معماری
خانه / بیماری های قلب و دستگاه گردش خون / روش های تقویت حافظه را بشناسید!!
تقویت حافظه
تقویت حافظه

روش های تقویت حافظه را بشناسید!!

روش های تقویت حافظه را بشناسید!!

ابزارهایی که به تقویت حافظه کمک می کنند موجب به یاد آوردن دقیق موضوعات و ساختار اطلاعات می شوند. این ابزارها به دو بخش تقسیم می شوند. نخست درباره روش های به خاطر سپاری توضیح داده میشود و سپس نحوه استفاده عملی از آنچه به حافظه سپرده شده است برای به یاد آوردن اسامی افراد،لغات زبان های خارجی، سئوالات امتحانی و نظایر آنها ذکر می شود. هر چه بیشتر تمرین کنید، استفاده از آنها به طور مؤثرتر انجام می شود حافظه شما بیشتر تقویت خواهدشد.

«یادیارها» (یادآورنده ها؛ Mnemonics): نام دیگر ابزارهای تقویت حافظه است. یادآورنده ها روش های به یادآوری اطلاعاتی هستند که به یاد آوردن آنها از طریق دیگر کاملاً دشوار است.

چند توصیه مهم برای تقویت حافظه

تغذیه مناسب در افزایش قدرت حافظه تأثیر دارد. ناقل های عصبی (نوروترانسمیترها) که به سرعت به وسیله نورون های پیش سیناپسی آزاد می شوند (سیناپسSynapSe) به محل اتصال بین تکمه انتهایی اکسون یک نورون و بخشی از غشای (دندریت یا تنه سلول نورون دیگر گفته می شود) در شکاف پیش سیناپس پخش می شوند و بر روی نورون پس سیناپس اثر تحریک کننده یا مهاری دارند. ناقلی های عصبی از توانایی کنترل عبور اطلاعات بین سلول های عصبی برخوردار هستند و اکسیده شدن موجب آسیب آنها می شود. بنابراین مواد ضد اکسیداسیون (آنتی اکسیدان ها)، شامل ویتامین  C ،سلنیوم، کراتینوییدها و غیره برای جلوگیری از بروز این آسیب اهمیت بسیار دارند. ویتامین های گروه B و اسیدهای چرب به ویژه اسید چرب امگا ۳ و برخی از نمک های معدنی نیز موجب تقویت عملکرد مغز می شوند. خوردن سبزیجات و غذاهای تازه و تا حد امکان خام خواری، دریافت مواد غذایی مناسب به وسیله مغز را به حداکثر میرساند. منابع سرشار از آنتی اکسیدانها عبارتند از: مرکبات، فلفل، ماهی، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی، سویا، فندق، اسفناج، کلم پیچ، غلات، روغن های گیاهی. ویتامین های گروه B12,B6, B2,B1) B) در مرغ، ماهی، شیر، گردو، فندق، لوبیا، سبزیجات و سبوس به وفور یافت می شوند.

اسیدهای چرب امگا- ۳ بیش از همه در ماهی های روغنی (مثل ماهی تن، کیلکا، ماهی آزاد) و روغن زیتون وجود دارند. نمک های معدنی (مانند منیزیم وروی) در میوه هایی مثل سیب و گلابی و نیز در لوبیا، آرد سبوس دار، گردو و فندق یافت می شوند. سعی کنید خود را با روش های تقویت حافظه وفق دهید و نحوه به خاطر سپردن کارها را یادداشت و هر چند وقت یک بار آنها را مطالعه کنید. چند کار را به طور همزمان انجام ندهید. در عوض بر یک کار خاص تمرکز کنید و آن را به دقت انجام دهید. روش های تقویت حافظه را در زمان و مکان نامناسب به کار نبرید. جلسات تقویت حافظه نباید نامنظم و طولانی باشند. غالباً ۱۵ دقیقه تمرین روزانه موثرتر از ۲ یا ۳ جلسه تمرین طولانی حافظه خود را سازماندهی کنید. با این کار، حافظه شما تقویت می شود. خیال پردازی خود را در زمینه های صحیح افزایش دهید. با این کار حافظه شما تقویت خواهد شد. قدرت بینایی و شنوایی خود را افزایش دهید و به دیده ها و شنیده های خود دقیق شوید و به آنها به طور عمیق اندیشید. با این کار حس ها و حافظه شما تقویت می شوند. وقتی چیزی را گم می کنید با ردیابی آن در ذهن خود به این موضوع که آخرین بار آن چیز در کجا در نزد شما بوده است فکر کنید. بازی های فکری مانند جورچین (پازل) و شطرنج کمک زیادی به تقویت حافظه می کنند. حل جدول کلمات و بازی با کلمات، موجب فعال نگه داشتن حافظه و فعالیت مغزی می شود. خواندن روزنامه و کتاب (به زبان خودتان و نیز به زبان بیگانه) به افزایش قدرت مغز و حافظه کمک می کند. تلاش کنید در فرصت های مناسب به جمع و تفریق و ضرب و تقسیم اعداد به طور ذهنی بپردازید. با این کار حافظه کوتاه مدت تقویت می شود. و مغز در حالت آماده تری قرار میگیرد. حفظ کردن بسیاری از مطالب با مشاهده تصاویر مربوط به آنها (مثلاً تصاویر روزنامه، کتاب، اسلاید و غیره) بسیار آسانتر می شود. در صورت امکان، نواختن یک یا چند ساز را یاد بگیرید. برای آموزش موسیقی و نواختن ساز، قسمت های زیادی از مغز به کار گرفته میشوند.یادداشت برداری در جلسات همواره به عنوان یادیار کمک زیادی می کند. وقایع مهم و ارقام را به خاطر بسپارید و با استفاده از روش مرتبط سازی آن ها به یکدیگر ربط دهید.

همچنین ببینید

حملات قلبی

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟  حملات قلبی به توصیه وی، بدون خجالت از این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *