معماری
خانه / درمان دیابت / حبوبات و غلات، بهترین گزینه های غذایی!!!!
حبوبات
حبوبات

حبوبات و غلات، بهترین گزینه های غذایی!!!!

حبوبات و غلات، بهترین گزینه های غذایی!!!!

حبوبات و غلات

حبوبات شامل نخود، لوبیا، عدس، ماش ویولاف، گیاهان دیگری می باشند کهدانه آنها در یک غلاف جای دارد و مورد استفاده خوراک انسان قرار می گیرد و اغلب آنها منبع بسیار خوبی برای الیاف غذایی می باشد. حبوبات، حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که برای تولید انرژی در بدن مهم است. حبوبات باعث پایین آمدن کلسترول و تری گلیسیرید خون می شوند، و قند انسولین بدن را منظم می سازد. برای مبتلا نشدن به دیابت و توانمندی مهار این بیماری، از خوراکی های سرشار از کربوهیدرات ها و الیاف آن مانند حبوبات را مصرف کنید.

مصرف حبوبات که سبوس آنها گرفته نشده است باعث کاهش ابتلا به بیماری دیابت می باشند.با خوردن لوبیای بیشتر میتوانند قندخون خود را تنظیم نمایند.

توصیه های مهم غذایی

مراقب نفخ حبوبات باشید. برای استفاده از لوبیا و جلوگیری از بروز نفخ حبوبات باید بگذارید دو ساعت در آب سرد مانده و کمی به آن جوش شیرین اضافه کرده و محتوای آن را روی اجاق گاز گذاشته تا آب کاملاً گرم شود ولی جوش نیاید. سپس ظرف حاوی لوبیا را از روی اجاق گاز برداشته و سه الی چهار ساعت بعد، آب آن را دور ریخته و با آب جدید لوبیا را بپزید. این نوع پختن حبوبات ولوبیا به نفخ کردن شکم منجر نخواهد شد. اضافه کردن مقداری ادویه و سبزی های خشک مانند پونهٔ کوهی ویا گشنیز به آن، در کاهش نفخ حبوبات مؤثر است.

افراد مبتلا به نقرس مراقب باشند. در صورت ابتلا به بیماری نقرس و بالا بودن اسیداوریک، کم و یا حتی اصلا نباید از حبوبات استفاده کرد، زیرا آنها دارای پورین زیادی هستند که تبدیل به اسیداوریک می شوند. مقدار پورین لوبیا بالا بوده و مبتلایان به بیماری نقرس بایستی در مصرف آن احتیاط کنند. نخود سرشار از پورین بوده و افراد مبتلا به افزایش اسیداوریک خون بایستی در مصرف آن احتیاط کنندقبل از خوردن حبوبات از ویتامین C استفاده نمایید. از منابع طبیعی اینویتامین ماننل مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت، نارنگی، میوه های ترشی) استفاده کنید.

  •  مصرف یک فنجان حبوبات در روز ایده آل است. اگر از حبوبات کنسرو شده استفاده می کنید، محتوی کنسرو را از قبیل لوبیا و نخود را در یک صافی ریخته و پس از عبور آب از آن، میتوان مواد داخل کنسرو را پس از شستوشو مصرف نمود. تنها چنانچه لازم است مصرف نمک باید در غذای تان محدود باشد.
  •  در صورت استفاده از داروهای ضدانعقادی خوراکی (وارفارین یا کومارین) از زیاده روی در مصرف نخود خودداری کنید.
  •  سعی کنید باقلا و لوبیا را با برنج قهوه ای درست کنید. این نوع غذاها میتوانند بهجای گوشت استفاده شوند.
  • بهتر است از مصرف باقلا در شب ها خودداری شود.
  • حبوبات را با غلات مصرف کنید. اگر از گوشت و مواد لبنی (شیر، ماست، دوغ و پنیر) استفاده نمی کنید، از این طریق خطر کمبود پروتئین را کاهش می دهید.
  • از حبوباتی استفاده کنید که کمی جوانه زده باشند. اگر آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید، ارزش غذایی آنها بالا رفته و میزان ویتامین های آن افزایش خواهد یافت.
  • لوبیائی خام و نپخته، حاوی مقادیر زیادی مادهٔ سمی و کشندهٔ هماگلوتینین است و باید از مصرف تمامی انواع لوبیای خام خودداری نمود.
  •  به حبوبات، زیره، گلپر آویشن یا فلفل بزنید. توصیه می شود به حبوبات پیش از آن که بپزید فلفل بیافزایید. مزه خوبی دارد و به جذب آنها در دستگاه گوارش کمک می کند.
  • مصلح حبوبات، زیره، انیسون، گلپر، گشنیز، رازیانه، آویشن، سیاه دانه، زنیان و کاکوتی است.
  • بسیاری از غذاها حاوی قندهای جایگزین یا قند مصنوعی هستند. این غذاها علاوه بر طعم شیرین، کالری فراوانی هم دارند. خوردن غذاهای شیرین ممکن است. باعث تأخیر هضم شود. به همین علت بعضی از پژوهشگران اعتقاد دارند غذا درست هضم نمی شود و ذرات درشت غذا، به جریان خون راه می یابد و عرصه را برای حساسیت های غذایی آماده می سازد.
  • زیاده روی در مصرف مواد قندی، تولید و ذخیره چربی ها را از بدن موجب می شود. خوردن قند و شکر سفید زیاد موجب تغییرات خلق و خو و میزان انرژی می شود. هنگامی که غذاهای حاوی شکرهای تصفیه شده خورده میشود، تغییرات فراوانی در بدن اتفاق می افتد؛ براساس پژوهش های به عمل آمده در سال ۱۹۹۰ در مرکز کلرادو، سطح آدرنالین خون تا ده برابر سطح آن پیش از خوردن غذای مختصر افزایش می یابد. بعضی از کودکان، بالاترین علايم میزان آدرنالین را نشان دادند که شاید دلیلی خشمگین شدن و پرخاشگری بعضی از آنان پس از خوردن شکرسفید همین باشد. مواد قندی حاصل از میوهجات و سبزیجات (فروکتوز) بسیار مطلوب تر از شکرها و قندهای مصنوعی می باشند. براساس آخرین هرم غذایی توصیه شده به وسیلهٔ سازمان پژوهشهای کشاورزی ایالات متحده، نباید بیش از ده درصد کل کالری روزانه را از غذاهای شیرین که در طی مراحل فرآیندهای گوناگون تهیه می شوند، مصرف کنید. متأسفانه، هنگامی که پای لذت خوردن شیرینی به میان می آید، عقل و اندیشه بر ما حکم نمی راند! چنانچه بیش از ده درصد کل کالری خود را از شکر بگیرید، اوضاع و احوال تغذیهٔ ما به هم ریخته و آسیب خواهد دید، زیرا کالری  بی ارزش را مقابل کالری غذاهای بسیار مغذی انتخاب می کنید.

همچنین ببینید

بیماری قند

بیماران مبتلا به بیماری قند از گیاه استویا استفاده کنند….!!

بیماران مبتلا به بیماری قند از گیاه استویا استفاده کنند….!! ضمن هزاران مواهب طبیعی مفید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *