معماری
خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / راه درمان کوفتگی ساق پا!!!
کوفتگی ساق پا
کوفتگی ساق پا

راه درمان کوفتگی ساق پا!!!

راه درمان کوفتگی ساق پا!!!

کوفتگی ساق پا

غالبا این آسیب دیدگی در زرد پی ها و عضلاتی که در جلوی استخوان های پا قرار دارند ایجاد می شوند و در مواردی باعث کشیده شدن زردپی ها یا شکستگی های زیر استخوانی میگ ردد. این عارضه بیشتر در میان بازیکنان بسکتبال و دوندگان ایجاد می شود، همچنین بیشتر افراد هنگام پریدن و دویدندچار آن می گردند.

درمان کوفتگی ساق پا

در اكثر موارد، شما می‌توانید كوفتگی ساق پایتان را خودتان با انجام اقدامات مراقبت از خود درمان كنید. چنانچه شما دچار آسیب‌های مكرر و عود كننده‌ می‌شوید، احتمالا به‌دلیل صاف بودن كف پا و یا دیگر عوامل مكانیكی پای شماست كه در این حالت پزشك برای پای شما محافظ‌های دارای انحنا را توصیه می‌كند. شما این وسائل را همانند تو كفی داخل كفش‌های ورزشی خود قرار می‌دهید. این وسائل به شما كمك می‌كنند تا كف پای شما انحنا داشته باشد و از تمركز نیروی وارده از زمین بر پاشنه و ساق شما جلوگیری شود. در صورتی كه ساق پایتان دچار كوفتگی شد باید موارد زیر را رعایت كنید تا كوفتگی پایتان از بین برود.
● استراحت
از فعالیت‌هایی كه باعث درد، تورم و احساس ناخوشایند در ساقتان می‌شود، اجتناب كنید ولی استراحت به معنی كنار گذاشتن تمام فعالیت‌ها نیست، بلكه باید به خود استراحت نسبی بدهید و این به منزله كاستن از طول مدت و فركانس فعالیت‌های شدید ورزشی است. در ابتدا شاید بتوانید فعالیت‌های شدید ورزشی خود را به فعالیت‌های ورزشی كم شدتی مانند شنا كردن، دوچرخه سواری و یا دویدن در آب تغییر دهید. اگر درد ساق شما شدید است و باعث لنگیدن می‌شود، لازم است از چوب زیر بغل استفاده كنید تا زمانی كه بتوانید به‌صورت طبیعی راه بروید. هنگامی كه مجددا فعالیت‌های ورزشیتان را شروع می‌كنید، احتیاط بیشتری كنید و شدت ورزشتان را كم كنید وگر نه علائم شما ممكن است عود كند.
● یخ
حداقل برای چند روز پس از آسیب و تا زمانی كه در ساقتان تورم وجود دارد، یك كیسه یخ را بر روی ناحیه دردناك به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید و این كار را چندین بار در روز تكرار كنید زیرا سرما، درد را كمتر می‌كند و باعث كاهش تورم و التهاب در عضلات، مفاصل و بافت‌های همبندی آسیب دیده می‌شود.
● كمپرس
ساق پایتان را با یك باند كشی ببندید تا تورم كنترل شود و علائم دیگر بهبود یابند ولی به یاد داشته باشید كه باند كشی را خیلی سفت نبندید زیرا ممكن است گردش خون را مختل كند. بستن را از ناحیه دورتر به قلب شروع كنید (یعنی از مچ‌‌پا) و در هنگام بستن، اگر درد شما بیشتر شد یا ساقتان گزگز كرد و بی‌حس شد و یا تورم ساقتان در ناحیه زیر باند مشاهده شد، باندكشی را شل كنید.
● بالا نگه داشتن پا
برای كاستن از تورم، لازم است كه ناحیه آسیب دیده پایتان را به‌خصوص شب‌ها بالاتر از سطح قلبتان نگه دارید زیرا نیروی جاذبه با كشیدن مایعات اضافه، تورم را كم می‌كند. اگر درد خیلی اذیت‌تان می‌كند می‌توانید از داروهای مسكن كه احتیاج به نسخه ندارند (مانند استامینوفن) استفاده كنید.

همچنین ببینید

کمردرد

چگونه کمردرد را تشخیص دهیم؟؟

چگونه کمردرد را تشخیص دهیم؟؟ چگونگی تشخیص کمردرد معمولا تشخیص علت زمینه ای کمردرد به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *