معماری
درمان خستگی مغز
درمان خستگی مغز

درمان گیاهی خستگی مغزی

درمان گیاهی خستگی مغزی

درمان خستگی مغزی

انواع تشکیل دهنده: بومادران، گلی بابونه، هوفاریقون (گل راعی) به نسبت مساوی

 روش آماده سازی و مقدار مصرف دمنوش

یک قاشق مرباخوری از مخلوط فوق را در یک قوری کوچک چینی ریخته، سپس یک فنجان آب جوشی به آن اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه دم کرده، سپس صاف نموده از و در هر نوبت ۱ فنجان به همراه عسل جرعه جرعه بنوشید.

درمانی ساده جهت رفع خستگی مغزی با عسل

مغز انسان که به حالت غده مانند در سر و میان جمجمه قرار دارد که یکی از شاهکارها و عجایب خلقت است که نظیر آن در خلقت وجود ندارد. این ساختمان محیرالعقول و شگفت انگیز در عین حال که بسیار ظریف می باشد، بسیار پیچیده است. کارهایی انجام می دهد که تاکنون بشریت از پیچیدگی و چگونگی آن سر در نیاورده است. مغز شاقوه بر طاسه، خط افقی که به منزله سیم کشی می باشد، دارای قوه ی ادراکه، قوه ی عکاسه، قوه ی منعکسه، قوه ی ضابطه، قوه ی حسیه، قوه ی منصرفه، قوه ی مشترکه، بصل النخاع، و قوه ی متخیله می باشد که نُه قوه را در علم حکمت و حکمیون آن را لطایف تسعه اش گویند.

مغز حداقل به ۱۵ نوع ماده مفید نیازمند است که باید توسط غذاها دریافت شود. این مواد عبارتند از:

۱ – کلسیم: در رشد نسوج اعصاب مداخله می کند و در معالجه ی افسردگی و عصبی تأثیر بسیار دارد.

۲ – منیزیم: در انتقال جریان عصبی مداخله می کند، رسیدن پیام به مغز را ممکن می گرداند و تبدیل قند خون به انرژی را ممکن می سازد، فقدان منیزیم، افسردگی، عصبانیت و تندخویی به بار می آورد.

۳ – فسفر: این ماده همراه کلسیم تاروپود معدنی استخوان را تشکیل می دهد و در سطح ناقل های عصبی نیز مداخله می کند. اهمیت فسفر در انتقال پیام به مغز غیرقابل انکار است.

۴ – پتاسیم: برای مورد استفاده قرار گرفتن پروتئین ضروری است و برای انتقال پیام بین سلول های عصبی به کار می رود و رگ های خونی مغز را منبسط می کند و جریان خود را تسهیل می کند. فقدان پتاسیم، قدرت بویایی را محدود می سازد و موجب آسیب مغزی می گردد.

۵ – کروم: به انسولین امکان می دهد که قند خون را تنظیم کند. این امر برای مغز که ۳۰ درصد گلوکز موجود بر بدن را مصرف می کند ضروری است. اکثر مردم گرفتار کمبود کروم هستند.

۶ – مس: برای فعالیت مطلوب تیروزین و ناقل های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین ضروری است، به علاوه مس در جذب آهن در تولید گلبول قرمز سهیم است.

۷ – آهن: بدون آهن گلبول های قرمز، اکسیژن برای تغذیه مغز وجود نخواهد داشت. (قهوه، چای و نوشابه های کافئین دار مانع جذب آهن می شوند. لذا باید از مصرف آن ها پرهیز شود).

۸ – روی: در برقراری ارتباط بین سلول های مغز مداخله می کند و وجود آن در فرآیند یادگیری بسیار ضروری است. (موادی مانند چای، نوشابه، قهوه و داروهای ادرار آور را نباید مصرف کنید چون روی را از بدن تان دفع می کند).

۹ – منگنز: از اختلال در لوزالمعده و دیابت جلوگیری می کند، در عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی اهمیت دارد، برای هضم و استفاده ی صحیح مواد غذایی در بدن ضروری است، حساسیت عصبی را کم می کند، در برطرف کردن خستگی مؤثر است و در رفع فراموشی و تقویت حافظه ی ضعیف مفید است.

۱۰ – ویتامین های گروه B: بین تمام ویتامین ها، ویتامین های گروه B بیش از همه برای کارکرد مغز مهم هستند. این ویتامین ها محلول در آب هستند، یعنی مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شود (برخلاف ویتامین A و D) بنابراین بدن و خصوصاً مغز مرتب به آن ها نیاز دارد.

۱۱ – ویتامین B1: سوخت اصلی مغز، گلوکز است، ولی مغز بدون ویتامین B1 نمی تواند گلوکز را بسوزاند.

۱۲ – ویتامین B2: در شرایط فشار عصبی، مانند بیماری ها، هیجان ها، ضربه های جسمی و روحی، پس از عمل جراحی، احتیاج بدن به آن افزایش می یابد. برای قوه ی بینایی مفید است و خستگی چشم را کم می کند. هنگامی که به بیماران روانی دچار کمبود تغذیه، ویتامین B2 تجویز شود و قند تصفیه شده که یکی از علل اصلی کاهش ذخایر ویتامین B2 بود را به حداقل رسانند، حالت های عصبی آن ها از بین خواهد رفت.

۱۳ – ویتامین B5: از اختلالات مختلف عصبی جلوگیری می کند. در تبدیل شدن تریب توفان (اسید آمینه مهم اعصاب) به ویتامین B3 کمک می کند، انقباض شبانه ی ماهیچه ها، گرفتگی ساق پا، کرختی دست و پا و بعضی التهابات شدید عصبی را کم می کند و کمبود آن باعث کم خونی می شود.

۱۴ – ویتامین B6: برای ساخته شدن اغلب مواد شیمیایی عصبی که ما را غیرافسرده نگه می دارند، به ویتامین B6 نیازمندیم و در خانم هایی که ناراحتی های قبل از قاعدگی دارند و کسانی که دچار بیماری های افسردگی و روحی هستند نیز مفید است.

۱۵ – ویتامین C: در درمان افسردگی مؤثر است، با مواد و فلزات سمی افسردگی زا (مانند: سرب) مقابله می کند و با افسردگی های ناشی از استرس، عفونت ها، حساسیت ها، افسردگی سمی و بیماری های خود ایمنی مبارزه می کند. ضمناً مغز برای آن که به نحو مطلوب کار کند در ۲۴ ساعت به گلوکزی برابر با ۱۸۰ گرم (۳۰ درصد تمام گلوکزی که در روز مصرف می کنید) نیاز دارد. به یاد داشته باشید سوختن گلوکز از طریق اکسیژن انجام می گیرد تا انرژی مورد نیاز سلول های عصبی را تأمین کند. بنابراین هر چیزی که موجب تقویت بیشتر جریان خون در مغز گردد، در سوختن گلوکز و کارکرد بهتر مغز نقش اساسی دارد.

همچنین ببینید

سکنجبین گل سرخ

سکنجبین گل سرخ را چگونه تهیه کنیم …؟؟

سکنجبین گل سرخ را چگونه تهیه کنیم …؟؟   گل سرخ چیست ؟ گل سرخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *