معماری
خانه / بیماریهای مخصوص زنان / روشهای مقابله با کاهش استروژن برای حفظ سلامت قلب
کاهش استروژن
کاهش استروژن

روشهای مقابله با کاهش استروژن برای حفظ سلامت قلب

روشهای مقابله با کاهش استروژن برای حفظ سلامت قلب

قلب چون منشأ تعداد زیادی مسائل ناشی از یائسگی، کاهش تولید هورمون استروژن است بنابراین منطقی است که با تمهیداتی کاهش تولید استروژن طبیعی بدن را با نوع مناسبی استروژن غذائی جبران نمود و از این طریق به تأمین سلامت زن کمک کرد. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که تعداد زیادی از مواد غذائی بخصوصی فرآوردههای دانه گیاه سویا ” دارای مقدار قابل ملاحظه ای استروژن گیاهی یا فیتو استروژن است. فیتو استروژنها ترکیبات شیمیائی هستند که اثر آنها در بدن انسان خیلی شبیه استروژن طبیعی است با این تفاوت که عوارض استروژن طبیعی بدن راندارند. و چون خطر بیماری های قلبی برای زنان در دوران یائسگی افزایش مییابد لذا استروژنهای گیاهی برای حفظ و حمایت از سلامت قلب بسیار مؤثر اند. تحقیقات دانشمندان نشانمی دهد که خوردن فرآوردههای دانه سویا که منبع غنی استروژنهای گیاهی اند در کاهش کلسترول و تأمین سلامت قلب مفید است. دریای تحقیقی که در دانشگاه کنتاکی در دگزینکتن به عمل آمد نشان داده شده زنانی که هر روز حدود ۶۰ گرم از فرآوردههای سویا استفاده کرده اند مقدار کلسترول انها ۹ درصد کاهش یافته و مقدار جزء مضر کلسترول انها یعنی LDL نیز حدود ۱۳ درصد کم شده است. حسن این روش این است وقتی در رژیم غذائی از فرآوردههای سویا استفاده شود خودبخود مقدار چربی اشباع شده نیز کمتر مصرف میشود و این خود عامل دیگری برای کاهش کلسترول است. بنابراین زنانی که سن آنها به دورهٔ یائسگی نزدیک می شود و زنانی که در دورهٔ یائسگی بسر می برند باید خیلی مراقب رژیم غذائی خود باشند.

 یکی دیگر از ناراحتیهای دوران یائسگی برای اغلب زنان داغ شدن و یا به اصطلاح گر گرفتن است که هر از گاه ممکن است موجب ناراحتی شود. در این مورد نیز استروژنهای گیاهی میتواند کمالی کند. با بررسی رژیم غذائی زنان کشورهای خاور دور مشاهده شده است در این کشورها که معمولاً زنان در رژیم غذائی بومی خود از مقدار زیادی فرآوردههای سویا استفاده میکنند فقط تعداد کمی از آنها (در حدود ۱۶ درصد) با ناراحتی های دوران یائسگی مواجه اند. و در حقیقت در ژاپن اصولاً پدیدهٔ داغ شدن و احساس گرمای شدید در دوران یائسگی برای زنان وجود ندارد در صورتی که در سایر کشورها که از فرآوردههای سویا استفاده نمی کنند این ناراحتی برای زنان خیلی شایع است. از نظر منابع استروژن گیاهی علاوه بر سویا گیاهان خوراکی دیگری نظیر لوبیای سیاه و دانه کتان نیز منابع غنی استروژن گیاهی اند و در تعدادی از گیاهان داروئی نیز کم و بیش استروژن گیاهی یافت می شود که به آنها اشاره خواهد شد. لوبیای سیاه پخته مادهٔ غذائی بسیار خوشمزه ای است که در سوپ و یا با سالاد مصرف می شود و دانه کتان نیز ممکن است مخلوط با آرد به صورت نان و یا در بیسکویت پخته و مصرف شود. برای استفاده از تأثیر استروژنهای گیاهی نیازی نخواهد بود که مقدار زیادی فرآوردههای دانه سویا مصرف شود و خوردن روزانه در حدود ۶۰ گرم از این فرآوردهها کافی است که مانعناراحتی داغ شدن بدن شود. منظور از فرآوردههای دانه سویا، آرد سویا و شیر سویا و پنیرسویاست و در روغن سویا استروژن گیاهی وجود ندارد.

همچنین ببینید

مشکلات یائسگی

مشکلات یائسگی از علائم تا درمان!!

مشکلات یائسگی از علائم تا درمان!! علائم و مشکلات یائسگی در ھنگام یائسگی علائم و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *