداری کرده و فقط بسیار محدود، یعنی به اندازهٔ چرب شدن ته ظرف از روغن استفاده نمایید و آن را فقط تفت دهید. برای استفاده کمتر از روغن جهت تهیه غذا، از ظروف تفلون و نچسب استفاده نکنید. اینگونه ظرف ها میتوانند سرطانزا باشند. بهترین ظروف آشپزخانه به ترتیب عبارتند از: مسی، روی (روحی)، سنگی، سفالی، چینی، بلوری مقاوم به حرارت، گلی و چدنی است.
  • مصرف ماهی را افزایش دهید، زیرا شما را از ابتلای به دیابت درامان نگه می دارد.
  • از مصرف گوشت گاو و فراوردههای آن (سوسیس، کالباس و همبرگر که غالباً از پوستهای مرغ های هورمونی تهیه و تولید می شوند) بپرهیزید و به جای اینگونه مواد غذایی، از ماهی، گوشت مرغ ارگانیک و رسمی انواع گوشت های شتر، شترمرغ، بلدرچین، بوقلمون و کبک استفاده نمایید.
  • چربی های اضافی گوشت، را پیش از پخت غذا جدا کنید. ضروری است پیش از مصرف گوشت قرمز تمام چربیهای قابل دیدن آن را جدا کنید. برای این کار می توان همه چربی های ظاهری گوشت را با کارد تمیز جدا کرده و دور بریزید.
  •  راه هایی برای بهتر کردن مزه در پختن غذاهای کم چربی وجود دارد، مانند: اضافه کردن سیر و پیاز ونیزافزودن سبزی های تازه خرد کرده، به برنج و ادویه دار کردن سبزی ها و یا افزودن آبلیمو به گوشت کبابی،
  •  برای کباب کردن گوشت، به آن روغن نزنید. هنگام کباب شدن گوشت، بگذارید چربی آن بچکد و بریزید.
  • حتی الامکان مصرف گوشت و چربی مورد نیاز بدن را با غذای ظهر مصرف نمایید تا با انجام فعالیت و کار روزانه، معده و دیگراندام های گوارشی بتوانند به آسانی آن راخوب هضم و جذب کنند.
  •  از مصرف س های حاوی زردهٔ تخم مرغ، مایونز، کره، روغن نارگیل و روغن هایجامد اجتناب کنید. بهتر است به جای مصرف اینگونه سس ها از ترکیب روغن زیتون و سرکه و یا آبلیمو همراه با کمی مرزه یا آویشن یا نعناع، گشنیز و رازیانه استفاده نمایید و با اضافه کردن چاشنی های خوشبوی دیگر (مانند: پونه، پودرسیر) و نیز استفاده از سبزی هایی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سیر، قارچ، تره، جعفری تازه، ریحان، کاهو و فلفل سیاه، از مصرف سالاد روزانه بهرهٔ بیشتری ببرید. به جای مصرف خامه در سسچرب و خامه دار پرکالری، میتوان از ماست کم چربی استفاده کنید.
  • ماست طبیعی نه صنعتی، در بسیاری سی ها میتواند جایگزین خامه شود.

همچنین ببینید

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ چیست؟!

دیابت نوع ۱ چیست؟! دیابت نوع ۱ این نوع دیابت، یک بیماری خودایمنی است. بیماری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *