معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / خوراک زن حامله در دوران بارداری چیست؟
photo_2015-08-04_12-45-591

خوراک زن حامله در دوران بارداری چیست؟

خوراک زن حامله در دوران بارداری چیست؟

خوراک زن حامله

در دوران حاملگی، بانوان باردار بهتر است از اویشن، کدو، بادنجان، ذرت، ترب، چغندر لبو،ریحان، نعناع، خیار، آبلیمو، آب نارنج، آلو زرد، زرد آلو، کمپوت زردآلو و آش سماق استفاده کنند و سبزیجات پخته زیادتر از حد معمول میل کنند.

خوراکی های مضر برای زن حامله:

زن حامله در دوران بارداری بهتر است از خوردن بقولات و حبوبات، نخود، عدس، باقلا، فلفل، زیره، زعفران، دارچین، نمک، زنجفیل، میخک، انیسون، انقوزه، گنه گنه، ابهل، سداب، سیاه دانه، مارچوبه، غوره، بادنجان، کلم، کرفس، نعناع، جعفری، افسنطین، اسفند، سنا، گل حلوا، سرکه، ژامبون، انواع کنسرو، انواع سوسیس و کالباس، ساردین، گوشت گاو،گوشت آهو، گوشت شکار، غذاهای مانده، نوشابه های الکلی، نوشابه های کافئین دار و مسهل پرهیزکنند. ضمنا باید از پریدن و دویدن، مجامعت زیاد یا سخت و خسته کننده، فریاد کشیدن، حرص و جوش، غم و غصه، ناراحتی و عصبانیت نیز  پرهیز کنند.

اقدامات لازم برای سه ماهه اول حاملگی

شاید باور نکنید اما در سه ماهه اول کارهای زیادی است که باید انجامشان داد، مثل صحیح خوردن و خوب خوابیدن، • پس از گذشت نه هفته از بارداری لازم است برای کنترل بارداری به نزدیک متخصص زایمان بروید. پس از این لازم است هر چهار هفته یک بار برای معاینات لازم به پزشک مراجعه کنید. • از مصرف الکل، دخانیات و موادمخدر خودداری کنید.اگر واکسنهای لازم را تزریق نکرده اید به پزشک اطلاع دهید.در طول روز مایعات بیشتری بنوشید. به ویژه آب در رژیم غذایی خود مقدار زیادی اسید فولیک طبیعی بگنجانید (پرتقال، طالبی و سبزیجات با برگ تیره).

• مقادیر زیادی از مواد غذایی غنی از آهن میل کنید (حبوبات، کشمش و دانه های خوراکی). • با خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی پر پروتئین و پر کربوهیدرات از قبیل نان های تهیه شده از آرد کامل، برنج با سبوس، سیب زمینی و پنیر از بالا رفتن میزان قند خونتان جلوگیری کنید. • این دستورالعمل را به خاطر بسپارید که از مصرف هرنوع دارویی بدون مشورت پزشک خودداری کنید. • هرروز به مقدار کافی بخوابید و هرگاه احساس خستگی کردید سعی کنید به طور درازکش کمی چرت بزنید. • هر روز ورزش کنید، اما خود را خسته نکنید. هیچگاه در طول بارداری ورزشی جدیدی را شروع نکنید و به یاد داشته باشید با اضافه کردن مدت ورزش موجب بالا رفتن زیاد دمای بدن خود نشوید.

• از نوشیدن زیاد قهوه و چای خودداری کنید و یا به جای آن از جوشانده های گیاهی (با تجویز و نظر پزشک) و یا قهوه بدون کافئین استفاده کنید. • اگر در تاریخچه پزشکی خانواده تان سابقه اختلالات ژنتیکی وجود دارد. قبل از حامله شدن حتماً برای مشاوره ژنتیک اقدام کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید. • برای زندگی جدیدتان برنامه ریزی مالی داشته باشید. • محلی که میخواهید زایمان کنید را قبلاً انتخاب کنید (بیمارستان یا مرکز بهداشت). • برای خود دفتر خاطرات تهیه کنید. بهتر است که هر ماه از خود عکس گرفته و به دفترتان بچسبانید.

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *