معماری
خانه / دسته‌بندی نشده / راه رهایی از استرس!!!
تمرین رهایی از استرس
تمرین رهایی از استرس

راه رهایی از استرس!!!

راه رهایی از استرس!!!

 تمرین احساس رهایی از استرس

– بهترین موقع برای این تمرین، صبح زود به محض بیدار شدن و ترک رختخواب است. راست بنشینید، چشمهایتان راآهسته بندید، یک نفس عمیق بکشید، آن را تا پنج شماره در سینه حبس کنید، بعد هوا را آهسته بیرون بدهید، سپس چند نفس عادی در همان حال بکشید. خوب است بدانید که وقتی در محل ساکت چشمهایتان را ببندید، امواج مغزی شما از بتا به آلفا تغییر می کند(امواج آلفا آرامش دهنده اند). تمام توجه خود را به نقاطی از بدن معطوف سازید که در آنجاها فشردگی یا تنش احساس می کنید. بعد متوجه نقاطیباشید که در آن جاها احساس آرامش می کنید.

دست هایتان را روی زانوها قرار دهید یا آویزان کنید. بعد مشتها را محکم ببندید و به مدت ۵ ثانیه در همان حال نگه دارید،

احساس تنشی که از مشت کردن دست به شما عارض میشود توجه کنید بعد مشتها را آهسته باز کنید و به چگونگی رفع تنش رهایی از تنش. به چشمها را محکم ببندید و به مدت پنج ثانیه در همان حالت نگه دارید سپس آهسته باز کنید و به تفاوت دو حالت توجه نمایید.

• چشمها را محکم ببندید و پنج ثانیه نگه دارید اما پیش از باز کردن کرهی چشم رادر دایر ی وسیعی دردو جهت مخالف بچرخانید و متوجه تفاوت دو حالت باشید. به عضله ی پیشانی را به مدت پنج ثانیه سخت منقبض و سپس رهاکنید، به تفاوت دو حالت توجه کنید.

آرواره ی پایین را سخت به آرواره ی بالا به مدت پنج ثانیه فشار دهید و سپس رها سازید، به تفاوت دو حالت توجه کنید.

سر را به عقب خم کنید پنج ثانیه در همان حال نگه دارید و رهاکنید همین کار را با کج کردن سر به راست و سپس به چپ و بعدا به جلو انجام دهید و همواره متوجه تفاوت دو حالت باشید. این کار را با همه مفصل ها انجام دهید. تمامی این حرکات بیش از ده دقیقه طول به پس از اتمام کار، یک نفس عمیق بکشید به مدت پنج شماره آن را حبس کنید، سپس آهسته هوا را بیرون بدهید

بار دیگر به نقاطی توجه کنید که تنش احساس می کنید. تکرار این اعمال در دراز مدت  راه رهایی از تنش را به شما می آموزد

 تمرین اتوژنیک

– این تمرین در واقع همان تلقین به خود است. چشمها را آهسته ببندید، یک نفس عمیق بکشید و پنج شماره آن را حبس کنید و بعد بیرون بدهید. سپس با صدایی که به طور واضح می شنوید چند بار بگویید: من احساس آرامش کامل می کنم؛ دستها و پاهایم را گرم سنگین احساس می کنم؛ نفس هایم آرام منظامند؟ شکمم گرم است؛

این ها احساس حالت آرامشند و با تلقین می توان آنها را ایجاد و احساس کرد. مردم غالباً بر اثر تلقین باور ندارند ولی باید دانست که اثر تلقین در افراد مثل اثر داروهای گوناگون متفاوت است. بدین معنی که در هر دو مورد، معدودی از افراد بسیار تلقین پذیرند، معدودی اساساً تلقین نمی پذیرند و اکثریت می توانند با تمرین به نتیجه ی آن دست یابند. داروها هم همینطورند. معلودی به یک دارو بسیار حساسند، در معدودی همان دارو تقریباً بی اثر است و اکثریت بدان ساختار ارثی افراد بستگی دارد.

تمرین احساس رهایی تدریجی از تنش مقدمه ی تمرین تلقین است، اما نباید انتظار داشت که با یکی دو بار تمرین مؤثر شود. دارو نیست که در کوتاه مدت اثر کند بلکه مثل زبان آموزی، لازم به تکرار است تا در ذهن خوب جابگیرد. مسئله ی دیگر باور است. دستکم باید با این فکر کار را آغاز کرد که امکان دارد سودمند باشد. باور داشتن و پذیرفتن، امکان تأثیر دستگاههای بدن را برای اجرای یک امر بیشتر می کند . زیرا کنش های بدن همواره تحت تاثیر ذهن قرار دارتد

همچنین ببینید

روش پیشگیری از سر درد

روش پیشگیری از سر درد

روش پیشگیری از سر درد   کسب آرامش روانی  بیشتر سردردها، از نوع سردردهای روانی یا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *